تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

اجرا‌های ۱۵ میلیونی پارسا خائف!

آیا هشدار‌های استادان موسیقی درباره تجاری شدن خوانندگان نوپا به واقعیت پیوسته است؟

 پارسا خائف

رویداد۲۴ باید باورتان شود که همه چیز را چند چراغ سفید، سیاه کرد. ماجرا از زمانی آغاز شد که پارسا خائف برای دیده شدن استعدادش روی صحنه برنامه «عصر جدید» رفت. شاید بعد از بررسی نتیجه رقابت‌های این خواننده نوجوان در هر مرحله، به این نتیجه برسید که او راه را درست رفته و استعدادش واقعا کشف شده است، اما با در نظر گرفتن جوانب دیگر که در ادامه مطلب از آن سخن خواهیم گفت، می‌توان به عملکرد فعلی او نقد داشت چرا که به نظر می‌رسد او درست بعد از این برنامه به بیراهه رفته و این برای خواننده نوجوانی که می‌تواند در آینده یک ستاره باشد، چقدر خطرناک است.

خواننده کوچک؛ پیش از استعدادیابی

پارسا خائف نوجوان ۱۴ ساله اهل اردبیل روی صحنه برنامه تلویزیونی استعدادیابی پر سرو‌صدای «عصر جدید» آمد. خواند، رای مثبت گرفت و با تشویق و تمجید و کف و هورا بدرقه شد. این روال ادامه پیدا کرد و کار به آرای مردمی رسید. او این مرحله را نیز به پشتوانه آرای بالای مردم پشت سر گذاشت و سر انجام با تعداد آرای حدودا شش میلیونی، نفر سوم فصل اول این برنامه اعلام و برنده جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی شد. تصمیم بر این شد که او تیتراژ یک برنامه را به عنوان هدیه دیگر خود بخواند که قرعه به نام برنامه استعدادیابی کارآفرینی «میدون» درآمد.


بیشتر بخوانید: ماجرای پیشنهاد آمریکایی‌ها به نابغه «عصر جدید» 


او در مصاحبه‌های خود گفته بود از ۹ سالگی به صورت حرفه‌ای کار خودش را آغاز کرده و بعد با تشویق اطرافیان در صدد ادامه آن برآمده است. جالب این که او در جشنواره «نوای خرم ۵» در بین تصنیف‌خوان‌ها رتبه اول را کسب کرد و در جشنواره موسیقی جوان سال ۹۷، موفق به کسب رتبه اول در بخش آواز ایرانی شد. با این همه، او با این تفکر که به اندازه کافی دیده نشده پا به میدان رقابت تلویزیونی گذاشت.

پارسا؛ پسا «عصر جدید»

پارسا خائف بعد از اعلام نتایج برنامه استعدادیابی، دست به انتخاب مهمی زد. او به دلیل نبود هنرستان موسیقی در شهر خود و انتخاب رشته موسیقی از اردبیل به تبریز کوچ کرد. انتخابی که شاید لازمه ادامه مسیر او در دنیای آواز بود، اما کافی نه. روز گذشته، قادر رودکیان یکی از استادان این خواننده نوجوان با نقد عملکرد او به ایلنا گفت: «پارسا پس از حضور در «عصر جدید» با این نگاه به تبریز آمد که آوازش را راحت‌تر با استادش ادامه دهد، اما از آن زمان تاکنون حتی یک جلسه نیز در کلاسش حضور نیافته است.

او از دیده نشدن‌ها گلایه‌مند بود و می‌خواست مشهور و مشهورتر شود. در باکو پسری به نام علم‌الدین حدود ۱۵ یا ۲۰ سال پیش آوازخوان فوق‌العاده‌ای بود و در جشنواره‌ای بین‌المللی هم برگزیده و نفر اول شد و این خبر در آن مقطع سر و صدایی به پا کرد. این بچه پس از سن ۱۵، ۱۶ سالگی دیگر به هیچ‌وجه نتوانست بخواند که برایش فاجعه بود. او طی این روند به لحاظ روحی آسیب‌های بسیاری دید و ضربه بزرگی خورد. دغدغه پدر پارسا این بود که فقط پسرش مورد توجه قرار بگیرد و دیده شود.»

گمراهی پارسا؛ به عقیده اهل فن

استاد حسین علیزاده، اولین فردی بود که به نقد برنامه «عصر جدید» و ستاره نوجوانش پرداخت. این آهنگ ساز و نوازنده برجسته دوتار در نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: «شرایطی خواهیم گذاشت که شرط گذاشته شود آیا یک بچه از لحاظ فکری به سن بلوغ رسیده است که برای شرکت در برنامه تلویزیونی تصمیم بگیرد. والدین می‌توانند مخرب عمل کنند و این می‌تواند به ضرر آن بچه باشد.»

جالب این که فریدون شهبازیان نیز با او هم‌نظر بود و در باره تاثیر این برنامه روی خائف گفت: «زمانی که برنامه «عصر جدید» روی آنتن رفت، آن پسر که اتفاقا خیلی بد و فالش می‌خواند و اصلا خواننده نبود، به دلیل حمایت‌های بی دلیل افرادی که آن جا نشسته بودند و به نظرم چیزی از موسیقی نمی‌دانستند، به بیراهه رفت و واقعا گمراه شد.» بردیا صدر نوری مدیر جشنواره موسیقی نوای خرم یکی دیگر از منتقدان ماجرا بود و حرف مشترکش با دیگر استادان نامبرده این بود که دیده شدن زیاد، پارسا را از مسیر اصلی خارج کرد.

اجرا‌های چند میلیونی؛ تیر خلاص!

از گوشه و کنار خبر‌هایی مبنی بر اجرای پارسا خائف در برنامه و جشنواره‌های مختلف به گوش می‌رسید. برای بررسی صحت این اخبار با محمد عبداللهی که در صفحه شخصی پارسا از او به عنوان مدیربرنامه یاد شده است، تماس گرفتیم. او با تایید اجرای این خواننده جوان در برخی مراسم گفت: «بستگی به نوع اجرا دارد، اما بله می‌آید.»

او بعد از پرس‌وجو درباره متولی برنامه و بررسی کردن خالی بودن برنامه‌های خائف درباره هزینه اجرا گفت: «هرکدام از اجرا‌ها ۱۵ میلیون تومان است. هزینه رفت و برگشت و اسکان احتمالی اگر نیاز به ماندن باشد، با شخص و موسسه دعوت‌کننده است.» با یک حساب سرانگشتی می‌توان پیش‌بینی کرد این خواننده ۱۴ ساله با حداقل پنج اجرا در ماه درآمدی ۷۵ میلیونی دارد. در حالی که او این روز‌ها باید با تلاش، به تقویت استعداد خود بپردازد تا یک ستاره روی صحنه متولد شود.

با توجه به شروع پیش‌تولید فصل دوم برنامه «عصر جدید»، انتظار می‌رود دقت بیشتری معطوف به استعداد‌های نوجوان این برنامه شود چرا که به احتمال زیاد در این فصل هر خواننده نوجوانی در این برنامه می‌خواهد به یک «پارسا خائف» دیگر تبدیل شود غافل از این که مسیر اشتباه است و رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
0
این همه نوزاد و کودک و نوجوان را ماهها برای فیلمبرداری و فیلمسازی از کار و زندگی می اندازند هیچکس اعتراض نمیکند تازه هنرمند هم لقب میگیرد این بچه هم درسش خوب است هم صدایش خوب است هم ادبش خوب است حالا به اقتضای نوجوانی دوست دارد بیشتر دیده شود آیا واقعا نمی توان با این همه وجح مثبت به او کمک کرد تا در آینده افتخار باشد.حالا اگر فرزند یک کارمند نبود و فرزند یکی از خوانندگان یاعوامل موسیقی بود آقای شهبازیان باز هم با همین لحن صحبت میکرد و امید میداد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
0
0
واقعا که ....پدر و مادرها فقط میخوان بچه هاشون خاص باشن و چشم مردم دراد
البته این حاصل یک مسیر غلط اجتماعیه یک جو فرهنگی مسموم که همه چیز در خودنمایی و داشتن پول خلاصه شده شایدم بی ثباتی و عدم ثبات مالی موثره
دبیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
0
0
همه تاجر شدند اما متاسفانه مهم نیست چی با چی بخرن و بفروشن
نظرات شما
پیشخوان