تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

لیست ایده آل اصلاح طلبان برای انتخابان مجلس یازدهم چیست؟ +جدول

چهره‌هایی که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند مشخص شده است. با این حال شورای نگهبان بسیاری از چهره‌ها را حذف خواهد کرد. رویداد۲۴ در این گزارش بررسی کرده که با توجه افراد ثبت نام کرده، چه لیستی، بهترین ترکیب برای ورود به مجلس است.

لیست اصلاح طلبان انتخابان مجلس یازدهم

رویداد۲۴ ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم به پایان رسید. هر چقدر دست اصولگرایان برای بستن لیست اصلی و آلترناتیو باز است، اصلاح طلبان با کمبود نفرات مواجه شده‌اند. البته تعدادی از چهره‌های موثر اصلاح طلب نامزد انتخابات شدند، اما تعداد این افراد به حدی کم است که در صورت رد صلاحیت آن‌ها در شورای نگهبان (که رویه جاری این نهاد در سی سال گذشته بوده) لیست اصلاح طلبان در تهران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. با این حال و با فرض تایید صلاحیت حداکثری، لیست اصلاح طلبان شامل چه افرادی خواهد بود؟

سرلیست‌ها

در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری، چند چهره شاخص که سابقه وزارت داشتند نامزد ورود به مجلس شدند. از جمله محمدرضا عارف از تهران و مصطفی معین از شیراز. این بار، اما شاخص‌ترین فرد، مجید انصاری است که در مجلس هشتم هم (در کنار اسحاق جهانگیری و محمد صدر) سرلیست اصلاح طلبان بود. با عکس و تیتر روزنامه سازندگی مشخص می‌شود این جریان تمایل دارد انصاری همچنان سرلیست اصلاح طلبان باشد.

علی مطهری نایب رئیس مجلس قبلی، قاسم میرزایی نکو نماینده دماوند که در دفاع از مواضع اصلاح طلبان شجاعانه رفتار کرده بود، شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس جمهور که در نبود سلحشوری  می‌تواند پرچم دفاع از حقوق زنان را به دست بگیرد، دیگر افرادی هستند که توانایی قرار گرفتن در ردیف‌های بالایی لیست اصلاح طلبان را دارند.

سهم دبیران کل در لیست

در ردیف بعدی ۵ دبیرکل قرار می‌گیرند. علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، الیاس حضرتی البته قائم مقام حزب اعتماد ملی، جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران، محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه و علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات همگی دبیران کل احزاب اصلاح طلب هستند که در سهم آنها معمولا در بستن لیست‌ها محفوظ است.

در ردیف بعدی مجدد ۵ دبیرکل دیگر قرار خواهند گرفت. فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان نواندیش، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، داود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، ابراهیم اصغرزاده دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان و مصطفی کواکبیان دبیرکل مردمسالاری.

البته احمد حکیمی پور در همین دسته بندی جای می‌گیرد که از حوزه انتخابیه زنجان نامزد انتخابات مجلس یازدهم شده است.

سهم زنان

به گزارش رویداد۲۴ زنان اصلاح طلب در مجلس عملکرد موفق‌تری از مردان داشتند و در این دوره هم باید تعداد قابل توجهی از کرسی‌ها را به خود اختصاص دهند. با توجه به سهمیه سی درصدی زنان، فرض کنیم هفت نفر از زنان موثر جریان اصلاح طلب نیز (در کنار مولاوردی و راکعی) در فهرست این دوره قرار خواهند گرفت.

سهیلا جلودارزاده (خانه کارگر و مجمع زنان)، فاطمه سعیدی، پروانه مافی (هر دو از کارگزاران سازندگی) طیبه سیاوشی، آذر منصوری (اتحاد ملت)، فریده اولاد قباد و الهام امین زاده می‌توانند در این لیست قرار بگیرند.

دیگر نمایندگان زن مجلس در اکثر کنش‌های موثر مجلس غایب بودند، بنابراین شانسی برای قرار گرفتن در لیست اصلاح طلبان ندارند. فاطمه حسینی هم اصلا نامزد انتخابات نشده و احتمالا به فعالیت اقتصادی خانوادگی بازخواهد گشت و در آنجا تلاش‌هایش را برای رونق اقتصادی ادامه خواهد داد. 

چهره‌های اجرایی

محمدعلی افشانی استاندار پیشین فارس و شهردار سابق تهران و همچنین نصر الله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور از چهره‌های اجرایی هستند که شانس زیادی برای قرار گرفتن در لیست دارند.

محمد علی افشانی جایگزین مناسبی برای احمد مازنی است تا لااقل فردی با صراحت کلام بیشتر و کارنامه روشن‌تری در کنار الیاس حضرتی، از رهبران جریان اعتماد ملی در مجلس یازدهم باشد.


بیشتر بخوانید: کارنامه نمایندگان برای قرار گرفتن در لیست انتخابات مجلس یازدهم +جدول


سهم جوانان

جوانان زیادی برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند. اگر فرید موسوی نتواند از سهم نمایندگان سابق در لیست قرار بگیرد، احتمال حضور از طریق سهمیه جوانان برای او وجود دارد.

چهره دیگر عماد بهاور است که طرح سرا ایده او برای انتخابات بوده است. اگر قرار باشد اصلاح طلبان بدون حذفیات شورای نگهبان و با همه توان لیست خود را منتشر کنند، عماد بهاور می‌تواند به عنوان چهره جوان لیست معرفی شود. عماد بهاور می‌تواند نماینده نهضت آزادی در مجلس باشد؛ حزبی که به دلایلی اعضای ارشد آن تمایل به حضور در انتخابات را نداشتند. حسین نقاشی نیز از دیگر چهره‌هایی است که می‌توان از او یاد کرد. او می‌تواند نماینده جریان دانشجویی در لیست اصلاح طلبان باشد. 

سهم نمایندگان مجلس

محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس توانسته در لابی‌های پارلمان موفق عمل کند و به هیات رییسه راه یابد. علیرضا رحیمی چهره دیگری است که مواضع او برای اصلاح طلبان امیدوارکننده بوده است.

بهروز بنیادی نماینده استان خراسان امسال از حوزه تهران ثبت نام کرده است و با توجه به موضع اصلاح طلبانه او، شانس زیادی برای قرار گرفتن در لیست سی نفره تهران دارد و از این جهت بهروز بنیادی می‌تواند جایگزین خوبی برای پزشکان این دوره لیست امید باشد.

اقتصاددان

تنها چهره اقتصاددانی که در تهران ثبت نام کرده، حسین راغفر است. راغفر در انتخابات شورای شهر لیست جداگانه منتشر کرد و این انتخابات نشان داد اتفاقا بین عموم مردم هم طرفداران خوبی دارد بنابراین شانس زیادی برای قرار گرفتن در لیست دارد.

لیست اصلاح طلبان انتخابات مجلس یازدهم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
2
7
تیشه به ریشه دین مردم زدند و با گرفتن مقام اقتصاد را نابود کردند. شورای نگهبان دیگر نباید اشتباهات گذشته اش را در تایید صلاحیت این عاشقان قدرت تکرار کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
5
0
درسته که شرایط جامعه به حق خیلی چنگی به دل نمیزنه وفشار اقتصادی وبنزینی مردم رادرتنگنا قرار داده اما لیست خوبیه
دیگه تمومه..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
1
6
لیست ایده آل همه اصلاح طلبان و اصولگرایان اینه که استعغا بدن و بفهمن دیگه تمومه ماجرا،پیش ازینکه به دست مردم بیفتید استعفا بدید
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
0
3
بابا اینا که کلهم رد صلاحیتها هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
4
4
بر جد و پدر جد هر چی اصلاح طلب و اصول گرا هست لعنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
1
با عرض ادب واحترام سلام،جناب آقای دکتر علی مطهری،اینجانب محمدهادی قربانی،فرزند اکبر،من ۳۰سال سن دارم، چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی (اجاره نشینی و کارگری)نمی توانم ازدواج کنم مدتی هم هست،بعلت گران شدن مصالح ساختمانی_ کار،کارگری هم کم شده،من نیز فن خاصی جز کارگری بلد نیستم،اطرافیانم هم توان مالی کمک به من را ندارند تا ازدواج کنم،ضامن برای وام هم ندارم بخاطر که درآمدم کم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد
خواهشمندم اگر امکانش هست به من کمک مالی شود تا از فکر و سردرگمی دربیام ازدواج و زندگی بهتری کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکل بزرگ شده،اگر حتی به اندازه اجاره خونه به من کمک مالی کنید،یه مشکل از مشکلات بزرگ من را حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به شخصی بگم چند ماهی باز اجاره خونه زیاد شد برعکس کار هم کم شده،
بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم حضوری ولی کمکم نکردن.
.شماره تماس من ۰۹۳۳۶۱۶۶۴۷۷ مجبور نبودم شماره عابرم نمیفرستادم،شماره عابر بانک سپه(۵۸۹۲۱۰۱۰۶۰۸۹۶۴۴۲)بنام محمدهادی قربانی.
تو راخدا کمک کن
موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله خیلی ممنون و متشکرم
ذوالفقار حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
8
ریس جمهور اصلاح طلب چی بود که نماینده اصلاح طلب چی باشه
یعنی واقعا مردم بازم به این گروه اعتماد میکنن که اگر‌اعتماد کنن واقعا شک‌میکنم من
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
1
2
اصلاح طلبان بیشتربفکرجیب خودشان هستن نه مشگلات مردم
حسن زینلیان
|
France
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
2
1
اگه عرضه ای میداشتند همین دوره جلو خیانتهای دولت رو میگرفتن...
سیب زمینی میذاشتیم تأثیرش از نماینده های این دوره بیشتر بود..
نظرات شما
پیشخوان