تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
انسان یا حیوان؛

خطرناک‌ترین مخلوقِ زمین کیست؟

حیوانات هر روز انسان‌ها را می‌کشند، اما همیشه آن حیواناتی نیستند که ما فکرش را می‌کنیم، از شماره ۳۰ حیوان کمتر مرگبار شروع می‌کنیم و به شماره ۱ که خطرناک‌ترین است، می‌رسیم.
رویداد۲۴ حیوانات هر روز انسان‌ها را می‌کشند، اما همیشه آن حیواناتی نیستند که ما فکرش را می‌کنیم. مرگ می‌تواند از طریق آب، غذا، جنگل و سبزیجات ما را از پای درآورد. بسیاری از حیوانات، در مقایسه با آن حیواناتِ بسیار ترسناکی که می‌شناسیم، فقط به این دلیل ساده مرگبارند که انسان‌ها در محلِ زیست آن‌ها زندگی می‌کنند. این حیوانات از طریق زخمی کردن و بیمار کردن انسان باعث مرگ او می‌شوند. ما از شماره ۳۰ و حیوان کمتر مرگبار شروع می‌کنیم و به شماره ۱ که خطرناک‌ترین است، می‌رسیم.
 
animal
۳۰-تمساحِ میوه‌خوار
این خزندگانِ عظیم‌الجثه قطعاً منظره ترسناکی ایجاد می‌کنند، اما این حیوانات کمترین تعدادِ قربانیانِ انسانی را در سال به خود اختصاص داده‌اند. تمساح‌ها فقط ۳ انسان در سال می‌کشند. در حقیقت، تعداد انسان‌هایی که ممکن است از اصابت صاعقه در کشوری مثل آمریکا جان خود را از دست بدهند، از تعداد افرادی که در سال توسط تمساح شکار می‌شوند، بیشتر است. تمساح‌ها در تمام طول زندگی‌شان رشد می‌کنند. اغلب تمساح‌های نر بین ۸ تا ۱۰ فوت طول دارند، اما حتی تا ۱۵ فوت تا اواخر عمر هم می‌رسند.
 
شگفت‌آور اینکه مشاهده شده برخی تمساح‌ها گاهی از چوب استفاده می‌کنند تا پرندگانی که مشغول لانه‌سازی هستند را فریب داده و به سمت خود جذب کنند. تمساح‌ها به خوردنِ ماهی، پستانداران و سایر حیوانات معروفند، اما جالب است بدانید آن‌ها بعضی اوقات میوه هم می‌خورند.
 
animal
۲۹-گرگ‌
گرگ‌ها برای زمانی طولانی بسیار بد‌نام بودند. آن‌ها تقریباً در آمریکا منقرض شدند، آن هم به این دلیل که مردم آن‌ها را می‌کشتند تا از شرشان خلاص شوند. گرگ‌ها برای گله مضر هستند، اما در طی سال آدم‌های زیادی را نمی‌کشند. در ایالات متحده فقط یکی دو مرگ در سال در اثر حمله گرگ‌ها گزارش می‌شود که اغلب آن‌ها نیز دچار هاری هستند. در عوض، صد‌ها گرگ در سال در آمریکا توسط انسان‌ها کشته می‌شوند. برخی اوقات گرگ‌ها برای این کشته می‌شوند که حیوانات گله فردی را شکار کرده‌اند، اما شکار گرگ باعث می‌شود سال بعد تعداد بیشتری از حیواناتِ گله شکارِ گرگ‌ها شوند. گرگ‌ها بسیار اجتماعی هستند، بنابراین کشتن آن‌ها باعث ایجاد آشفتگی در ساختارِ گروه می‌شود و همین باعث می‌شود بیشتر از حد طبیعی حیوان شکار کنند.
 
animal
۲۸-کوسه 
درحالیکه فیلم‌های متعددی حملات مرگبار کوسه را به نمایش گذاشته‌اند، حملات کوسه بسیار نادر و مرگ ناشی از حمله کوسه بسیار نادرتر از آن است. هر سال در حدود ۶ تا ۱۰ نفر از حمله کوسه می‌میرند، درحالیکه هر سال ۱۵۰ حمله کوسه اتفاق میفتد. کمتر از ۱۰۰ عدد از این حملات بی‌دلیل رخ می‌دهد. هر ساعت ۱۱۴۱۷ کوسه توسط مردم شکار می‌شوند. هر سال، بیش از ۱۰۰ میلیون کوسه در سال می‌میرند.
 
بسیاری از آن‌ها به خاطر باله‌هایشان شکار می‌شوند که برای تهیه سوپِ باله استفاده می‌شود. بسیاری از آن‌ها تصادفی کشته می‌شوند؛ به این معنی که مردم به دنبال شکارِ ماهی‌های دیگر هستند، اما کوسه‌ها را به دام میندازند. بیشتر از آنکه کوسه‌ها به انسان صدمه بزنند، انسان‌ها به کوسه‌ها صدمه وارد می‌کنند.
 
animal
۲۷.۵-خطرناکترین کوسه
درحالیکه کوسه‌ها تعداد زیادی انسان در سال را نمی‌کشند، آن‌هایی که این کار را می‌کنند به چند گونه از کوسه‌ها محدود می‌شوند. همه می‌دانند کوسه‌های سفید بزرگ می‌توانند مرگ‌آفرین باشند. آن‌ها از هر نوعِ دیگری از کوسه‌ها بیشتر حمله می‌کنند. در رتبه دوم کوسه ببری و کوسه گاوی قرار دارند. هر دو گونه تمایل دارند هر چیزی را بخورند، بنابراین گاهی انسان‌ها را هم امتحان می‌کنند. گونه‌های دیگر فقط ۳۰ بار یا کمتر به انسان‌ها حمله کرده‌اند. ۴۰۰ گونه کوسه یا حتی بیشتر از این تعداد، هرگز در طی میلیون‌ها سالی که روی زمین زیسته‌اند به یک انسان هم صدمه نزده‌اند.
 
خطرناک‌ترین مخلوقِ زمین کیست؟/ عکساش مونده
۲۶-خرس
علی‌رغم تبدیل کردن خرس‌ها به تِدی‌های بامزه، آن‌ها همچنان در زمره ترسناک‌ترین حیوانات جهان هستند. هر سال ۱۲ نفر از حمله خرس‌ها صدمات شدید می‌بینند. این حملات شامل انواعی از خرس در سراسر جهان می‌شود - از خرس قهوه‌ای در آمریکای شمالی تا خرس‌های تنبل در هند.

با‌اینکه خرس‌های تنبل اغلب از میوه‌ها و حشرات تغذیه می‌کنند؛ از پرخاشگرترین نوع خرس‌ها هستند. شاید این حد از پرخاشگری به این دلیل باشد که مجبورند ببر‌ها را که گاهی اوقات آن‌ها را می‌خورند، فراری دهند. خرس‌ها بیشتر اوقات زمانی انسان‌ها را می‌کشند که انسان و خرس به صورت تصادفی با هم روبرو می‌شوند، در این هنگام اگر خرس دارای توله باشد، وضعیت فوق‌العاده خطرناک می‌شود.
 
خطرناک‌ترین مخلوقِ زمین کیست؟/ عکساش مونده
۲۵-عنکبوت‌
عنکبوت‌ها به احتمالِ زیاد یکی از ترسناک‌ترین حیوانات روی زمین هستند؛ با این حال با مرگبارترین حیوانات فاصله زیادی دارند. عنکبوت‌های مرگ‌آور وجود دارند (خطرناک‌ترین نوع عنکبوت‌ها در استرالیا زندگی می‌کنند)، اما تعداد زیادی از انسان‌ها را در سال نمی‌کشند. در آمریکا، در حدود ۷ نفر در سال از گزش عنکبوت، که یا بیوه سیاه است یا بیوه قهوه‌ای، می‌میرند.

از زمانی که پادزهر برای عنکبوت‌های پشت قرمز و فانِل-وِب تهیه شده، هیچ استرالیایی‌ای از نیش این دو نوع عنکبوت بسیار خطرناک نمرده است. در سال ۲۰۱۶، نخستین استرالیایی بعد از ۳۷ سال از نیش یک عنکبوت جان باخت. در حقیقت، بسیاری از گزش‌هایی که این عنکبوت‌های سمی انجام می‌دهند آنقدر سمی نیست که بتواند یک فرد را از پای درآورد. اما بسیاری از مردم به خاطر نیش آن‌ها بستری می‌شوند.
 
خطرناک‌ترین مخلوقِ زمین کیست؟/ عکساش مونده
۲۵.۵-سمی‌ترین عنکبوت‌
عنکبوت‌های پرسه‌زنِ برزیلی سمی‌ترین و مرگ‌آفرین‌ترین عنکبوت‌های روی زمین شناخته شده‌اند. ۸ نوعِ دیگر از عنکبوت وجود دارد که در گروه عنکبوت‌های «قاتل» قرار می‌گیرند. هر ۸ گونه در برزیل هستند، اما برخی از آن‌ها در سراسر آمریکای لاتین یافت می‌شوند. شباهت آن‌ها به عنکبوت‌هایی که برای انسان‌ها کمتر مضر هستند به قدری زیاد است که اغلب با آن‌ها اشتباه گرفته می‌شوند.
 
animal
۲۴- مورچه‌
برخی می‌گویند مورچه‌ها در سال ۳۰ نفر را می‌کشند. بیش از ۱۰۰۰۰ گونه از مورچه‌ها در جهان وجود دارد که بسیاری از آ‌نها در جنگل‌های گرمسیری هستند. مورچه‌های آتشین به گزش‌های کشنده خود که منجر به حساسیت در انسان‌ها می‌شود، معروفند. در آمریکا هر سال ۹ نفر از گزش این نوع مورچه جان خود را از دست می‌دهند. در جا‌های دیگر جهان مورچه‌هایی هستند که نیش سمی دارند و اگر مثلاً ۱۰۰ بار شما را نیش بزنند، می‌میرید. مورچه‌های دِرایوِر، مانند آن‌ها که در ایندیانا جونز ۴ وجود داشت، می‌توانند یک انسان کامل را، در صورتی که در جای خود ثابت باشد، بخورند.
 
animal
۲۴.۵- مرگبارترین مورچه‌
مورچۀ بولداگ خطرناک‌ترین گونه مورچه در جهان است، زیرا این مورچه تهاجمی است و قربانیان خود را با زهر نیش می‌زند. این مورچه‌ها چندین بار نیش می‌زنند و هر بار زهر را وارد بدن قربانی می‌کنند. درست مانند بسیاری از زهرآگین‌ترین حیوانات جهان، این گونه نیز در استرالیا زندگی می‌کند. این مورچه‌ها از انسان نمی‌ترسند. اما فقط ۳ مرگِ ناشی از حمله این مورچه از سال ۱۹۳۶ گزارش شده است. اما نیش او به قدری سمی است که قربانی در عرض ۱۵ دقیقه خواهد مرد.
 
animal
۲۳-گاو‌
گاو‌ها قطعاً به نظر ترسناک نمی‌آیند، اما اگر از آسمان سقوط کنند، حتماً تجدید نظر می‌کنید. پرش از پرتگاه فقط یکی از چندین راهی است که گاو‌ها تا کنون از طریق آن انسان‌ها را کشته‌اند. برای مثال، بعضی اوقات سگ‌ها، گاو‌ها را تحریک می‌کنند و ورود انسان به این ماجرا پایان خوشی ندارد. بقیه اوقات، گاو‌ها هدفمند پرخاشگری و به انسان‌ها حمله می‌کنند. دیده شده که گاو‌ها به انسان‌ها به شکلی گروهی حمله کرده‌اند.
 
احتمالاً این به کشتار میلیون‌ها گاو در سال به دستِ انسان‌ها ربط پیدا می‌کند. البته گاهی اوقات نیز این حملات تصادفی است، مثل وقتی که حیوان در فضای بسته قرار می‌گیرد و می‌ترسد. در آمریکا هر سال ۲۰ نفر از حملات گاو‌ها کشته می‌شوند، این تعداد در جهان بسیار بیشتر است.
 
animal
۲۲-اسب‌
اسب‌ها هر سال ۲۰ نفر در آمریکا و تعدادی بیشتر را در استرالیا می‌کشند. آمار قربانیان حملات اسب حتماً در سراسر جهان بیشتر است. شاید تعجب کنید، اما تعداد افرادی که در استرالیا از حمله اسب‌ها می‌میرند بیشتر از تعدادی است که در اثر نیش مار‌ها و عنکبوت‌ها می‌میرند.

بسیاری از این مرگ‌ها ناشی از افتادن از روی اسب است، پس سعی کنید در هنگام اسب‌سواری از روی آن سقوط نکنید (به همین سادگی!). برخی اوقات، اسب‌ها به انسان حمله می‌کنند، اما این کار بسیار نادر است. صد‌ها اسب هر سال در زمین‌های مسابقه جانِ خود را از دست می‌دهند، زیرا بیشتر از حد توان به آن‌ها فشار آورده می‌شود، پس شاید پرت کردن سوارکار به روی زمین عملی تلافی‌جویانه باشد.
 
animal
۲۱-شیر‌
شیر‌ها هر سال بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر را می‌کشند، و فقط بعضی از آن‌ها را می‌خورند. هر زمانی که این گربه‌های بزرگ طعم گوشت انسان را بچشند و عمداً انسان‌ها را شکار کنند، به آن‌ها شیر‌های آدمخوار گفته می‌شود. این رفتار طبیعی نیست، اما دلایلی برای آن وجود دارد. برای مثال، در سال ۱۸۹۸ یک جفت شیر ۳۵ تا ۱۳۵ کارگرِ راه‌آهن را در کنیا کشتند. آن‌ها را به ضرب گلوله کشتند، اما وقتی دانشمندان جمجه‌های آن‌ها را دهه‌ها بعد مطالعه کردند، دلیل قانع کننده‌ای برای رفتارِ آدمخواری شیر‌ها پیدا کردند. دندان‌ها و آرواره‌های آن‌ها آسیب دیده بود و آن‌ها نمی‌توانستند قربانیانِ اصلی خود را شکار کنند برای همین مجبور شدند! آدم بخورند.
 
animal
۲۱.۵-مرگبارترین گربه‌
مرگبارترین گربه‌های روی زمین، کوچکترین، اما وحشی‌ترین گربه‌های پا-سیاه هستند که از گربه‌های خانگی کوچکترند. آن‌ها قطعاً نمی‌توانند انسان‌ها را بکشند، اما از هر گربه دیگری روی زمین بیشتر شکار می‌کنند. این گربه‌های کوچک در ۶۰ درصد مواردِ شکار موفق هستند و در نتیجه هر شب بین ۱۰ تا ۱۴ جونده و پرنده را می‌کشند. ترسناک‌ترین شیر‌ها فقط در ۲۵ درصد موارد موفقیت‌آمیز عمل می‌کنند. گربه‌های پا -سیاه مجبورند هر شب مقدار زیادی غذا بخورند، چون بسیار کوچک هستند. جثه کوچک آن‌ها متابولیسم‌شان را سریع و اشتهایشان را افزایش می‌دهد. این قاتلین کوچک در علفزار‌های آفریقا زندگی می‌کنند.
 
animal
۲۰-ببر‌
در هند ببر‌ها زیاد دور از مردم زندگی نمی‌کنند، آن‌ها همسایگانِ ترسناکِ بغلی هستند. اما از آنجایی که زیستگاه‌های آن‌ها کوچک‌تر شده است، ببر‌ها در زیستگاه‌های کوچکتری زندگی می‌کنند که همین مسئله مشکلات بیشتری را ایجاد کرده است. در حدود ۱۰۰ نفر در سال از حمله ببر‌ها می‌میرند، اما این رقم بسیار متغیر است. ببر‌های آدمخوارِ بدنامی تا‌کنون شناسایی شده‌اند. برخی از آن‌ها به این دلیل به سراغِ آدم‌ها می‌روند که به دلیل جراحت - درست مثل شیر‌ها - قادر به شکارِ غذای معمولِ خود نیستند یا نمی‌توانند بر قلمرو خود کنترل داشته باشند. ببر‌ها حیوانات قلمرو‌طلبی هستند، برای همین اگر انسان‌ها تصادفی وارد قلمرو آن‌ها شوند، لاجرم توسط این حیوانات شکار می‌شوند.
 
animal
۱۹-عروس دریاییِ جعبه‌ای
در حدود ۱۰۰ نفر هر سال از نیشِ عروس دریایی جعبه‌ای می‌میرند، که این زهر به قدری است که می‌تواند ۶۰ نفر را بکشد. این مخلوقاتِ ۲۴-چشمیِ دریایی سم خود را وارد خونِ انسان می‌کنند که منجر به ایست قلبی می‌شود. البته در برخی موارد، افراد در اثر نیش بسیارِ دردناک این جانور دچار شوک شده و غرق می‌شوند. اما، بعضی از افرادی که به موقع به ساحل آورده و درمان می‌شوند، زنده می‌مانند. مرگبارترین عروس دریاییِ جعبه‌ای در استرالیا زندگی می‌کند. اما تعدادی از آن‌ها نیز در هاوایی و فلوریدا زندگی می‌کنند. این جانوران ۱۰ فوت طول دارند، بلندی آن‌ها به خاطر ۱۵ شاخکِ طویل آنهاست.
 
animal
۱۸-زنبور‌های عسل، زنبور‌های سرخ و زنبور‌های جلیقه زرد
هر سال بیشتر از ۱۰۰ انسان از نیشِ زنبور عسل، زنبور جلیقه زرد و زنبور قرمز می‌میرند. برخی از این مرگ‌ها ناشی از حساسیت نسبت به نیشِ زنبور و برخی به خاطر این است که فرد بار‌ها نیش زده شده است. زنبور در آمریکا یکی از کشنده‌ترین جانوران است، زیرا فقط در این کشور هر سال ۵۸ نفر در اثر نیش زنبور جان خود را از دست می‌دهند. زنبور‌ها به شیرینیِ عسلی که می‌سازند، نیستند. اما تعداد رو به کاهشِ آن‌ها موجبِ نگرانی است؛ زیرا آن‌ها یکی از عوامل اصلی گرده‌افشانی است.
 
animal
۱۸.۵. سمی‌ترین زنبور
کشنده‌ترین زنبورها، زنبورِ قرمزِ عظیم‌الجثه است که در آسیا زندگی می‌کند. این زنبور، بزرگترین زنبور جهان و ۵ برابر بزرگتر از زنبور عسل است. این زنبور‌ها نیشِ مرگبار دارند و می‌توانند ۴۰ زنبور عسل را در یک دقیقه از بین ببرند. زهرِ زنبورِ قرمزِ آسیایی گلبول‌های قرمزِ خونِ انسان را از بین می‌برد و گاهی منجر به از کار‌افتادگی کلیه‌ها و مرگ می‌شود. بسیاری در اثر حساسیت نسبت به نیشِ زنبور جان خود را از دست می‌دهند. فقط در ژاپن حدود ۴۰ نفر در سال از نیشِ این زنبور‌ها جانِ خود را از دست می‌دهند. نیشِ این زنبور بسیار دردناک است و احساس فرو رفتن یک سوزنِ داغ را در پوست افراد ایجاد می‌کند.
 
animal
۱۷. کیپ بوفالو
کیپ بوفالو که همچنین به «مرگِ سیاه» و «بیوه‌کننده» معروف است، یکی از خطرناک‌ترین شکارچیانِ بدنام آفریقاست. وقتی این بافالو زخمی می‌شود، فرار می‌کند؛ البته بعضی اوقات نیز دور می‌زند و به سمتِ ضارب حمله‌ور می‌شود. به نظر می‌رسد آن‌ها از اینکه تیر خورده‌اند ناراحت هستند، اما این فقط یک حدس است.
 
برخی تخمین می‌زنند کیپ بوفالو در حدود ۲۰۰ نفر را در سال می‌کشد؛ و علی‌رغم این حقیقت که آن‌ها گیاه‌خوار هستند، قتل‌هایشان فقط محدود به انسان نیست. کیپ بوفالو وقتی موردِ حمله شیر‌ها قرار می‌گیرد، مبارزه می‌کند و شیر را می‌کشد. این درگیری بسیار کشنده است، زیرا در این درگیری بوفالو شکم شیر را روی هوا پاره می‌کند.
 
animal
۱۶-پلنگ
آمار دقیقی درباره اینکه پلنگ‌ها چند نفر در سال را می‌کشند، وجود ندارد؛ اما برخی آمار‌ها نشان می‌دهد که این تعداد به صد‌ها نفر در سال می‌رسد. پلنگ‌ها هم مانند شیر‌ها و ببر‌ها برخی اوقات آدمخوار می‌شوند. مثال‌هایی از این اتفاق در تاریخ وجود دارد. برخی پلنگ‌ها فقط ۱۰۰ نفر را به تنهایی کشته‌اند. وقتی نوبت به گربه‌های بزرگ می‌رسد، مرگ انسانی در سال بسیار متغیر می‌شود. بعضی اوقات این گربه‌ها آدمخوار نیستند و مرگِ انسان ناشی از ورود تصادفی به قلمرو آن‌هاست. مثل ببرها، پلنگ‌ها هم بیشتر در هند قربانی می‌گیرند.
 
animal
۱۵-گوزن
گوزن‌ها به خشونت معروف نیستند، اما می‌توانند تا ۲۴۰ نفر (و حتی بیشتر) را در سال بکشند. بسیاری از این مرگ‌ها ناشی از تصادف ماشین است، زیرا گوزن‌ها یک عادتِ بامزه دارند و آن اینکه علی‌رغم اینکه ماشینی با سرعت زیاد در حال عبور از جاده است، آن‌ها ناگهان وسطِ جاده می‌پرند. البته، این ما هستیم که با جاده کشیدن وسطِ زیستگاه این حیوانات، آن‌ها را گیج کرده‌ایم. آن‌ها فرصتِ کافی نداشته‌اند تا خودشان را با محیطِ زیستِ جدید خود انطباق دهند. در تصادفات جاده‌ای، گوزن‌ها خودشان هم قربانی هستند.
 
animal
۱۴- کودو
کودو نیز نوعی گوزن آفریقایی است که درست مانند گوزن‌های دیگر عامل تصادفات جاده‌ای و مرگ خودش و انسان‌هاست.
 
animal
۱۳-فیل‌
اگر دامبو یک شخصیت در فیلم‌های دیسنی نبود، قطعاً انتظار داشتیم که مادرش، خانمِ جامبو، آدم‌هایی که فرزندش را اذیت و آزار می‌کنند، بکشد. فیل‌ها هر سال ۵۰۰ نفر را می‌کشند، اما تعداد حملات فیل‌ها به انسان‌ها رو به افزایش است. خاستگاهِ فیل‌ها رو به نابودی است، برای همین ان‌ها مجبورند بیشتر از قبل نزدیک انسان‌ها ظاهر شوند.
 
برخی محققان گمان می‌کنند فیل‌ها به این دلیل آدم‌ها را می‌کشند که دچار اختلالِ کوتاهِ مدتِ زخمِ روان می‌شوند و در حافظه‌شان می‌ماند که چه کسی خانواده‌شان را کشته است. این خشونت به اعضای دیگر خانواده منتقل می‌شود. انسان‌ها برای دور نگه داشتن فیل‌ها از روش‌های نامرسوم مثل استفاده از فلفل تند یا فیل‌های اهلی استفاده می‌کنند تا فیل‌های بزرگتر را از محل زندگی‌شان دور کنند.
 
animal
۱۲-اسبِ آبی
اسب‌های آبی قلمرو‌طلب و بزرگ هستند (وزن آن‌ها به ۶۰۰۰ پوند هم می‌رسد) برای همین، تهدید بزرگی برای انسان‌ها هستند. هر سال حدود ۵۰۰ مرگ به دست این اسب‌های آبی رقم می‌خورد. این حملات اغلب به دلیل نزدیک شدن انسان‌ها به قلمرو حیوان و اذیت کردن بچه‌های آن‌ها انجام می‌گیرد. آن‌ها انسان را می‌گیرند او را به داخل دریاچه می‌کشند و اغلب سر او را گاز می‌گیرند. متأسفانه، بسیاری از آن‌ها خاستگاه‌های خود را از دست داده‌اند و مجبورند در نزدیکی انسان‌ها زندگی کنند. اما انسان‌ها هم بسیاری از آن‌ها را می‌کشند.
 
animal
۱۱- کرمِ نواری
این جانوران زشت و خزنده هستند و هیچ‌کسی از آن‌ها خوشش نمی‌آید، اما کرم‌های نواری تقریباً ۷۰۰ نفر را در سال آلوده می‌کنند. سلاح مرگبار آن‌ها بیماریِ «سیستی سرکوزیس» است که از طریقِ مدفوع انسان انتشار میابد. آن‌ها هم خطرناکند و هم به‌شیوه‌ای ترسناک عمل می‌کنند. مرگِ ناشی از کرم نواری در سراسر جهان رخ می‌دهد، اما در روستا‌های کشور‌های در حال توسعه بیشتر است.
 
رعایت نکردن بهداشت دلیل اصلی ابتلا به این کرم است. افراد با خوردن تخمِ این کرم که از غذا یا دستِ آلوده وارد بدن می‌شود، به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری در گوشتِ خوکی که از مدفوعِ انسان تغذیه می‌کند، بسیار شایع است.
 
animal
۱۰-کروکودیل
دستیابی به آمار دقیق کار آسانی نیست، اما به صورت تخمینی می‌توان گفت: هر سال ۱۰۰۰ نفر توسطِ کروکودیل‌ها کشته می‌شوند. باید گفت: تعداد بیشتری از حملات کروکودیل هم گزارش نمی‌شوند. کروکودیل‌ها می‌توانند بسیار خطرناک باشند، چون می‌توانند در سکوت در کنار ما زندگی کنند و در چشم بهم زدنی قربانی خود را ببلعند. بسیاری از این حملات در آفریقا رخ می‌دهد؛ برای همین کروکودیل‌ها عنوانِ خطرناک‌ترین حیواناتِ عظیم‌الجثه آفریقا را از آنِ خود کرده‌اند.
 
پیش از این اسب‌های آبی و کیپ‌بوفالو‌ها این عنوان را داشتند، اما کروکودیل‌ها آن‌ها را شکست دادند. برخی از آفریقایی‌ها باور ندارند که کروکویل‌ها خودشان این حملات را انجام می‌دهند، آن‌ها فکر می‌کنند جادوگران روحِ این حیوانات را کنترل می‌کنند. بهرحال، کروکودیل‌های زیادی وجود دارند و در مناطق وسیعی پراکنده‌اند و همین باعث می‌شود که تعداد قربانیانشان نیز زیاد باشد.
 
animal
۹-عقرب‌
تعدادِ ۲۰۰۰ گونه متنوع از عقرب وجود دارد، اما فقط ۲۵ گونه آن‌ها سمی و کشنده هستند. این گونه‌ها در حدود ۳۲۵۰ انسان در سال را به کام مرگ می‌کشند. اما، بیشتر این مرگ‌ها فقط توسط یک گونه رقم می‌خورد: عقربِ زردِ برزیلی. این عقرب ساکنِ آمریکای جنوبی است و هر سال هزاران نفر را نیش می‌زند.
 
متأسفانه، پادزهرِ عقربِ زرد برزیلی به طور کامل اثربخش نیست و برخی اوقات می‌تواند باعث آلرژی شود؛ بنابراین تصور کنید خودِ درمان می‌تواند منجر به مرگ شود. فقط سعی کنید از این جانورانِ ترسناک تا آنجا که می‌توانید دور بمانید. سایر گونه‌های کشندۀ عقرب در خاورمیانه، آفریقا، آسیاو جنوب غرب آمریکا زندگی می‌کنند.
 
animal
۹.۵-سمی‌ترین گونۀ عقرب
عقربِ دِث استاکر که با عنوانِ عقربِ زردِ بیابانی خاورمیانه نیز شناخته می‌شود، یکی از سمی‌ترین انواع عقرب است. این عقرب در بیابان‌های خاورمیانه زندگی می‌کند و شب‌ها به شکار کرم و هزارپا مشغول است. عقرب‌ها به محضِ پیدا کردنِ طعمه آن را نیش می‌زنند و فلج می‌کنند. عقرب همه زهرش را یکباره وارد بدنِ قربانی نمی‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۰.۲۵ میلی‌گرم (کمتر از یک‌صدمِ اُنس) از زهر این عقرب می‌تواند یک موشِ ۲ پوندی را از پای درآورد. البته به سختی می‌توان ظرفیت زهر را اندازه‌گیری کرد؛ زیرا نمی‌توان این زهر را روی انسان‌ها آزمایش کرد. از طرفی، حیوانات متفاوت زهر را برای مصارف متفاوت تولید می‌کنند، برای همین سخت بتوان شدت عملِ زهر را با هم مقایسه کرد.
 
animal
۸-کرم‌های حلقویِ آسکاریس
این کرم‌های کوچکِ چندش‌آور مسئولِ مرگِ سالانه ۴۵۰۰ نفر هستند. آن‌ها عاملِ بیماریِ آسکاریاسیس در جهان هستند، اما بیشتر این مرگ‌ها در کشور‌های در حال توسعه و در هوای گرم و مرطوب رخ می‌دهد. آسکاریاسیس به دلیلِ رعایت نکردن بهداشت منتشر می‌شود. این کرم در روده کوچک ساکن است و هیچ علامتی ندارد و از طریق تخم‌ریزی در مدفوع انسان منتشر می‌شود.
 
اگر مدفوعِ آلوده آب یا خاک را آلوده کند یا به غذا راه پیدا کند، مثلا از طریق کود‌های انسانی، می‌تواند بسیار سریع گسترش پیدا کند. این بیماری درمان دارد، اما انسان‌ها می‌توانند از خوک‌ها نیز این بیماری را دریافت کنند.
 
animal
۷- مگسِ تِتِسه
مگس تتسه در مناطق روستایی آفریقا زندگی می‌کند و بیماری خواب را منتشر می‌کند. کمتر از ۵۰۰۰ مرگِ ناشی از این نوع مگس در سال گزارش می‌شود، اما تعدادِ واقعیِ مرگ مشخص نیست. بعلاوه، احتمالاً تعداد بیشتری انسان از آنچه که می‌دانیم دچار این بیمار می‌شوند. بیماری خواب درمان می‌شود، اما برخی از مردم به درمان دسترسی ندارند. خبر خوب این است که تعداد افراد مبتلا به این بیماری هر سال رو به کاهش است. در سال ۱۹۹۸، در حدود ۴۰۰۰۰ نفر از این بیماری مردند.
 
animal
۶-خوناشامی به نامِ «کیسینگ باگ»
این حشرات که به نامِ «حشراتِ قاتل» نیز معروف‌اند، هر سال ۱۲۰۰۰ نفر را می‌کشند. این حشرات بیماری شاگاس را تولید می‌کنند. این بیماری در آمریکای لاتین و از طریق مدفوعی که روی پوستِ انسان به جای می‌گذارد، منتشر می‌شود. مدفوعِ بسیاری از حشرات خطرناک است و اگر قصد دارید در جهانِ آن‌ها سیر کنید، باید از مدفوع آن‌ها دور بمانید. البته دور ماندن از مدفوعِ کیسینگ باگ سخت است، زیرا آن‌ها معمولاً انسان را وقتی که خواب است می‌گزند. برای همین است که این نامِ [به فارسی حشرۀ بوسنده]انحرافی و جذاب به آن‌ها نسبت داده شده است؛ بنابراین بوسه مرگ واقعی است.
 
animal
۵-سگ‌
در حدود ۲۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ نفر در سال توسطِ بهترین دوستانشان کشته می‌شوند. بسیاری از این مرگ‌ها ناشی از بیماری هاری است؛ بنابراین نمی‌توانید فقط آن را به گردنِ سگ‌ها بیندازید. اما باید گفت: هاری بیماری قابلِ پیشگیری است. سگ‌ها را می‌توان در مقابلِ هاری واکسینه کرد، اما در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین سگ‌های ولگرد زیادند و دامپزشک کم. فرقی نمی‌کنید ساکن کجا هستید، اگر سگ دارید، باید آن را واکسینه کنید.
 
animal
۴-کَپَلَک خون (از طریق حلزون‌های آب شیرین)‌
می‌دانید جانورانی که در نامشان کلمه «خون» وجود دارد، خطرناکند. کپلک خون نوعی کرمِ انگلی به نامِ شیستوزومه، است که بیماری شیستوزومیازیس (تب حلزون) را ایجاد می‌کند. کپلک‌ها دز حلزون‌های آب شیرین زندگی و رشد می‌کنند، اما می‌توانند از طریق آب آلوده به بدن انسان راه پیدا کنند. این جانوران از طریق مجاری باز مانند دهان وارد بدن انسان نمی‌شوند بلکه از طریق پوست به بدن وارد می‌شوند. آن‌ها در بدن انسان در کبد، رگ‌ها و مجاری اداری ساکن می‌شوند. کرم‌ها در بدن انسان تخم‌ریزی می‌کنند و از طریقِ مدفوعِ انسان گسترش پیدا می‌کنند.
 
این بیماری در آفریقا شایع است، اما در هر جامعه‌ای که افراد فقیر به بهداشت دسترسی نداشته باشند، یافت می‌شود. برای این بیماری درمان وجود دارد، اما همه به درمان دسترسی ندارند.
 
animal
۴.۵-زهرآگین‌ترین حلزون
درحالیکه حلزون‌های آب شیرین از طریقِ کپلک خون انسان‌ها را ناخواسته از پا درمی‌آورند، برخی از حلزون‌ها به شدت زهرآگین هستند. حلزون‌های مخروطیِ دریایی دندان‌های پر از زهر خود را در درون گوشتِ ماهی فرو می‌کنند تا آن را از حرکت بازدارند. این زهر ماهی را فلج می‌کند تا حلزون بتواند در کمال آرامش آن را ذره ذره بخورد. دندانِ حلزونِ مخروطی آنقدری تیز هست که بتواند از لباسِ شنای غواصان نیز عبور کند، برای همین در هنگام شنا باید مراقب آن‌ها بود.
 
درصورتیکه درمان به موقع و به سرعت آغاز نشود، زهر این نوع حلزون می‌تواند انسان را از پای درآورد. اما از سال ۱۶۷۰ فقط ۳۶ مرگ ناشی از زهر حلزون گزارش شده است. اما دفعه بعدی که یک حلزون دیدید، به یاد داشته باشید، حلزون‌ها گرچه آهسته راه می‌روند، اما به این معنی نیست که بی‌خطر هم هستند.
 
animal
۳-مار‌
مار‌ها قطعاً به ترسناکی معروفند. برخی مردم می‌گویند مار‌ها هر سال ۵۰۰۰۰ نفر را می‌کشند، اما این رقم ممکن است تا ۲۰۰۰۰۰ نفر نیز برسد. نمی‌شود با نیشِ زهرآگین مار شوخی کرد. از میانِ همه انواع مارها، مار‌های تایپان یکی از بدترین انواع هستند. تایپانِ درون‌مرزی (اینلند)، فقط با یک گزش می‌تواند ۱۰۰ نفر را بکشد، البته برای این کار باید بتواند ۱۰۰ نفر را همزمان نیش بزند.

تایپان بیشتر در استرالیا زندگی می‌کند، اما این مار در هند مشکل‌آفرین‌تر است. این مار‌ها در آفریقا، آمریکای لاتین، پاکستان، افغانستان و شرق آسیا نیز تهدید محسوب می‌شوند. در استرالیا تاکنون، فقط چند نفر از نیش این مار جان باخته‌اند، اما تعداد زیادی بستری شده‌اند. البته مار‌های دیگر مانند کبرا، افعی و کِریِت نیز مار‌های بی‌آزاری محسوب نمی‌شوند.
 
animal
۳.۵-سمی‌ترین مار
تایپانِ درون‌مرزی سمی‌ترین ماری است که تاکنون شناخته شده است. حجم زهر این مار زیاد نیست، اما همین مقدار برای از پای درآوردن پستانداران بسیار قدرتمند است. این مار‌ها در صحرا‌های استرالیا، جاییکه انسان‌ها کمتر اطراف آن‌ها پیدا می‌شوند، زندگی می‌کنند. اما وقتی احساسِ خطر کنند، چند بار پشتِ سر هم نیش می‌زنند.

مار تایپان سم نوروتوکستین تولید می‌کند که می‌تواند باعث لکنت زبان، تشنج و ناتوانی در کنترل اعضای بدن شود. زهر این مار همچنین حاوی هِموتوکسین است که می‌تواند به خونریزی داخلی بینجامد. اما اغلب افرادی که توسط این مار گزیده شده‌اند، توانسته‌اند از عهده آن بربیاند و جان سالم به در ببرند. البته باید افزود اغلب افرادی که توسط این مار گزیده شده‌اند، آن‌هایی بوده‌اند که طی مراسمی خاص این مار را در دستان خود نگه داشته بودند. حملات این مار همیشه هم به صورتِ شبیخون و ناگهانی نیست.
 
animal
۲-پشه‌
پشه‌ها احتمالاً کوچکترین جانوران این فهرست، اما حقیقتاً ترسناکترین آن‌ها هستند. هر سال در حدود ۷۲۵۰۰۰ نفر در اثر نیش پشه که منجر به انتقال بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب دنگی، تب زرد و آنسفالیت می‌شود، جان خود را از دست می‌دهند. در حدود ۳۰۰۰ گونه از پشه تا‌کنون شناسایی شده که بسیار بیشتر از تعدادِ گونه‌های اولیه است. این پشه‌ها بیشترین تعداد قربانیان خود را از صحرای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین می‌گیرند.
 
صد‌ها هزار نفر از نیش پشه می‌میرند، اما میلیون‌ها نفر از بیماری‌هایی که پشه‌ها انتقال می‌دهند در عذابند. پشه‌ها واقعاً آن بیرون منتظرند تا ما را به دام بیندازند. برخی دانشمندان به دنبال روش‌های اصطلاح ژنی هستند تا با عقیم‌سازی پشه‌های ماده به کلی پشه‌ها را از بین ببرند.
 
animal
۲.۵-واکسن مالاریا
اگرچه مرگِ ناشی از پشه مالاریا، با تمهیداتی نظیر استفاده از پشه‌بند، پشه‌کش‌ها و سایر روش‌ها، به نصف کاهش پیدا کرده بود، اما در سال‌های اخیر – به دلیل کاهشِ بودجه برای اجرای اقدامات پیشگیرانه و مقاومت پشه در مقابل پشه‌کش‌های رایج – این آمار دوباره افزایش یافته است. برای مبارزه با این قاتل، دانشمندان به دنبال تهیه واکسن مالاریا هستند. البته یک مانع بزرگ بر سر راه ساختِ واکسنِ مالاریا این است که حتی اگر این بیماری را بگیرید، در مقابل آن مصون نیستید.
 
بهرحال، دانشمندان اخیراً یک نمونه از این واکسن را در مالاوی امتحان کرده‌اند. اما واکسن کامل نیست: کودکان باید تا قبل از دو سالگی ۴ بار واکسن بزنند؛ و حتی در اینصورت هم ۴۰ درصد از مواقع این واکسن درست عمل می‌کند. این واکسن در کنیا نیز آزمایش شد که موفقیت‌های بیشتری به همراه داشت. البته همواره نگرانی وجود دارد که این بیماری در مقابل دارو مقاوم شود و برای مدت طولانی نتوان از یک نوع واکسن استفاده کرد.
 
animal
۱-انسان
همانطور که احتمالاً در تلویزیون هم دیده‌اید، انسان‌ها هر سال تعداد زیادی انسان را می‌کشند. تحقیقات نشان می‌دهد میزان جرایم در کشور‌های غربی به طرز وحشتناکی افزایش یافته و انسان‌ها هر سال ۴۳۷۰۰۰ از همنوعان خود را به قتل می‌رسانند. اما اگر تعداد کشته‌شدگان در جنگ‌ها را هم به آن بیفزایید، تعداد مرگ و میر افزایش میابد: در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۳۵۰۰۰ نفر در جنگ‌ها کشته شدند.
 
البته این تعداد سال به سال متغیر است و بستگی به این دارد که چه کسی تصمیم بگیرد با چه کسی وارد جنگ شود. قتل و جنگ یگانه راه‌هایی نیستند که انسان‌ها از طریق آن یکدیگر را می‌کشند. بیش از یک میلیون انسان هر سال در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند. در هند و چین که بالاترین آمار مرگ‌های مربوط به رانندگی گزارش شده است، بیش از ۲۰۰۰۰۰ مرگ در سال رخ می‌دهد. در آمریکا، هر سال حدود ۳۵۰۰۰ نفر در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند. ما، واقعاً بدترین دشمنان خویش هستیم.
منبع: فرادید
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
سعید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
1
2
خوب بود
ممنونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
1
1
اوکی
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
3
یعنی مرگبارترین رو زدین انسان خیلی عالی بود
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
1
فکر کن همه این حیوونا بهمون حمله کنن چی میشه
نظرات شما
پیشخوان