تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

بیمه‌گر‌ها استارت آپ‌های بیمه را به رسمیت نمی‌شناسند/ تکلیف بیمه مرکزی با استارت آپ‌ها مشخص نیست

بنیانگذار یک استارت آپ بیمه‌ای در کشور گفت: تا وقتی بیمه مرکزی به فکر استارت آپ‌های بیمه‌ای نباشد، شرکت‌های بیمه هم آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و با آن‌ها همکاری نمی‌کنند؛ همین موضوع باعث تغییر نکردن ضریب نفوذ بیمه در کشور می‌شود.

بیمه‌گر‌ها استارت آپ‌های بیمه را به رسمیت نمی‌شناسند/ تکلیف بیمه مرکزی با استارت آپ‌ها مشخص نیست

رویداد۲۴ مدتی است که موضوع فعالیت استارت آپ‌های بیمه موافقان و منتقدان خاص خود را دارد، اما با این وجود، سهم این استارت آپ‌ها در صنعت بیمه کمتر از یک درصد است که عدد بسیار کمی را شامل می‌شود.

رئیس کل بیمه مرکزی چندی پیش گفته بود که از گسترش استارت آپ‌های بیمه در کشور حمایت و آن را باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌داند، هرچند که اذعان کرد که تاکنون شاهد رشد این استارت آپ‌ها در صنعت بیمه نبوده ایم.

اما مشکلات استارت آپ‌های بیمه در کشور چیست و چرا مخالفان فعالیت آن‌ها در صنعت بیمه بیشتر از موافقان آن است؟

در همین رابطه هادی فلاح تفتی بنیانگذار و مدیرعامل یکی از استارت آپ‌های بیمه در کشور به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: استارت آپ‌های بیمه‌ای به تازگی کار خود را در صنعت بیمه آغاز کرده اند، بر همین اساس انتظار می‌رود که در اوایل کار قدری ضعیف باشند. یکی از دلایل آن نیز سنگ اندازی‌ها در این مسیر است که همواره از سوی برخی صورت می‌گیرد چرا که از رشد و توسعه استارت آپ‌ها ترس و واهمه دارند و منافع خود را در خطر می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: استارت آپ‌های بیمه‌ای در این مدت رشد چندانی نکرده اند و علت اصلی آن این است که بیمه مرکزی رویه و روند شفافی در حمایت از استارت آپ‌های صنعت بیمه اعمال نکرده است.

بنیانگذار استارت آپ بیمه بیان کرد: بیمه مرکزی آیین نامه‌ای را ابلاغ کرده که هنوز آیین نامه اجرایی آن به دست استارت آپ‌های بیمه نرسیده است، اما اگر این آیین نامه اجرایی به دست استارت آپ‌ها برسد و مجوزی برای استارت آپ‌ها صادر شود که شرکت‌های بیمه، این نوع استارت آپ‌ها را به رسمیت بشناسند، نقطه عطفی در حوزه فعالیت‌های استارت آپی بیمه خواهد بود و استارت آپ‌ها می‌توانند در حوزه خود حرکت روبه جلویی داشته باشند.

فلاح تفتی در ادامه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: تا وقتی بیمه مرکزی به فکر استارت آپ‌های بیمه‌ای نباشد، شرکت‌های بیمه هم آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و با آن‌ها همکاری نمی‌کنند؛ همین موضوع باعث تغییر نکردن ضریب نفوذ بیمه در کشور می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی از استارت آپ‌ها سامانه‌ای را برای نمایندگان شرکت‌های بیمه در نظر گرفته اند که آن‌ها در این سامانه محصولات بیمه‌ای را خود را بفروشند و از استارت آپ‌های بیمه عقب نمانند در این شرایط نماینده‌ها می‌توانند با سایر استارت آپ‌ها رقابت کنند و متضرر نشوند.

فلاح تفتی بیان کرد: اگر نماینده‌های شرکت بیمه نتوانند در این حوزه رقابت کنند تا چند سال آینده یکسری برند استارت آپی در کشور ایجاد می‌شوند که بسیاری از نماینده‌های شرکت‌های بیمه را از این عرصه حذف خواهند کرد.

مدیر عامل استارت آپ بیمه در ادامه عنوان کرد: اگر این استارت آپ‌ها رونق بگیرند در پی آن ضریب نفوذ بیمه در کشور افزایش می‌یابد، چون کسی که وارد این نوع سامانه شده است تا بیمه نامه خرید کند، محصولات دیگری را هم مطالعه می‌کند و اگر خواست خریداری می‌کند. همچنین دانش مردم در حوزه صنعت بیمه بیشتر می‌شود و محصولات بیمه‌ای بیشتری را هم می‌شناسند، چون در دفاتر نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه، زمانی برای مطالعه محصولات بیمه‌ای وجود ندارد.

تیم لطیف، بنیانگذار یکی دیگر از استارت آپ‌های بیمه‌ای در کشور، درباره مشکلات این استارت آپ‌ها به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: مهمترین مشکل استارت آپ‌های بیمه ضعف زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. اگر مدیران نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه با کاربرد‌های IT و تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند مردم هم کم کم به سمت خرید آنلاین بیمه نامه قدم بر می‌دارند.

وی افزود: خرید بیمه نامه از طریق نمایندگی‌های بیمه و به حضوری یک نوع حرکت سنتی است و حرکت از بازار سنتی به بازار آنلاین در هر حوزه‌ای مسیر طولانی و دشوار خود را دارد که باید با گذشت زمان آن را رفع کرد؛ کما اینکه در حال حاضر بسیاری از استارت آپ‌ها در حوزه‌های حمل و نقل، مواد غذایی، پوشاک، خدمات مسکن و … این مسیر پیچیده را طی کرده و توانسته اند با کمرنگ کردن بازار سنتی، به موفقیت و رواج بالایی در میان مردم دست پیدا کنند و خدمات بازار آنلاین را به مردم ارائه دهند.

منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان