تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸
دردسرهای عظیم صنعت؛

چالش خودروسازی و بانکها تمامی ندارد

سالهاست که صنعت خودرو کشور به بانکها وابسته بوده و برای ادامه روند تولید ناچار به دریافت تسهیلات از بانکهای کشور شده است، اما این وابستگی منفی تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا این وابستگی به ضرر بانکها تمام شده است؟

چالش خودروسازی

 

رویداد۲۴ صنعت خودرو کشور گرچه همیشه ناچار به دریافت تسهیلات بانکی شده اما این نکته مهم را نباید فراموش کرد بانکها هیچگاه در راه رضای خدا و برای رونق و توسعه صنعت اقدام به پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی به خودروسازان و دیگر صنایع نکرده اند بلکه با بیشترین نرخ بهره در تمامی کشورهای صاحب خودروسازی هربار وامهای خود را به خودروسازان پرداخت کرده اند.

در این بین هر از گاهی اظهار نظرهای عجیبی هم از مسئولان عالی رتبه پولی و بانکی کشور شنیده می شود که جای تعجب دارد، چرا که با احتساب این موارد فقط صحبت های پوپولیستی می تواند توجسه مناسبی برای سخنان این تیپی باشد.


بیشتر بخوانید:

قیمت خودرو‌های داخلی در بازار ۱۳۹۸/۰۹/۲۳


مقایسه نرخ بهره تسهیلات ارائه شده از سوی بانکهای ایرانی برای صنعت خودرو نشان از اختلاف فاحش نرخهای بهره با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارد. آنجایی که مثلا در ژاپن و حتی چین نرخ سود تسهیلات برای صنایع کمتر از ۵ درصد است و در ایران سود برخی از این وامهایی که البته با کلی ناز و تاخیر هم پرداخت می ود بعضا از ۲۴ درصد هم فراتر می رود.

به گفته بسیاری از کارشناسان هیچکدام از صنایع کشور با این وضعیت نرخهای بهره تسهیلات قدرت رقابتی با شرکتهای خارجی را ندارند و عملا هرسال با دریافت اینگونه تسهیلات هم زیان بیشتری را متوجه شرکت خود می کنند و هم از صحنه رقابت دورتر می شوند.

حال شاید وقت آن رسیده باشد تا مردان پر ادعای حوزه پولی و بانکی کشورمان کمی واقع بینانه به این موضوع نگاه کنند و به جای رفتارو سخنان پوپولیستی کمی کارشناسی به موضوع نگاه کرده و این فاصله زیاد نرخ های بهره تسهیلات بانکی را در مقایسه با بانکها خارجی کمتر کنند تا شاید بانکها به سرنوشت خودروسازان دچار نشده و به اصطلاح رییس بانک مرکزی «فشل» نشوند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان