تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸
عراقچی:

برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا در سفر به ژاپن وجود ندارد/ ژاپن در ائتلاف آمریکا در خلیج فارس شرکت نمی‌کند

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران و آمریکا در ژاپن با یکدیگر مذاکره کنند؟ یادآور شد: خیر؛ چنین برنامه‌ای در سفر به ژاپن وجود ندارد.
سفر روحانی به ژاپن
رویداد۲۴ «سید عباس عراقچی» بعداز ظهر امروز در حاشیه نشست توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن در جمع خبرنگاران درباره سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن گفت: سفر دکتر روحانی به ژاپن یک سفر کاملا فشرده کاری است. ایشان کمتر از ۲۴ ساعت در ژاپن حضور خواهند داشت. موضوع اصلی پیگیری روابط دوجانبه دو کشور است و همینطور رایزنی‌ها و مشورت‌هایی که دو کشور درخصوص اوضاع منطقه و مسائل بین‌المللی با یکدیگر دارند.

وی ادامه داد: در سفر آقای آبه به تهران، این مشورت‌ها در سطح وسیعی انجام شد و ان‌شاالله ادامه مشورت‌ها در توکیو خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اعزام نیرو‌های نظامی ژاپن به خلیج فارس اظهار داشت: در این سفر درخصوص همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت خواهد شد.

عراقچی درباره تاثیر تصویب کنوانسیون‌های اف ای‌تی‌اف بر روابط ایران و ژاپن تصریح کرد: پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف موضوعی است که نهایتا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید درباره آن تصمیم‌گیری کند و ما امیدواریم که این تصمیم با نهایت مصلحت باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جلسه سران عالی قوا برنامه‌ای تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف دارد؟ خاطرنشان کرد: من اطلاعی از این باره ندارم.

معاون وزیر امور خارجه درباره سفر رئیس اینستکس به تهران و دیدار‌های وی در ایران ابراز داشت: تعاملات میان اینستکس و نهاد متناظر ایرانی به مراحل نهایی خود نزدیک شده است. اخیرا یک یادداشت تفاهم همکاری میان این دو شرکت امضا شد و امیدواریم ظرف روز‌های آینده اولین تعاملات میان این دو شرکت انجام شود.

عراقچی افزود: البته تعاملات میان شرکت‌های تجاری انجام می‌شود و اینستکس و ساتنا (نهاد ایرانی متناظر اینستکس) تعاملات مالی و تبادلات را هماهنگ کرده و تسویه حساب‌ها را انجام می‌دهند، به صورتی که نیازی به انتقال پول و مسائل بانکی نیازی نباشد. یک مکانیزم پیچیده‌ای وجود دارد که امیدواریم طی روز‌های آینده اجرایی شود.

وی در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن اینستکس برای ایران کافی خواهد بود؟ بیان کرد: قطعا کافی نیست، ولی می‌تواند بخشی از تجارت میان ایران و اروپا را پوشش دهد. این کافی نیست و نشاندهنده عمل اروپایی‌ها به ۱۱ تعهداتی که پذیرفته‌اند، نیست. از نظر ایران، اجرایی شدن اینستکس عملی کردن بخش کوچکی از تعهدات آن‌ها است تازه عملی هم نشده است بلکه منتظر هستیم به مرحله عملیاتی برسد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران و آمریکا در ژاپن با یکدیگر مذاکره کنند؟ یادآور شد: خیر؛ چنین برنامه‌ای در سفر به ژاپن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن از ایران نفت خواهد خرید؟ عنوان کرد: این مسئله بستگی به دولت ژاپن دارد. ژاپن یکی از خریداران قدیمی نفت ایران بوده است. سابقه تعاملات نفتی دو کشور به بیش از چندین دهه می‌رسد. ما درک می‌کنیم فشار‌های موجود موانعی را ایجاد کرده و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود، شرکت‌های ژاپنی دوباره ایران برگردند و خریدار نفت ایران شوند، اما تحریم‌های فعلی آمریکا موانعی جدی را ایجاد کرده است.

وی درباره تاکید رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت توسعه روابط با شرق آسیا گفت: روابط با ژاپن نمونه خوبی از توسعه روابط ایران با شرق آسیا است. امسال که نودمین سالگرد روابط سیاسی ایران و ژاپن است، سران دو کشور به پایتخت‌های همدیگر سفر کرده یا در حال انجام سفر هستند. رئیس مجلس ایران به ژاپن سفر کردند. تبادلات فرهنگی بسیار زیادی انجام شده است. ژاپن یک نمونه خوبی از فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در شرق آسیا است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: نمونه بهتر چین است که به خاطر تعاملات بسیار زیادی که با این کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داریم. با بقیه کشور‌های شرق آسیا به همین منوال روابط‌مان را ادامه می‌دهیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا محور اصلی سفر روحانی به ژاپن مسئله هسته‌ای است؟ اظهار داشت: بحث دوجانبه روابط دو کشور بحث اصلی است. گفتگو‌ها در این سفر، طیف وسیعی از مسائل را در برمی‌گیرد و در عین حال، درخصوص مسائل منطقه و بین‌المللی رایزنی‌هایی را خواهیم داشت. هم منطقه خلیج با مسائل متعددی مواجهه است و هم در بحث‌های بین‌المللی بحث‌های جدی وجود دارد؛ هم مسئله برجام و هم سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن در ائتلاف آمریکا در خلیج فارس شرکت می‌کند، تصریح کرد: ژاپن در ائتلاف آمریکا قصدی برای حضور ندارد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراقچی ، ژاپن ، fatf
نظرات شما
پیشخوان