تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آماده مذاکره با ایران هستیم

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز در گفتگو با شبکه خبری الجزیره در حالی به تکرار سخنان مقام‌های این کشور مبنی بر آمادگی واشنگتن برای مذاکره با ایران پرداخت، که تصریح کرده تحریم‌ها همچنان تا زمان «بازگشت جدی به پای میز مذاکره» ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

رویداد۲۴ اورتاگوس در پاسخ به پرسشی درباره اوضاع خلیج‌فارس گفت: وضعیت پیچیده است، اما [واشنگتن]روابط بسیار عالی با کشور‌های عربی این منطقه دارد. این روند را می‌توان از سطح بالای حضور دیپلماتیک واشنگتن در اجلاس دوحه ۲۰۱۹ مشاهده کرد.

«نخستین بار است که در این اجلاس شرکت می‌کنم. همچنین «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری، «ایوانکا ترامپ» مشاور رئیس جمهوری و «برایان هوک» نماینده رئیس جمهوری در امور ایران و شخصیت‌های دیگری در هیات آمریکا در این اجلاس شرکت کردند. این نشانه اهمیت ویژه آمریکا برای روابطش با قطر است. مسائل زیادی وجود دارد که ما به عنوان دوست و همپیمان برای حل آن تلاش می‌کنیم.»
 

بیشتر بخوانید:


وی همچنین در پاسخ به این پرسش که، ایران اقدامات آمریکا را مانور می‌داند، اظهار داشت: آنچه ما انجام می‌دهیم تلاش برای ایجاد تمایل در نظام ایران با هدف نشستن پای میز مذاکره است؛ همانگونه که ترامپ گفت، به دنبال توافقی بهتر با ایران است. به دنبال حل دیپلماتیک اختلافاتمان با ایران هستیم، نه دنبال جنگ... هفته گذشته زمانی که «ژئو وانگ» (از ایران) با موفقیت به آمریکا بازگشت من نیز مانند برایان هوک امیدوار بودم. همانگونه هوک و مایک پمپئو وزیر امور خارجه تصریح کردند ما آماده ادامه گفتگو‌های کنسولی با نظام ایران هستیم.

تکرار شروط ۱۲گانه پمپئو
خبرنگار الجزیره در ادامه پرسید، «به عقیده شما، اوضاع در حال بدتر شدن است یا اینکه نزدیکی به انتخابات آمریکا، مانع وخامت اضاع می‌شود؟» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: اینگونه فکر نمی‌کنم؛ ما در مواضع خود شفافیم. پمئو یک سال و نیم گذشته در سخنانی ۱۲ شرط برای [ایران]تعیین کرده و گفته باید تهران به این شروط عمل کند.

وی یکی از موارد شروط را عدم حضور ایران در منطقه خاورمیانه دانست و با اتهام‌زنی تکراری واشنگتن مبنی بر فعالیت‌های مخرب تهران در منطقه، مدعی شد که اقدامات ایران سبب ایجاد ناامنی می‌شود.
این مقام آمریکایی در حالی به موضوع شروط پمپئو را مطرح کرده که دولتمردان این کشور از جمله ترامپ بار‌ها تصریح کرده بود که بدون هیچ شرطی از دو طرف، آماده مذاکره با ایران است؛ با این حال تهران تصریح کرده تا زمانی که تحریم‌ها برقرار است، مطرح کردن بحث مذاکره و شروط، بی‌معناست.

اورتاگوس خاطرنشان کرد که کاخ سفید به فشار حداکثری خود علیه ایران با هدف بازگشت به پای میز مذاکره ادامه خواهد داد. این اقدام (فشار) را سیاستی قوی می‌دانیم. وزارت خارجه پس از بررسی عمیق در این زمینه تصمیم گرفت از برجام خارج شود. ما در این باره با متحدان اروپایی خود و سایر طرف‌های امضاکننده این برنامه، صحبت کردیم.

وی افزود: اکنون در مجمع عمومی سازمان ملل کشور‌هایی همچون فرانسه و بریتانیا درباره نیاز به مذاکره و دست‌یابی به به توافقی بهتر سخن می‌گویند. آن‌ها گفتند این توافق، تولید موشک‌های بالستیک ایران و رفتار خطرناکش یا حمایت از تروریسم در منطقه را شامل نمی‌شود. این فقط موضع آمریکا نیست. به تدریج می‌بینیم کشور‌های اروپایی نیز این موضع را در پیش می‌گیرند و از ایران می‌خواهند درخصوص عملکرد و رفتارش در منطقه تجدید نظر کند
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان