تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی قوه قضائیه:

بیانیه ۷۷ نفره اصلاح‌طلبان در حمایت از اغتشاشگران بود/ هر جا جنازه‌ای کشف شود، بررسی می‌کنیم

سخنگوی قوه قضاییه درباره بیانیه ۷۷ نفر و احضار و بازداشت امضاکنندگان آن گفت: توصیه این است که صف خودشان را از صف کسانی که مقابل نظام ایستاده‌اند، جدا کنند.
غلامحسین اسماعیلی
رویداد۲۴ غلامحسین اسماعیلی در ابتدای نشست خبری با اشاره به سالروز درگذشت رئیس پیشین قوه قضائیه گفت: در آستانه درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هستیم ایشان نقش ارزنده‌ای در نظام جمهوری اسلامی ایران داشتند و خدمات ارزنده‌ای در قوه قضاییه به برجای گذاشتند.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین درگذشت زهرا عبدالمحمدی خبرنگار فارس را تسلیت می‌گوییم و برایشان از خداوند طلب رحمت داریم.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اقدامات رئیس این قوه برای تحول در امر دادرسی گفت: آقای رئیسی برنامه‌هایی برای تحول در قوه قضاییه دارند که در راس آنان رسیدگی به وضعیت زندان‌هاست.

وی یادآور شد: ریاست محترم قوه قضاییه در ماه‌های ابتدای تصدی در پست جدید دستورالعمل‌هایی درباره وضعیت زندان‌ها و کاهش جمعیت آن‌ها ابلاغ کردند.

اسماعیلی تاکید کرد: در جلسات متعدد و مجزا برای اجرای این دستورالعمل‌ها تاکید داشتند و می‌گفتند که باید عملی شود.

وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی تاکید می‌کردند این بخشنامه‌ها جهت استحضار نیست بلکه جهت اطلاع از اقدامات لازم است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: آقای رئیسی خودشان محوریت پیگیری را برعهده داشت و به همین دلیل بود که در سفر به اصفهان بدون اطلاع قبلی و سرزده شبانه به زندان مرکزی رفتند در آنجا حضور پیدا کردمند.

وی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه در بند‌های مختلف رفتند و ملاقات چهره به چهره با بسیاری از زندانیان داشتند تا مشاهده کنند که آیا دستورات ابلاغی انجام گرفته است یا خیر.

اسماعیلی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه تاکید داشتند که ابلاغ‌ها انجام گیرد. بعد از بازدید بسیاری از مقام‌های قضایی به حضور ایشان آمدند و به آن‌ها تذکرات لازم را برای پیگیری دادند.

وی ادامه داد: پس بازگشت ایشان هیأتی مرکب از نمایندگان سازمان زندان‌ها تشکیل دادند تا وضعیت زندانیان مورد بازنگری قرار دارد. روز گذشته هم در جلسه شورای عالی قضایی مشخص شد اعضای این هیات‌ها پرونده تمامی زندان‌ها در سراسر کشور را بازنگری و بازبینی کنند.

اسماعیلی ادامه داد: این موضوع ناظر به زندانیانی است که حضور آن‌ها در جامعه آسیبی به کسی نمی‌رساند. قطعا جای اشرار و مجرمان سابقه‌دار در زندان است و نسبت به این دسته از زندانیان جای ارفاق نیست. در مورد زندانیانی که می‌شود فرد در زندان نباشد دستوراتی صادر شده است.

وی ادامه داد: از زمره این سیاست‌ها استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است که بر استفاده از آن‌ها تاکید شده است.

قریب به اتفاق بازداشت‌شدگان حوادث اخیر آزاد شدند

اسماعیلی در رابطه با تشکیل هیأت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، گفت: این هیأت عملکرد موفقی داشت و اکثر قریب به اتفاق بازداشت‌شدگان حوادث اخیر آزاد شدند. جلسه قبل عددی را اعلام کردم و امروز می‌گویم آن عدد امروز به ۵۰ درصد رسیده است.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با تشکیل هیأت بازداشت شدگان حوادث اخیر گفت: این هیأت عملکرد موفقی داشت و اکثر قریب به اتفاق بازداشت شدگان حوادث اخیر آزاد شدند. جلسه قبل عددی را اعلام کردم و امروز می‌گویم آن عدد امروز به پنجاه درصد رسیده است.

اسماعیلی به موضوع پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: اگر پیشگیری را مورد اهتمام قرار دهیم تمامی سازمان‌های مربوطه و سمن‌ها می‌توانند به پیشگیری از وقوع جرم کمک کنند. قوه قضاییه برای اینکه مردم ما در حوزه کلاهبرداری‌های تلفنی آسیب نبییند اقدامات پیشگیرانه انجام داده است و پیامک‌های پیشگیرانه به ویژه با کمک ایرانسل و رایتل ارسال شد.

وی افزود: پانزده هزار سیم کارت مورد استفاده کلاهبرداران شناسایی و مسدود شد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: با اقدامات انجام شده کلاهبرداری‌های تلفنی پنجاه درصد کاهش داشته است.

اسماعیلی در خصوص بودجه هم گفت: در سال ۹۹ روند واگذاری‌ها باید شتاب بیشتری پیدا کند توصیه می‌کنیم که در روند کارشناسی‌ها و تنظیم قرارداد‌ها و همچنین در مورد اهلیت خریداران دقت بیشتری انجام شود. ما خواهان خصوصی‌سازی حداکثری بدون مسأله هستیم.

مردم صف خودشان را از کسانی که مقابل نظام ایستاده‌اند، جدا کنند

سخنگوی قوه قضاییه درباره بیانیه ۷۷ نفر و احضار و بازداشت امضاکنندگان آن گفت: توصیه‌ای که به جریان‌های سیاسی چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا این است که مانند همه مردم صف خودشان را از صف کسانی که مقابل نظام ایستاده‌اند، جدا کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی از عناصر داخل این بیانیه باید از آن چه منتشر شده تبری و برائت بجویند.

بیشتر بخوانید:


بیانیه اصلاح‌طلبان تنها یک بیانیه سیاسی نبود

اسماعیلی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند، چون مربوط به این جریان بوده است افراد بازداشت شده‌اند درست نیست آنچه اتفاق افتاد این بود که بیانیه صادر شده تنها یک بیانیه سیاسی نبود، بلکه همراهی با دشمنان و حمایت از اغتشاشگران بود و این افراد باید پاسخگو باشند.

وی افزود: برخی از این افراد امضایشان را قبول نداشتند و می‌گفتند امضای ما را گذاشتند و بعضی دیگر گفتند ما بیانیه را نخوانده امضا کردیم، برخی‌ها می‌گفتند این بیانیه آن نبود که ما امضا کردیم، می‌بینید که این جمعیت این گونه نسبت به این بیانیه صحبت می‌کنند، آیا باید نسبت به این اتفاقات بی‌تفاوت بود؟ اقدامات صورت گرفته باتوجه به سیاست‌ها بود. بعضی از افراد که احضار شدند و با قرار وثیقه آزاد شدند، یکی، دو نفری هم در بازداشت هستند وثیقه تامین نکردند، قرار بر بازداشت موقت نیست و این افراد هم با قرار وثیقه آزاد خواهند شد.

اسماعیلی درباره این که هفده نفر از اصلاح‌طلبان در رابطه با بیانیه اخیر بازداشت شدند و تاجزاده هم مسئولیت آن را برعهده گرفته است آیا این در روند قضایی پرونده تاثیرگذار است؟ گفت: بررسی قضایی برای ما ملاک است و تصمیم قضایی و اظهارنظر نهایی انجام نشده است. تا زمانی که بررسی‌ها تمام نشده است نمی‌توان گفت فلانی مجرم است و این‌ها باید در فرایند رسیدگی و تحقیقات مشخص شود.

قرص‌های داخل کیک‌ها سمی و آلوده نیست

سخنگوی قوه قضاییه درباره ورود و توزیع کیک‌های آلوده به قرص و ورود این قوه به ماجرا گفت: مجموع قوه قضاییه در کنار سایر نهاد‌های مربوطه بررسی‌های دقیق انجام داده است و ما نسبت به امنیت مردم حساس هستیم. بررسی‌هایی که تا به امروز انجام شد، حکایت‌های خوبی دارد. قرص‌ها سمی و آلوده نیست و فراوانی زیادی هم ندارد و صنف مربوط به شکلات و کیک مبری از این مسئله است، مواد معدود بعد از تولید توسط برخی از افراد به نظر مغرض جاساری شده است و ما آن را توطئه می‌دانیم.

وی تاکید کرد: بررسی‌ها خوشبختانه این دغدغه را از مردم ما برطرف کرده است که جای نگرانی نیست و برای شناسایی عوامل دخیل در این موضوع تلاش می‌کنیم.

اسماعیلی در خصوص بازداشت عوامل این مسأله گفت: تاکنون کسی بازداشت نشده است.

نمایندگانی که رای نیاورند هم باید و دارایی خود را ثبت کنند

اسماعیلی در خصوص ثبت نام مسئولان در سامانه رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان گفت: مسئولانی که مخاطب بودند استقبال خوبی از ثبت‌نام داشتند و این را یک قدم مثبت می‌دانیم و بار‌ها گفته بودیم که این کار را برای صیانت از مسئولان مفید می‌دانیم.

وی با بیان اینکه سامانه دارای طبقه‌بندی و محرمانه است، گفت: عدد مربوط به ثبت‌نام کنندگان را نگرفته‌ایم و بهره‌برداری و استخراج نتایج را هنوز انجام ندادیم. سامانه را هنوز نبستیم و مسئولان فرصت ثبت‌نام دارند. منتهی سامانه ثبت می‌کند که چه کسانی زودتر ثبت دارایی داشتند. انتخابات مجلس را در پیش داریم و دور بعد نمایندگان مجلس باید این اطلاعات را ثبت کنند همچنین نمایندگانی که رای نیاورند هم باید بیایند و ثبت دارایی خود را کنند.

در تلاطم‌های اخیر بازار ارز بازداشتی‌هایی داشتیم

اسماعیلی در باره نوسانات در بازار ارز و ورود قوه قضاییه گفت: خدا را شاکریم بعد از یک نوسان کوتاه‌مدت آرامش به بازار ارز بازگشت. معتقدیم هنوز هم باید تلاش بیشتری از سوی بانک مرکزی انجام شود چرا که این نرخ ارز هنوز واقعی نیست. در تلاطم‌های اخیر هم بازداشتی‌هایی داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ارسال لایحه شورای حل اختلاف به دولت وضعیت کارمندان و پرونده‌های این نهاد چه می‌شود؟ گفت: وعده داده بودیم که این لایحه را تا پایان سال به مجلس ببریم که خوشبختانه در حال عملیاتی شدن است. این لایحه رویکرد‌های بسیار خوبی دارد و پیش‌بینی شده که بر حسب سنوات استخدام‌هایی انجام شود. همچنین دایره صلاحیت این شورا در حیطه صلح و سازش افزایش می‌یابد.

نمی‌دانیم چرا برخی دنبال برافراشته نگاه داشتن پرچم پرونده بابک زنجانی هستند

سخنگوی دستگاه قوه قضائیه درباره اینکه معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرده که در پرونده بابک زنجانی مسائل ناگفته وجود دارد، گفت: در این پرونده مطالب زیادی گفته شده است، اما نمی‌دانیم چرا برخی‌ها به دنبال برافراشته نگاه داشتن پرچم این پرونده هستند. پرونده رسیدگی و اموال داخلی شناسایی و تعیین و تکلیف شده است. در رابطه با اعدام هم در حکم اشاره‌ای به بازگشت اموال شده است. تاکنون اموال زیادی از این متهم شناسایی و بازداشت شده و سایر اموال خارجی این فرد هم در حال شناسایی است.

اسماعیلی درباره اینکه آیا تشکیل کمیته آب برای استان اصفهان فقط برای این استان بوده یا برای استان‌های همجوار هم اجرا می‌شود؟ گفت: بنای این هیات شناسایی مشکل و ارائه راهکار به نهاد‌های ذیربط است. تاکید رییس قوه قضاییه این بود که جمع کارشناسی و خبره باید گرد هم آمده و راه حل پیدا کنند. این راهکار‌ها فقط برای استان اصفهان نیست و تاکید شده که استان‌های دیگر هم باید در این هیأت سهیم باشند.

وی درخصوص اطاله دادرسی گفت: بار‌ها گفتیم که این موضوع علت شرمندگی ما است. راه‌حل‌هایی در این رابطه مطرح شده که بخشی از آن به قوانین برمی‌گردد. البته قرار شده که با اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری بخشی از این مشکلات حل شود. قسمت دیگر هم در قانون شورای حل اختلاف اشاره شده است. اما بخشی از نقد متوجه سایر بخش‌ها است این کار قضایی است و با توجه به کمبود قاضی زمان کار افزایش می‌یابد.

اسماعیلی افزود: یکی از بیشترین حوزه‌هایی که اطاله دادرسی داشته است حوزه دیوان عدالت اداری بود که با کار جهادی در هشت ماه اول امسال ۵۵ هزار و ۷۴۴ پرونده وارده داشته که بیش از ۶۰ هزار و ۸۷۰ پرونده مختومه داشته است.

انتقاد با حمایت از آشوبگران فرق می‌کند

وی درباره اینکه با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم به نظر نمی‌رسد که نسبت به بیانیه موسوم به ۷۷ نفر سخت گیری شده است و با توجه به اینکه دادستان کل کشور اعلام کرده یکی از راه‌های اعتراض نامه‌نگاری است آیا این افراد جرمی انجام دادند؟ گفت:‌ای کاش به جای اینکه فقط به بیانیه ۷۷ نفر توجه شود به بیانیه بیانیه ۷۷۷ نفر توجه می‌شد. چه شده که ما فقط دغدغه این افراد را داریم که در مواقع بحرانی بحران آفرینی می‌کنند. در آن بیانیه هم انتقاداتی مطرح است، اما انتقاد با حمایت از آشوبگران فرق می‌کند. دادستان کل هم گفتند که یکی از راه‌های اعتراض نامه مکتوب است، اما همانگونه اعلام کردیم صف کسانی که معترض بودند با صف اغتشاشگران جدا است چرا در حوزه‌های دیگر و در بیان مطالب دیگر صف منتقد را از صف کسانی که دنبال تخریب و تضعیف هستند، جدا نمی‌کنیم؟ بیاییم صف‌ها را جدا کنیم. فعلا در این باب قضاوت نمی‌کنیم اجازه بدهید بررسی‌ها انجام و نتایج اعلام شود.

به زودی دادگاه قائم مقام شهردار سابق تهران برگزار می‌شود

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده قائم مقام شهردار سابق تهران گفت: در مقدمات برگزاری نقصی مطرح شد که به دادسرا بازگشت و بعد از رفع نقص به دادگاه بازگشت و به زودی جلسات دادگاه آن برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه زاکانی اخیرا مدعی شده که در بحث پرونده کرسنت دلالان چک‌هایی را به برخی افراد در حزب توسعه و اعتدال و حتی ربیعی دولت داده است آیا به ادعای مدعیان رسیدگی می‌شود؟ گفت: بار‌ها اعلام کردم که افرادی که از فسادی خبر دارند به جای رسانه به دستگاه قضا ارسال کنند. در پرونده‌ای که رسیدگی شد این موارد مطرح نبود، اما اگر چنین مسائل وجود داشته باشد در صورت وجود مستندات به آن رسیدگی می‌کنیم. در رابطه با مقام‌ها دو بحث مطرح است مبنی بر اینکه یا خودشان شکایت کنند یا مدعی العموم ورود کند.
 
به هر مرگ مشکوگی ورود می‌کنیم، اما کشته‌سازی و آمارسازی متفاوت است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تصاویری منتشر شده است مبنی بر این‌که در بعضی از شهر‌ها پیکر‌هایی پیدا شده که نامشان در میان افراد گمشده حوادث آبان ماه بوده و روی بدنشان آثار شکنجه دیده می‌شود، آیا قوه قضائیه ورود خواهد کرد، گفت: قوه قضاییه در مورد هر مرگ مشکوکی ورود پیدا می‌کند ممکن است یک فردی در خیابان بر اثر سکته قلبی فوت کند ما آن را مرگ مشکوک می‌گوییم حتی تمامی خودکشی‌ها را بررسی می‌کنیم که ببینیم آیا واقعاً خودکشی بوده است یا خیر.

وی تاکید کرد: ما تمامی مرگ‌های مشکوک را بررسی می‌کنیم تا نتیجه مشخص شود، اما اینکه بیایند کشته‌سازی و آمارسازی کنند درست نیست.

اسماعیلی ادامه داد: مثلاً خوزستان سیل آمده و فردی گرفتار شده است مشخص است که در مسیر سرش به سنگ می‌خورد و بدنش آسیب می‌بیند، اما بیان کردن این موارد چیز دیگری است و بدخواهان نظام می‌خواهند نظام و مردم را دچار چالش کنند و شما نباید فریب این توطئه‌ها را بخورید افرادی که زنده بودند می‌گفتند در حوادث آبان‌ماه کشته شدند برخی در این حوادث تنها به دنبال فضاسازی هستند قوه قضاییه باید پاسخگوی این شیطنت‌های رسانه‌ای باشد.
نباید با احساسات علاقه‌مندان فوتبال بازی شود

سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه شنیده شده یکی از مقام‌های قضایی در تماس تلفنی در رابطه با پرونده مفتوح فتح‌الله‌زاده هشدار داده است و اینکه آیا سازمان بازرسی نسبت به محل پرداخت دستمزد سرمربی استقلال ورود کرده است؟ گفت: از قسمت اول اطلاعی ندارم. به طور کلی نباید با احساسات علاقه‌مندان بازی شود. در حوزه باشگاه‌هایی که دولتی هستند باید این مسائل لحاظ شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مدیران دو شرکت خودروسازی گفت: پرونده در دادگاه مطرح است یکی از پرونده‌ها به دلیل نقص به دادسرا بازگشت و دیگری به کارشناسی رفت که پس از رفع نقایص و کارشناسی‌ها مطرح می‌شود.

دولت حق ندارد مصوبه خلاف واقع بگذارد

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با مصوبه محل تجمعات و رای دیوان عدالت در این رابطه گفت: دیوان عدالت می‌گوید اگر قانون راهپیمایی دارای مجوز را تعیین می‌کند چرا باید در نقطه و محل حاضر شوند. دیوان با این ایجاد محدودیت مخالف است و جلوی برگزاری تجمعات را نگرفته است بلکه اعلام کرده که دولت محدودیت ایجاد نکند دولت حق ندارد مصوبه خلاف واقع بگذارد.

دیوان عدالت اداری یک منظر حمایتی برای شنیدن اعتراضات به خود گرفت، اما کسانی که قائل به محدودیت بودند موضوع را وارونه جلوه دادند.

حکم پرونده نعمت‌زاده هنوز صادرنشده است

وی درباره این که آیا مسئولان قضایی جلساتی را با شورای نگهبان در رابطه با تخلفات و جرایم انتخاباتی داشته‌اند؟ گفت: ستادی در این رابطه تشکیل شده و نمایندگان مراجع مختلف امنیتی و انتظامی نمایندگان وزارت کشور و شورای نگهبان با ریاست دادستانی کل کشور تشکیل شده است. در حوزه برگزاری اگر گزارش عمل مجرمانه داشتیم به موقع به آن ورود شود.

اسماعیلی درباره اینکه که دیواندری اعلام کرده که سخایی داماد وزیر اطلاعات از بانک ملت برای فرد دیگری تخفیفاتی گرفته است این فرد با قرار وثیقه آزاد است؟ گفت: برخی از این نسبت‌هایی که بیان می‌شود زاییده ذهن برخی از اصحاب رسانه است. در آن جلسه اعلام نسبت بین سخایی و وزیر اطلاعات نشد. اسم برده شد، اما نسبت گفته نشد. در پرونده‌ای که در مرحله رسیدگی است این فرد به عنوان متهم مطرح نیست. اینکه منهای پرونده نام‌ای به بانک ارسال شده یا خیر خبر ندارم.

وی درباره اینکه آیا حکم پرونده شبنم نعمت‌زاده صادر شده است یا خیر گفت: خیر. حکم هنوز صادرنشده است.

مساعدت قوه قضاییه در مبادله یک زندانی دوتابعیتی با سلیمانی بی بدیل بود

اسماعیلی درباره آزادی سلیمانی پزشک ربوده شده در امریکا و نقش قوه قضاییه در این زمینه گفت: آن گونه که باید نقش قوه قضاییه تبیین نشد. ما از دستگاه دیپلماسی کشور برای نجات یک انسان بیگناه و یک دانشمند برجسته ایرانی که مورد ربایش امریکایی‌ها قرار گرفته بود تشکر می‌کنیم، اما ازادی این انسان بیگناه گره خورده بود با اینکه یک زندانی دو تابعیتی امریکایی را آزاد کنیم.

وی افزود: مساعدت قوه قضاییه به جهت نجات یک انسان بیگناه از زندان آمریکا طی فرایند قانونی برای اینکه امر مبادله یک زندانی دو تابعیتی چینی و امریکایی که جاسوس بود با سلیمانی انجام شود بی بدیل است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ما ادعا می‌کنیم در این امر خداپسندانه ۵۰ درصدش کار ما بود و اگر موافقت قوه قضاییه برای آزادی فرد زندانی که جاسوس بود صورت نمی‌گرفت امکان آزادی دکتر سلیمانی فراهم نمی‌شد. در آینده در مبادله زندانیان، نقش قوه قضاییه باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
دقت کردید سخنان سخنگو چقدر اقناع کننده است ؟؟!! طرف راجع به آزادی انتقاد واعتراض وبیانیه ۷۷ نفر می پرسه ایشون میگه برید بیانیه نویسی رو از ۷۷۷ نفر طرفداران حکومت یاد بگیرید ، ظاهرا تجمع ، تظاهرات ، بیانیه نویسی وغیره فقط برای طرفداران حکومت مجازه بقیه باید یا خفه خون بگیرند یا به قول آذری قمی منتظر باشند تا از بالا براشون پوزبند بفرستند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان