تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

مقصر آبگرفتگی اهواز کیست؟

هر ساله با شروع فصل بارندگی شاهد سیلاب در برخی استان‌ها به‌ویژه خوزستان هستیم که عمدتا دلایل متعددی برای آن مطرح می‌شود، اما آن‌طور که وزارت نیرویی‌ها می‌گویند، اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی چاره مشکل شهر اهواز شناخته شده که وظیفه آن نیز بر عهده شهرداری و وزارت کشور است.

آبگرفتگی اهواز

رویداد۲۴ یکی از دلایلی که برای مشکل آبگرفتگی در اهواز مطرح می‌شود، تکمیل نبودن شبکه فاضلاب است. شبکه فاضلاب اهواز ۲۴۰۰ کیلومتر طول دارد که ۱۱۵۰ کیلومتر آن دارای لوله بتنی و مربوط به ۵۰ سال پیش است که قابل استفاده نیست. در سال ۱۳۷۳ شبکه جامع فاضلاب اهواز طراحی شد و قرار بود تسهیلات بانکی به این طرح اختصاص یابد، اما به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی، اجرای این طرح تاکنون به اتمام نرسیده است.

مدول اول تصفیه‌خانه شرق اهواز که ساخت آن در دولت دوازدهم آغاز شد، ۹۵ درصد پیشرفت دارد و ساخت تصفیه‌خانه غرب اهواز نیز در صورت باز شدن LC با فاینانس چین دنبال می‌شود. به‌طور کلی تاکنون ۴۱ درصد طرح جامع فاضلاب اهواز انجام شده، اما برای ۶۰ درصد باقی مانده به بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. البته این درحالی است که قاسم تقی‌زاده خامسی - معاون آب و آبفای وزارت نیرو - اعلام کرده تا زمانی که برای شبکه دفع آب‌های سطحی در اهواز چاره‌اندیشی نشود، این مشکل باقی خواهد بود و با اتمام طرح جامع فاضلاب هم حل نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: آب از سر «کوت عبدالله» گذشت/ بیش از ۱۰۰ خانه در آب غرق شدند +فیلم و عکس


وی با بیان اینکه اجرای طرح جامع دفع آب‌های سطحی وظیفه وزارت نیرو نبوده و در ارتباط با وظایف شهرداری و وزارت کشور است، افزود: دفع آب‌های سطحی نیازمند شبکه‌ای مجزا بوده که این موضوع در شهر اهواز دیده نشده است و اگر بخواهیم به‌صورت زیربنایی به مشکل شهر اهواز در این زمینه رسیدگی کنیم، می‌بایست روی طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی در این شهر تاکید شود.

تقی‌زاده‌خامسی ادامه داد: اگر به فرض اینکه تمامی طرح جامع فاضلاب اهواز هم تکمیل شود، تا زمانی که طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی اجرا نشده، با آغاز بارندگی بعدی مشکلات پدیدار خواهد شد، چون مدولی که برای طرح جمع‌آوری در نظر می‌گیریم برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نیست، بلکه با هدف جمع آوری فاضلاب خانگی ایجاد شده است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو وظیفه خودش را در قبال خوزستان و اهواز انجام خواهد داد و ما به وعده خود در این زمینه پایبند هستیم؛ تصور هم این است که مشکل تامین اعتبار نیز برای اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی بر عهده شهرداری‌ها و وزارت کشور است. گفت: با توجه به اینکه شبکه فاضلاب اهواز برای هدایت فاضلاب شهری طراحی شده است، اگر بخواهیم آب‌های سطحی را نیز به این شبکه هدایت کنیم مشکل ایجاد خواهد شد و شبکه جمع آوری فاضلاب پاسخگوی آب‌های سطحی نیست.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌ها وابسته به اعتبارات است، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۲ پیمانکار در شهر اهواز روی خطوط جمع آوری فاضلاب در حال انجام کار هستند و آبفای اهواز از محل درآمدهای خودش و نه اعتبارات دولتی ۳۵۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده است، اما زمانی که اعتبارات داده نشود یا مشکلاتی برای تخصیص وجود داشته باشد طبیعتاً کارها مقداری به تعویق خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: بسته‌ای که وزارت نیرو درخصوص حل مشکل اعتبار ارائه داده و با رئیس‌جمهوری هم مکاتبه‌ای در این زمینه صورت گرفته است، در صورت تامین، کار جمع‌آوری فاضلاب اهواز تا سال ۱۴۰۰ به پیشرفت خوبی خواهد رسید.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو که در یک برنامه تلوزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه دولت دوازدهم کارهای بزرگی در خوزستان به‌ویژه در زمینه فاضلاب انجام داده است، گفت: اتمام تصفیه‌خانه شرق اهواز از جمله این اقدامات است. اکنون اقدامات ضروری تصفیه‌خانه غرب اهواز نیز انجام شده، برای آن گشایش LC صورت گرفته و به‌زودی اجرا خواهد شد. اگر همه ما اراده کنیم کار جمع‌آوری فاضلاب اهواز به جاهای خوبی می‌رسد و به تدریج مشکل برطرف خواهد شد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان