تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

حافظ خوانی بهاره رهنما و سروش صحت سوژه شد!

سروش صحت و بهاره رهنما، یکی در شبکه نسیم و دیگری در یک تیزر تبلیغاتی به مناسبت شب یلدا دو غزل مشهور حافظ را پر از غلط خواندند.

بهاره رهنما و سروش صحت

رویداد۲۴ شب چله به پایان رسید، اما حاشیه‌هایش هنوز ادامه دارد؛ حاشیه‌هایی از جنس «حافظ نشناسیِ» سلبریتی‌هایی که می‌خواستند به مناسبت این شب برای مخاطبان خود فال حافظ بگیرند و غزلی از خواجه شیراز بخوانند، اما اصلاً از پس آن برنیامدند و روحِ لسان الغیب را آزرده و پریشان کردند.

سروش صحت و بهاره رهنما، یکی در شبکه نسیم و دیگری در یک تیزر تبلیغاتی به مناسبت شب یلدا دو غزل مشهور حافظ را پر از غلط خواندند. دلیلش استرس بود یا نداشتن تمرکز یا آشنا نبودن با غزلیات حافظ، بدجوری توی ذوق زد و باعث شد به این فکر کنیم آیا هنرمندان ما ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه اشعار حافظ را نمی‌خوانند؟

این رویه اصلاً جالب نیست؛ این که سلبریتی‌های ما که اتفاقاً مدعی هستند دستی بر آتش ادبیات دارند و برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌کنند، از خواندن روان شعر حافظ عاجز باشند و از آن بدتر، این ضعف را در برنامه‌های تلویزیونی و ... علنی کنند. این سریال نمایش بیگانگی با ادبیات فارسی، ضربه زننده است؛ هم به جایگاه شعر غنی ما و هم به زبان شیرین سعدی و حافظ.

غزل از این معروف‌تر هم داریم؟
«رواق منظر چشم من آشیانه توست/ کرم نما و فرود آ. که خانه خانه توست/ به لطف خال و خط از عارفان ربودی دل/ لطیفه‌های عجیب (!) زیر دام و دانه توست... یلداتون مبارک، غصه‌هاتون کوتاه، شادی‌هاتون طولانی». این فالی است که بهاره رهنما در یک تیزر تبلیغاتی برای مخاطبان می‌گیرد و «لطیفه‌های عجب» را به «لطیفه‌های عجیب» تبدیل می‌کند! این غزل یکی از مشهورترین‌های دیوان حافظ است و خیلی عجیب است که بهاره رهنما که تاکنون چند مجموعه شعر و داستان و نمایش نامه به چاپ رسانده است، آن را نشناسد و اشتباه بخواند.

دورهمی با حافظ!
سروش صحت یکی از مهمانان برنامه «دورهمی» ویژه شب یلدا بود که در دقایق پایانی برنامه دیوان حافظ را به دست گرفت تا فال بگیرد. او البته قبلش آرزو کرد یکی از غزل‌های آسانِ حافظ بیاید که هزار بار خوانده است. اتفاقاً غزلِ چندان سخت و ناآشنایی هم نیامد، ولی صحت، آن را پر از غلط و با لحن و بیانی نامتناسب با قالب غزل خواند.


بیشتر بخوانید: کنایه خنده‌دار مدیری به سروش صحت در «دورهمی»


مطلع غزل این بود: «مرا می‌بینی و هر دم زیادت می‌کنی دردم/ تو را می‌بینم و میلم زیادت می‌شود هر دم». حافظ‌خوانیِ مجری برنامه «کتاب‌باز» با مکث‌های زیاد، تپق و غلط‌خوانی همراه بود، از جمله در خواندنِ بیت‌های سوم، پنجم و هفتم. انگار حافظ هم کلافه شده بود و خودش در بیت پنجم گفت: «دمار از من برآوردی نمی‌گویی برآوردم»! این همه اشتباه خواندن و داشتن لحن نامناسب هنگام خواندن غزلی عاشقانه، از سروش صحت که مجری برنامه‌ای فرهنگی مانند «کتاب‌باز» است، بسیار دور از انتظار بود. البته شاید یکی از دلایلش نداشتن تمرکز و داشتن اضطراب در جمع باشد که برای مجری و بازیگری حرفه‌ای، چون او خیلی قانع‌کننده نیست.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان