تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۹ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
پاسخ روحانی به منقدان؛

در شرایط صلح به مردم قول‌هایی داده بودیم نه موقعیت جنگی/ همه رهبران بزرگ به صراحت می‌گویند که آمریکا اشتباه کرد

رئیس‌جمهور گفت: برخی می‌گویند چرا نمی‌توانید عین قول‌های خود را عمل کنید ما در شرایط صلح این قول‌ها را داده بودیم بعد وارد جنگ شدیم ما هم آن را آغاز نکردیم آن‌ها جنگ را آغاز کردند که قامت این ملت بزرگ را بشکنند که شکست خوردند.
تحریم های آمریکا علیه ایران
رویداد۲۴ حجت‌الاسلام حسن روحانی در آیین روز ملی صنعت پتروشیمی گفت: بسیار خوشحالم که امروز در خدمت سرداران بزرگ اقتصاد ایران عزیز ما در بخش صنعت پتروشیمی هستیم هم در نمایشگاه توضیحاتی که داده شد و هم در جلسه توضیحات تکمیلی نشان داد که در شرایط فشار و تحریم دشمن، مسیر و راهی را که صنعتگران ما انتخاب کرده بودند کارآفرینان به خوبی توانستند ادامه دهند، این برای تاریخ کشور ما کار بزرگی است.

در شرایط صلح به مردم قول‌هایی داده بودیم نه موقعیت جنگی

وی افزود: دوران تحریم و فشار و برای ملت ایران به سرخواهد آمد یک روز دیرتر یا زودتر. بدخواهان متوجه شدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند، آن‌ها می‌خواستند ما برویم سر میزی که هر چه گفتند قبول کنیم این کار نشدنی است، ملت ما در سال ۹۷ و ۹۸ مخصوصا از ۱۳ آبان به خوبی ایستادگی کردند.

روحانی با بیان اینکه در این یکسال و چند ماه می‌بینیم مردم به خوبی ایستادگی کردند، گفت: این بخش به مردم مربوط است که تحمل و صبرشان بالا برود و بتوانند در شرایط سخت زندگی خود را پیش ببرند. شرایط جنگ با شرایط عادی متفاوت است. برخی می‌گویند چرا نمی‌توانید عین قول‌های خود را عمل کنید ما در شرایط صلح این قول‌ها را داده بودیم بعد وارد جنگ شدیم ما هم آن را آغاز نکردیم آن‌ها جنگ را آغاز کردند که قامت این ملت بزرگ را بشکنند که شکست خوردند.

منطقی نیست که بگویند لحن دولت فرق کرده است

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این خورده فرمایش‌ها با دولت است و منطقی نیست که بگویند در فروردین ۹۶ با ۹۸ لحن فرق کرده است. این شرایط متفاوت است در همه دنیا شرایط جنگ ویژه است از سال ۹۷ شرایط جنگ خاص بود می‌خواستند همه دنیا را وادار کنند علیه ما باشند یا جنگ را حقوقی کنند همه نهاد‌های بین‌المللی علیه ما باشند شکست خوردند در جنگ اقتصادی هم هدفشان حاصل نشده و نخواهد شد در نیازمندی ضروری نمی‌گذاریم مردم دچار مشکل شوند آمار ما در تابستان نشان داد روند ما رو به رشد است.

فکر می‌کردند مردم بعد ۸ ماه برای آمریکایی‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند

رئیس‌جمهور گفت: وقتی اشتغال مسیر خود را طی می‌کند، یعنی تولید در مسیر است؛ تولید نباشد اشتغال هم نخواهد بود. وقتی توانستیم تورم شدیدی که پایان پارسال شروع شد را تا حدی در بهار مهار کنیم و نگذاریم با آن سرعت حرکت کند؛ این به معنی ناموفق بودن دشمن بود. امسال شرایط ما در خصوص رشد منفی هم متفاوت است و برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم که رشد ما منفی نباشد. همه رهبران بزرگ کشور‌های خارجی به صراحت می‌گویند که هم آمریکا اشتباه کرد و هم ناموفق بوده و در جلسات خصوصی خود آن‌ها هم می‌گویند که محاسباتشان درست نبوده و فکر می‌کردند با فشار، مردم بعد هفت تا هشت ماه برای آن‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم ما می‌فهمند چه کسی بر آن‌ها فشار آورده؛ اگر ما آغازگر جنگ بودیم مورد سوال قرار می‌گرفتیم و می‌گفتند چرا آنچه تعهد کردید زیر پا گذاشتید. در مسیر موفقیت اولین عاملی که ما را موفق کرده حضور شجاعانه مردم در صحنه و آگاهی مردم و هوشیاری مردم در صحنه بوده است. مردم راه خود را تشخیص دادند و این همه ابزاری که در اختیار آن‌ها است نتوانست ملت ما را منحرف کند.

بیشتر بخوانید:

کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است

رئیس‌جمهور افزود: صف دوم این موفقیت سرداران اقتصاد هستند؛ یعنی آن‌ها فکر کردند درآمد نفت خام ما را کاهش دهند درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود. آن‌ها روی نفت خام فشار آوردند و از این طرف براساس آمار صنعتگران پتروشیمی در خط مقدم هستند و در میان درآمد‌های صادراتی غیرنفتی پترورشیمی در خط جلو است. رئیس بانک مرکزی اعلام کرد ۲۰ درصد نیاز‌های ارزی کشور را پتروشیمی تامین می‌کند و در سامانه نیما نیز ۵۰ درصد ارز توسط این صنعت تامین می‌شود.

روحانی گفت: البته وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت کشور را بر عهده دارد، وظیفه همه ما هم حمایت است. همه باید از آن‌هایی که به صحنه آمدند و این افتخار بزرگ را نصیب صنعت کشور کردند، حمایت کنیم. کلمه جهش به نظر من لایق حرکت این صنعت است؛ وقتی می‌گوییم جهش یعنی از حرکت عادی سریع‌تر حرکت می‌کند. در جهش دوم آمار و ارقامی که ارائه شد یعنی تا پایان جهش دوم محصولات پتروشیمی ما ۱۰۰ میلیون تن شده یعنی دوبرابر می‌شود.

وی ادامه داد: در آغاز دولت یازدهم این رقم نزدیک ۵۰ تن بوده و ما در پایان این جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسیم. وقتی در یک صنعت می‌توانیم در عرض ۸ سال به دو برابر تولید برسیم معنای آن جهش است. البته کار دیگر آماده‌سازی برای جهش سوم است.

در سطح اقتصاد ملی ما اتفاقات خوبی رخ داده است

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه باید شرایط را برای جهش‌های بعدی آماده کنیم، گفت: یعنی در جهش چهارم ریل‌گذاری جهش سوم مشخص شود، امروز معلوم شد در جهش سوم خط توسعه و حرکت آغاز شده است، اما تکمیلش برای بعد از سال ۱۴۰۰ خواهد بود و تولید ما از ۱۰۰ میلیون تن به بالا خواهد رسید.

وی ادامه داد: درآمد ما در جهش اول حدود ۱۷ میلیارد دلار است که با جهش دوم به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید و به امید خدا ارزش محصولات ما در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید، این به معنای آن است که در این مسیر و شرایط تحریم موفق بودیم.

روحانی یادآور شد: گاهی ما در شرایط آسودگی هستیم و مشکلی وجود دارد، اما گاهی در شرایط سخت و مشکلی هستیم که کار ما با سختی رو به رو است.

وی تاکید کرد: یکی از افتخارات ما صنعت پتروشیمی است، امروز در منطقه در رده دوم هستیم که با جهش سوم به رتبه اول خواهیم رسید.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما به همراه ملت ایران سپاسگزاری و تشکر از مدیران، کار آفرینان، کارگران واحد‌های مختلف از غرب تا جنوب تشکر می‌کنیم، واقعا در این شرایط سخت کار بزرگی انجام داده‌اید. وقتی ۲۰ درصد گردش مالی ما متکی به صنعت پتروشیمی است وقتی گردش نیمایی ما به این صنعت است یعنی در سطح اقتصاد ملی ما اتفاقات خوبی رخ داده و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است و باید بخش عمده ارز صادراتی این صنعت در سامانه نیما قرار گیرد.

صنعت پتروشیمی پشتوانه نظام و ملت است

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم برای فردا و پس فردا هم کار کنیم ما دنبال چیدن محصول نیستیم می‌خواهیم درخت‌هایی به وجود بیاید آیندگان هم سهم ببرند، برای این کار یک هماهنگی بین دولت و دستگاه‌های دیگر لازم است.

روحانی ادامه داد: آقای مهندس زنگنه را برای رسیدگی برای این کار گذاشتیم تا موضوع پتروشیمی را هماهنگ کند، همه اختیارات را به مهندس زنگنه دادیم کار بزرگی انجام داده‌اند، البته که مدیران و مسئولان با ایشان هماهنگی بسیار داشتند.

وی افزود: از همان روز‌های اولیه که آقای زنگنه مسئول شدند گفتند همه این صنعت خوب کار می‌کنند و نگرانی که بعضی در جامعه پخش می‌کنند نادرست است. صنعت پتروشیمی پشتوانه نظام و ملت است و برای مرد هم اهمیت دارد. مردم عزیز می‌بینند در جبهه‌ای که در برابر بدخواهان و دشمنان ایستادگی کرده مدیران و کارگران و صنعتگران ایستادگی کرده‌اند چه خبر‌های خوبی رخ داده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ملت وقتی قهرمانی، مقاومت، پیشرفت و ایستادگی را می‌بیند خوشحال می‌شود.

در صادرات محصولات باید تعرفه‌های ترجیهی داده شود

روحانی گفت: نکته بعدی که باید روی آن تاکید شود اقدامات پایین دستی به این معنی است که پتروشیمی خودش در زنجیره خوراک قرار دارد و می‌تواند خوراک پتروشیمی دیگری را تامین کند و دیده‌ایم که می‌تواند محصولات بسته‌بندی، مواد اولیه فرش بافی، کشاورزی و .. را تولید کند.

وی با اشاره به صنایع پتروشیمی پایین‌دستی گفت: گاهی برخی تولیدات برای مصرف‌کننده نیست بلکه باید به پتروشیمی‌های دیگر داده شود و آن‌ها آن را به کالای مصرفی تبدیل کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان زنگنه درباره تامین خوراک مایع برای ادامه روند پتروشیمی گفت: علیرغم اینکه گفته شد ممکن است هزینه و درآمد آن خیلی به صرفه نباشد، اما دولت به راحتی می‌تواند برای تامین هزینه و درآمد کمک تشویقی بگذارد. آقای زنگنه گفتند در زمستان گذشته دست ما در حوزه گاز آنقدر باز بود که دیگر نیازی به کمک نداشتیم؛ این خبر خوبی بود که در این جمع داده شد.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده در صنعت پتروشیمی توسط صنعت‌گران این حوزه تاکید کرد: در صادرات محصولات باید تعرفه‌های ترجیهی داده شود و سازمان‌های ذی ربط باید تحرکات بیشتری نشان دهند تا بتوانیم صادرات ارزان‌تر و بیشتر داشته باشیم.

بانک‌ها باید بخش بیشتری را برای وام‌های ریالی اختصاص دهند

روحانی با بیان اینکه موضوع بعدی مربوط به حوزه گمرکات بود که باید بررسی شود و از مهندس زنگنه می‌خواهم که این مساله را پیگیری و حل کنند، بیان کرد: در بحث مالیات ارزش افزوده نیز مشکلاتی بود که آن هم باید در کنار مساله گمرکات حل شود.

رئیس قوه مجریه موضوع بعدی مطرح شده توسط صنعتگران حوزه پتروشیمی را مربوط به وام ارزی و ریالی عنوان کرد و گفت: مشکلاتی وجود داشت که باید با بانک مرکزی و صندوق توسعه در مورد آن صحبت کنیم؛ اما با توجه به رقمی که گفته شد اگر بخواهیم در بازار جهانی رقابت داشته باشیم، با این هزینه ممکن نیست.

وی تاکید کرد: بانک‌ها باید بخش بیشتری را برای وام‌های ریالی اختصاص دهند چرا که نگرانی بازگشت پولشان را ندارند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه به غیر از بحث صنعت، همین که در این شرایط و با این روحیه کار می‌کنیم افتخار، امید و غرور ملی برای ما به جا می‌گذارد، اظهار کرد: صدا‌وسیما، رسانه‌ها و روزنامه‌های ما باید روی جهش دوم و سومی که انجام شده است، تبلیغ کنند چرا که امیدواری برای نسل جوان، مهندسان و دانشجویان ما ایجاد می‌کند؛ آن‌ها وقتی می‌بینند در صنعت کشور یک جهش بزرگ اتفاق افتاده و محصولات را می‌توانند از آنچه که هست به بیش از دو برابر افزایش دهند، یعنی اینجا محیط کار است.

رئیس‌جمهور گفت: جوانان عزیزی که راجع به کاتالیزور‌ها تلاش کرده بودند یعنی شرکت‌های دانش بنیان ما می‌توانند سرمایه‌گذاری و کار کنند. وقتی با مهندس زنگنه به یزد رفتیم خیلی ارزشمند بود؛ وقتی آقای زنگنه چیزی را قبول می‌کند به آدم اطمینان می‌دهد و همه این‌ها در وادی نفت و پتروشیمی است. خودکفایی در حوزه‌های مختلف خیلی ارزشمند است. باید جوانان و شرکت‌های دانش بنیان را دعوت کنیم.

وی در پایان گفت: امروز روز خوبی برای من بود؛ هم بازدید در نمایشگاه و هم همفکری و هماهنگی شما و همراهی با دولت خیلی خوب بود. امیدی که شما به آینده دارید و همین که می‌گویید وام بیشتر شود به معنای امید به آینده است. تلاش می‌کنیم که راجع به مساله وام و گمرکات و مساله تعرفه ترجیحی قدم‌های خوبی را برداریم تا شما با روحیه بهتر این کار را انجام دهید. خدا ملت ما و کارآفرینان ما را موفق و پیروز بدارد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
سیاستمداری که نتونه چندسال بعد رو پیش بینی کنه باید بره غاز بچرونه و اگر کاری نتونه بکنه که چه احتیاجی به مسئول هست ،تازه اگه مسئول کاربلد باشه زمان جنگ هم میتونه مردمو ادا ره کنه
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
ما دقیقن از بهمن ۵۷ در شرایط جنگی به سر می‌بریم، کشور با شما روی صلح و آرامش را نخواهد دید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان