تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۸
جعفرزاده ایمن‌آبادی:

FATF را تصویب نکنیم حتی نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم/ ائمه جمعه اگر با مطالعه حرف می‌زنند پس مستندات خود را هم ارائه کنند

یک نماینده مجلس دهم گفت: FATF نظام نامه مالی است، چه ربطی به فتنه دارد؟ FATF یعنی یک قواعد مالی و پولی در دنیا برای عدم کمک به تروریسم. همان تروریسمی که ما ۱۷ هزار شهید برای آن داده‌ایم.

رویداد۲۴  غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، درباره چگونگی راه یافتن لوایح FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص به عنوان یک رکن مشورتی برای شورای شورای نگهبان می‌تواند کار کند، ولی مجاز نیست. امامان جمعه ما در نمازجمعه هفته گذشته خیلی به FATF حمله کردند به نحوی که عنوان شد، حلقه فتنه است. کسی که امام جمعه است و چندین هزار نفر پشت او نماز می‌خوانند و این خطبه جزئی از نماز است، حتما با مطالعه این حرف را زده است. حتما مستنداتی دارد، چرا مستندات خود را ارائه نمی‌کنند و چرا تکلیف کشور را یکبار برای این موضوع روشن نمی‌کنند؟ یا زنگی زنگی یا رومی رومی. چرا همیشه از صبح درگیر این موضوع هستیم؟

رئیس فراکسیون مستقلان تاکید کرد: ما به صراحت می‌گوییم که نپیوستن به این لوایح خودتحریمی است و ما می‌توانیم به صورت مشروط به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم. تقریبا یکی دو کشور باقی مانده است که یکی از آن دو ما هستیم. همه کشور‌ها عضو شده‌اند. حالا ما با نپیوستن به FATF یعنی چیزی کشف کردیم که دیگران کشف نکرده‌اند؟ خب خیلی خوب است. یعنی آن‌چه کشف کرده‌ایم را به کسی هم نمی‌خواهیم بگوییم، این هم خوب است. اما تکلیف نظام مشخص شود. تمام کشور‌هایی که با ما کار می‌کنند رسما گفته‌اند که اگر شما این لوایح را تصویب نکنید ما دیگر نمی‌توانیم همین همکاری در دور زدن تحریم‌ها را هم با شما داشته باشیم.

نماینده مردم رشت تصریح کرد: FATF نظام نامه مالی است، چه ربطی به فتنه دارد؟ FATF یعنی یک قواعد مالی و پولی در دنیا برای عدم کمک به تروریسم است. همان تروریسمی که ما ۱۷ هزار شهید برای آن داده‌ایم. حالا ما باید از این موضوع خوشحال باشیم یا نباشیم؟ چرا کسانی که در این زمینه تخصص ندارند دخالت می‌کنند؟ البته گله ما از وزارت اقتصاد هم هست. وزیر اقتصاد رسما درباره FATF حرف بزند و دلایل خود را بگوید. اگر کشور با نپیوستن به FATF آسیب اقتصادی می‌بیند و نمی‌توانیم پول رد و بدل کنیم و نفت بفروشیم و صادرات کنیم و با خارجی‌ها کار کنیم این را بگویند. در این صورت هیچ بانکی در دنیا نمی‌تواند با ما کار کند. چرا می‌خواهیم کشور را وارد چنین بن‌بستی کنیم؟

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه کشور در پاسخ به این سوال که چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام این رویکرد را دارد، گفت: این‌که همیشه مورد اعتراض بوده است به این نحو که مجمع بیشتر از اختیارات خود ورود می‌کند، ولی این داستانی است که شورای نگهبان درست کرده است. به نظر من مجلس الان می‌تواند اقدام کند، چون ما مصوبه را به شورای نگهبان دادیم و اگر شورای نگهبان هم تایید کند مجلس می‌تواند به دولت ابلاغ کند و اجرا شود و هیچ مشکل خاصی هم پیش نمی‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی الان آقای لاریجانی می‌تواند هم CFT و هم پالرمو را به دولت ابلاغ کند؟ گفت: بله می‌تواند. ما تصویب کردیم. ما به عنوان مجلس شورای نگهبان را می‌شناسیم، مجمع تشخیص را نمی‌شناسیم. ما چیزی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ندادیم. حالا شورای نگهبان اگر می‌خواهد از مجمع تشخیص یا هرجای دیگری نظر بگیرد خب بگیرد، به ما چه ارتباطی دارد؟ آنچه که هست این است که تا به اینجای کار هیچ سندی مبنی بر اینکه این مصوبات مغایرت با شرع و قانون اساسی داشته باشند را نداریم. مگر اینکه رهبری مخالفت کنند و به صراحت به ما بگویند و مجلس هم به نظر ایشان تمکین می‌کند. نظر رهبری حکم حکومتی است، اما برای خارج کردن یک مصوبه از مجلس چیزی جز این برای ما قابل قبول نیست.

جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: عدم تصویب این لوایح گل به خودی است، آنچه که ترامپ و نتانیاهو و دشمنان ما را خوشحال می‌کند عدم تصویب این لایحه است. حالا اگر رهبری به این نتیجه برسند که به صلاح نیست ما نیز اطاعت می‌کنیم. اینکه جز رهبری هرکسی اظهارنظر می‌کند قابل قبول نیست. روز گذشته در نمازجمعه گفته شد FATF یک حلقه‌ای از فتنه است. چه فتنه‌ای؟ این چه حرفی است؟ کشور برای ما مهم است. ما ببینیم دشمن از چه چیزی خوشحال می‌شود. اگر لوایح تصویب نشود برای دشمن ما چه اتفاقی را رقم می‌زند؟ اگر تصویب نکنیم آیا مشکلی برای خزانه‌داری آمریکا ایجاد کردیم؟ اگر تصویب کنیم خزانه داری آمریکا را دچار چالش کرده‌ایم.

رئیس فراکسیون مستقلان گفت: چه‌کار داریم می‌کنیم؟ اصلا متوجه نمی‌شوم! آن‌جا مجمع تشخیص مصلحت نظام است. مصلحت نظام را باید ببینند بر چه چیزی است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا علی لاریجانی و حسن روحانی حاضر می‌شوند تیر انتقادات را به جان بخرند و این دو مصوبه را اجرایی کنند؟ گفت: بالاخره از این بحث‌ها زیاد داریم. کشور نیاز به فداکاری دارد. ما اصلا نمی‌گوییم زیر سلطه برویم بلکه می‌گوییم مثل ۲۷ کشور دنیا ما هم این لوایح را مشروط بپذیریم. ما اصلا می‌گوییم نمی‌پذیریم و حساب و کتاب پس نمی‌دهیم. اینطوری که نمی‌شود در این دنیا زندگی کرد. اگر اینطور است پس چرا از صادرات و آوردن مربی خارجی حرف می‌زنیم؟ اگر می‌خواهیم با دنیا قطع ارتباط کنیم یک نفر تکلیف ما را روشن کند تا بدانیم استراتژی این کشور چیست؟ اگر استراتژی این است با همه دنیا قهر کنیم خب قهر کنیم، این را مشخص کنند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا آن هیئت نظارت که آیین‌نامه‌ای نداشته و نظر خود را پس از نظر نهایی شورای نگهبان اعلام کرده توجیه دارد؟ گفت: سیاست‌ها با قانون اساسی فرق می‌کند. سیاست‌ها تابعی از اقتضاء زمان است یعنی تابعی از شرایط زمانی است، اما قانون اساسی زمان نمی‌شناسد و تا روزی که به قوت خود باقی است لازم‌الاجرا است.

نماینده مردم رشت در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین وقتی ما رویه‌ای را مستند به یک سیاست اعمال می‌کنیم یعنی می‌گوییم این سیاست الان در این شرایط است و ممکن است بخواهیم آن را تغییر دهیم. ضمن اینکه همه سیاست‌ها باید تاریخ‌دار باشند و بازنگری شوند، حتی سیاست‌های کلی. چراکه شرایط زمانی تغییر می‌کند؛ بنابراین اگر جایی موضوعی را مورد بحث قرار می‌دهند و به سیاست‌های ابلاغی بر می‌خورند این موضوعات را حتی در خفا از رهبری استعلام بگیرند و بگویند آیا نظر شما این است که در این شرایط سخت این سیاست اینگونه پیاده شود؟ پس سیاست‌ها تابعی از زمان و مکان هستند و در تمام دنیا هم سیاست‌هایی که برای اداره کشور تصویب می‌کنند زمان‌دار است. سیاست مثل قانون اساسی وحی منزل نیست، سیاست با شرایط و مصلحت نظام است اگر دیدند اجرای یک سیاست در مصلحت نظام خدشه ایجاد می‌کند باید برای متناسب سازی برای شرایط زمانی‌اش از رهبری مشورت و اجازه بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان