تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۸

برهم صالح: ما مخالف این هستیم که عراق مبدایی برای تجاوز به کشور دیگر و منبع تهدید برای همسایگانش باشد

پس از فشار‌های ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا بر مقامات عراقی جهت صدور بیانیه‌ای برای محکوم کردن حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا، برهم صالح رئیس جمهوری عراق امروز با صدور بیانیه‌ای از نقض حاکمیت عراق سخن گفت و درباره وارد کردن عراقی‌ها به جنگی جدید هشدار داد.

برهم صالح

رویداد۲۴رسانه‌های عراقی گزارش دادند که صالح در این بیانیه گفته که ریاست جمهوری عراق با نگرانی زیاد تحولات خطرناک منطقه را دنبال می‌کند و بار دیگر تاکید می‌کند که با تبدیل این کشور به میدانی برای جنگ میان طرف‌های درگیر مخالف است.

وی این را هم گفته که ما مخالف این هستیم که عراق مبدایی برای تجاوز به کشور دیگر و منبع تهدید برای همسایگانش باشد. عراق ستون امنیت و جایی برای تلاقی منافع میان ملت هاست. از این رو امنیت و حاکمیتش طبق معاهدات بین اللمی و توافقنامه‌ها باید حفظ شود.
بیشتر بخوانید:
پایگاه عین الاسد قبل و بعد از اصابت موشک‌ها +عکس
این درحالی است که ائتلاف ضد داعش پیشتر با صدور بیانیه‌ای درباره حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، سکوت بغداد در برابر این اقدام ایران را محکوم کرده و از مسئولان عراقی خواسته بود که به حمله ایران واکنش نشان دهند.

صالح همچنین گفته است، حضور نیرو‌های ائتلاف ضد داعش در عراق طبق توافقات امضا شده صورت گرفته و سرنوشت حضور آن‌ها در عراق هم یک مسئله داخلی است و تنها به دولت و پارلمان این کشور مربوط می‌شود.

ریاست جمهوری عراق در ادامه همه طرف‌ها را به خویشتن داری و تدبیر و گفتگو فراخواند و درباره وقوع جنگ گسترده و به خطر افتادن امنیت منطقه و جهان هشدار داد.

در همین حال، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز در واکنش به حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، گفت: عراق به شدت با تلاش طرف‌های درگیر برای استفاده عراق در تصفیه حساب‌ها مخالف است.

وی نیز با اعلام موضع منفی در این خصوص، از دولت عراق خواست که تدابیر لازم را برای حفظ حاکمیت عراق اتخاذ کند.

در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه ۱۳ دی دولت «دونالد ترامپ» که منجر به شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» معاون جانشین الحشد الشعبی شد، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز از شلیک ده‌ها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در استان الانبار عراق خبر داد.

براساس اطلاعیه روابط عمومی سپاه انقلاب اسلامی ده‌ها موشک زمین به زمین به این پایگاه آمریکایی اصابت کرده است.

به دنبال این اقدام ایران که مطابق با اصل ۵۱ منشور سازمان ملل متحد صورت گرفته است، امریکا در روز‌های اخیر اقدام به خارج کردن نیرو‌های خود از پایگاه‌های مختلف در منطقه کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان