تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
وزیر خارجه انگلیس:

ایران به اجرای کامل تعهداتش برگردد

همزمان با فعال شدن مکانیسم حل اختلاف توسط اعضای اروپایی باقی‌مانده در برجام، وزیر امور خارجه انگلیس بدون اشاره به عدم پایبندی اعضای اروپایی این توافق بین‌المللی به تعهداتشان، از ایران خواست که به اجرای کامل تهعدات خود بازگردد.

ایران به اجرای کامل تعهداتش برگرددرویداد۲۴ «دومینیک راب» روز سه شنبه با انتشار پیامی در حساب توییتری خود نوشت که دولت لندن همچنان مایل است که توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.

ویمدعی شد: این مهم است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. به همین خاطر امروز انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیسم حل اختلاف را در پاسخ به عبور ایران از تعهداتش در توافق هسته‌ای برجام فعال کردند.

وی بدون اشاره به عدم پایبندی کشورش و دیگر طرف های اروپایی برجام به تعهداتشان در قبال این توافق بین المللی، افزود: ما می خواهیم که ایران به اجرای کامل تعهداتش برگردد و در نتیجه برجام را حفظ کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس درحالی از تمایل لندن به حفظ برجام سخن گفته است بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس صبح امروز در مصاحبه با بی بی سی، گفته بود که بهتر است « توافق با ترامپ» جایگزین برجام شود.

وزیران سه کشور اروپایی انگلیس ، آلمان و فرانسه عضو برجام امروز (سه‌شنبه ۲۴ دی) با صدور بیانیه‌ای از آنچه فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی خوانده اند، خبر دادند.

وزرای سه کشور اروپایی مدعی شده اند که این اقدام را با حسن نیت انجام داده و هدف آنها حفظ برجام و امید به پیدا کردن راه حلی رو به جلو برای خروج از بن بست به وجود آمده از طریق گفت وگوهای دیپلماتیک است.

در این بیانیه تاکید شده که انگلیس، فرانسه و المان به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران ملحق نشده و امیدوارند که ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به دریافت نامه وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی درباره فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در برجام تصریح کرد که حفظ این توافق اینک بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

وی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که مکانیسم حل اختلاف نیازمند تلاش‌های فشرده و با حسن نیت از سوی تمام طرف‌هاست. جوسپ بورل افزود؛ به عنوان مسئول هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام از تمام اعضای برجام انتظار دارد با این رویکرد موضوع را دنبال کنند.

در همین حال «یپه کوفود» وزیر امور خارجه دانمارک نیز به فعال شدن مکانیسم حل اختلاف توسط کشورهای اروپایی عضو برجام واکنش نشان داد و خواستار حفظ این توافق شد

او در عین حال مدعی شد: اینک توپ در زمین ایران است. [اینکه] به برجام متعهد بماند و از نقض مفاد آن دست بردارد. وزیر امور خارجه دانمارک خاطر نشان کرد: دیپلماسی و گفت وگو تنها راه حل مسئولانه حرکت به سمت جلو است.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انگلستان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
این ها برجام یک طرفه را می خواهند
نظرات شما
پیشخوان