تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

پشت پرده تقابل آمریکا و حزب الله لبنان

در زمان معاصر، منطق تقابل و جنگ‌های جدید در کشور‌های مختلف با منطق تقابل و جنگ‌های کلاسیک متفاوت شده و ابزار‌های این تقابل نیز تغییر کرده است.

پشت پرده تقابل آمریکا و حزب الله لبنانرویداد۲۴  در حال حاضر کشورهای مختلف از جمله آمریکا و حتی سازمان‌های غیردولتی، سیاست ها و ابزارهای خود را برای پیروزی در جنگ‌های نَرمشان و در تقابل با رقیبان و رسیدن به اهداف راهبردی (استراتژیک) خود، تغییر داده و امروزی (نوین) کرده‌اند.

در این ارتباط روزنامه ی «الاخبار» چاپ بیروت امروز (سه شنبه) در مقاله ای به سیاست ها و ابزارهای جنگ مخفیانه ای که آمریکا در لبنان و علیه حزب الله این کشور در پیش گرفته، اشاره کرده است.

مهم ترین محورهای این سیاست و ابزارها، به شرح زیر است:

۱- اگر اندکی به قبل و به صورت ویژه به تحولات مارس ۲۰۱۹ میلادی (فروردین ۱۳۹۸ خورشیدی) و سفر منطقه‌ای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به لبنان باز گردیم، متوجه می شویم که هدف از این سفر فشار به مسئولان این کشور برای امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی بود.

بر اساس آنچه که از مذاکرات پمپئو با مقامات لبنانی مشخص شد، واشنگتن لبنان را در برابر دو گزینه قرار داد و گفت که آنها یا باید از حمایت حزب الله دست بردارند یا ضربات و حملات روز افزون آمریکا ضد این کشور را بپذیرند.

پمپئو در جریان دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان به صراحت اعلام کرد که به دنبال از بین بردن منابع مالی حزب الله است، اما بری پاسخ ‌داد که تحریم‌هایی که آمریکا به لبنان تحمیل کرده، تمامی لبنانی‌ها را دربرگرفته و بر اوضاع اقتصادی و مالی این کشور تاثیر منفی داشته است.

۲- در سپتامبر سال میلادی گذشته (شهریور ۹۸)دیوید شنکر مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاور دور که مامور پیگیری مذاکرات برای ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی شد، سفری به لبنان انجام داد و با شخصیت‌های این کشور با هدف رسیدن به پیشرفت در روند ترسیم مرزها طی مدت ۶ ماه دیدار و گفتگو کرد. وی در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی مدعی شد که حزب الله لبنان، رویکردی غیر لبنانی دارد و در چارچوب تمامیت ارضی لبنان نیست.

۳- در اکتبر گذشته (مهر ۹۸) واشنگتن پست آمریکا مقاله ای منتشر کرد با این عنوان که «سوریه از دست رفت، بیایید لبنان را نجات دهیم» .

دیوید اگناتیوس نویسنده این مقاله اعلام کرد که حزب‌الله به قدرت سیاسی مسلط در این کشور تبدیل شده است و آمریکا به دنبال آن است که دولت لبنان به جای حمایت و کمک به حزب الله، آن را طرد کند.

۴- بعد از آغاز جنبش اعتراضی در لبنان، آمریکایی‌ها بر خلاف رویه گذشته ، هیچ موضعی در این خصوص اتخاذ نکردند واین موضوع مورد توجه گروه‌های مختلف قرار گرفت. مقام های واشنگتن تنها به درخواست جهت تسریع در روند تشکیل دولت لبنان بسنده کردند.

۵- در نوامبر گذشته (اواخر آبان ۹۸) جفری ویلتمن سفیر سابق آمریکا در لبنان در جریان نشست کمیسیون امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا به عوامل آغاز اعتراضات مردمی در لبنان پرداخت و گفت که نکته مهم این است که آمریکا از این اعتراضات در راستای از بین بردن حزب الله استفاده کند.

ویلتمن در جریان نشستی که با عنوان «افق آینده لبنان و بررسی پیامدهای اعتراضات موجود در این کشور» برگزار شد، به بررسی اهداف آینده آمریکا در این کشور پرداخت و مجموعه این اهداف را در موارد زیر برشمرد:

- لبنان خط مقدم درگیری آمریکا با ایران است؛ ایرانی که منافع آمریکا در منطقه را تهدید می‌کند.

- آمریکا به دنبال تشکیل دولت هوادار خود در این کشور است.

- آمریکا تلاش دارد حزب الله را در انتخابات آینده تضعیف کند.

-آمریکا تلاش دارد نقش منطقه‌ای ایران را به ویژه در مورد حزب‌الله که توانمندی بالایی در تهدید اسرائیل دارد مهار کند.

-آمریکا تلاش دارد حزب الله را خطری برای ثبات لبنان معرفی کند.

-آمریکا لبنان را به عنوان یک جایگاه برای رقابت راهبردی (استراتژیک) خود در منطقه می‌داند.

-آمریکا تلاش دارد لبنانی‌ها را به تقابل با حزب الله لبنان و موشک‌های آن تحریک کند.

- جنبش اعتراضی مردم لبنان ممکن است همکاری سازنده میان حزب الله و جریان آزاد ملی این کشور را از بین ببرد.

-آمریکا نباید در امور سیاسی لبنان به صورت مستقیم مداخله کند.

۶- در ۲۱ نوامبر گذشته (اول آذر ۹۸)دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تلگرامی به مناسبت هفتاد و ششمین سالروز استقلال لبنان نوشت که آمریکا آمادگی مشارکت با دولت جدید لبنان برای رفع نیازمندی‌های لبنانی‌ها را دارد.

۷- یک روز بعد و در روز ۲۲ نوامبر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز با تکرار اظهارات ترامپ گفت که آمریکا در تظاهرات مردم لبنان در کنار آنها قرار دارد.

۸- دو روز بعد یعنی ۲۳ نوامبر جفری فلتمن سفیر سابق آمریکا در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد که محبوبیت حزب الله در لبنان کاهش پیدا کرده است.

۹- یکهفته بعد و در ۲۸ نوامبر گذشته دیوید شنکر مشاور وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکا از مطالبات مشروع ملت لبنان برای تشکیل دولت حمایت می‌کند.

۱۰- در روز دوم دسامبر (۱۲ آذر ماه گذشته) نیز مایک پمپئو مدعی شد که معترضان می‌خواهند حزب الله و ایران را از کشور خارج کنند.

۱۱- در روز ۱۱ دسامبر مایک پمپئو گفت که آمریکا حزب الله را یک گروه تروریستی می داند و واشنگتن آمادگی کمک به ملت لبنان برای رهایی از قیمومیت خارجی را دارد.

گفته های بالا نشان می دهد که آمریکا به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود در لبنان با بهره برداری از حضور مردم این کشور در خیابانها بود. اما رخدادهای جاری در منطقه خاورمیانه شکی را باقی نمی‌گذارد که آمریکا و متحدانش در تحقق اهداف خود در این منطقه و علیه حزب الله شکست خورده‌اند.

در زمان حاضر آمریکا در روند تقابل خود با حزب‌الله لبنان سه فرضیه را مطرح کرده است:

اول اینکه تشدید تحریم‌ها ضد حزب الله و دولت لبنان به مرور زمان تاثیرگذار باشد و بتواند حزب‌الله را از مواضع و سیاست‌ها و نقش نظامی خود باز دارد.

دوم اینکه فشارها از طریق مردم و جریان‌های سیاسی و اقتصادی به حزب‌الله افزایش پیدا کند تا آنها را به تنش در عرصه داخلی بکشاند و به این ترتیب آمریکا بتواند فضای داخلی و بین‌المللی برای مقصر جلوه دادن حزب‌الله فراهم نماید.

سوم اینکه آمریکا تلاش دارد فشارهای مادی و سیاسی بیشتری را به حزب الله تحمیل کند، تا بتواند آن را به میز مذاکرات بکشاند و رفتار آن را تغییر دهد.

به این ترتیب می‌توان گفت که آمریکا تلاش دارد این نوع برنامه و رویکرد سیاسی و جنگ را در لبنان مخفی نگه دارد، اما مقامات این کشور به ویژه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله از این برنامه و رویکرد آگاه هستند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترامپ ، حزب الله
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی طباطبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
0
حزب الله در حدواندازه تقابل با آمریکا نیست
نظرات شما
پیشخوان