تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پادرمیانی دردسرساز روحانی با شورای نگهبان/ اصلاح طلبان یک قدم به تحریم انتخابات نزدیک‌تر شدند

حسن روحانی از شورای نگهبان خواست در بررسی صلاحیت‌ها سختگیری نکند و بگذارند همه جناح‌ها در جریان انتخابات مجلس یازدهم حضور داشته باشند. این اظهارات با پاسخ کنایه‌دار سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. با این شرایط بعید است وضعیت بررسی صلاحیت‌ها پس از اعتراض نامزدها تغییری کند.

رد صلاحیت اصلاح طلبان

رویداد۲۴ صبح چهارشنبه هم حسن روحانی در صحبت‌هایی از رد صلاحیت گسترده نامزد‌های انتخابات گلایه کرد و خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفت: «همه آن‌هایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید، اما آن جا‌هایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد.

لحظاتی بعد سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این اظهارات در توییتی نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.» کنایه کدخدایی به رد صلاحیت کامبیز مهدی زاده داماد رییس جمهور بود.

این جمله واکنش‌های زیادی به همراه داشت، از جمله محمود صادقی که در پاسخ به کدخدایی این سوال را پرسید که «آیا همه چند هزار نفری که ردصلاحیت شده‌اند، قوم و خویش روحانی بوده‌اند؟»

دفتر رییس جمهور نیز در پاسخی به شورای نگهبان، سخنان کدخدایی را نسنجیده و با ادبیاتی سخیف خواند و نوشت: «متأسفانه سخنگوی شورای نگهبان در واکنشی کاملا شتابزده و نسنجیده که حکایت از سیاست و رویکرد وی نسبت به انتخابات دارد و با شخصی کردن یک موضوع ملی، این دعوت رئیس جمهور را که زمینه سازی در راستای وحدت و انسجام ملی برای برگزاری انتخاباتی با شکوه بوده، ضد ملی خوانده و با بکار بردن ادبیات و کلماتی سخیف، نسبت به سخنان رئیس جمهور اعلام موضع کرده است.»


بیشتر بخوانید: اصلاح‌طلبان بازنده زودهنگام انتخابات ۹۸؟ /دو راهی لیست دادن یا ندادن


به گزارش رویداد۲۴ ساعتی بعد از صحبت‌های روحانی، کانال شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با تیتر اتمام حجت به استقبال انتخابات مجلس یازدهم رفت.

در بیانیه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به تاثیر رای مردم در انتخابات پرداخته شده و آمده است «برخلاف آنچه که با مغالطه به جامعه اعلام می‌شود، از مجموع بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت نام کننده، تاکنون تنها حدود ۵۰۰۰ نفر تایید صلاحیت شده‌اند.»

در قسمت اول این بیانیه تاکید شد که هر جا پیروزی به دست آمده متکی به حضور مردم بوده و هر جا ناکامی حاصل شده، در غیبت مردم و بی توجهی به خواست و مطالبات آن‌ها بوده است.


بیشتر بخوانید: پیامبر با یک نفر شروع کرد، یک امت تحویل داد، شورای نگهبان یک امت را به یک نفر تبدیل می‌کند

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با انتقاد از بی توجهی به جایگاه مجلس، نوشته مجلس ایران امروز به تیغ استصواب، ملت از داشتن نمایندگانی که شجاعت پیگیری مطالبات و حقوقشان را داشته باشند، محروم شده و در شرایطی که طبق قانون اساسی، مجلس تنها نهاد قانونگذاری در کشور است، انواع و اقسام شورا‌های موازی شکل گرفته‌اند، به گونه‌ای که حتی در موضوعی، چون تغییر نرخ بنزین، در مرجعی غیر از مجلس، اتخاذ تصمیم شده که نتیجه آن خسارت‌های هنگفتی است که به جامعه ایران در آبان ۹۸ تحمیل شد.

در این بیانیه همچنین به روند ثبت نام نامزد‌ها در انتخابات پرداخته و اعمال نفوذ بخش‌هایی از یکی از نهاد‌های غیر مسئول در انتخابات خبر داده است که در نهایت منجر به آن شده که تنها حدود ۳۰ درصد داوطلبان احراز صلاحیت شده‌اند و البته تقریبا اکثریت قریب به اتفاق اصلاح طلبان یا رد صلاحیت شده‌اند یا احراز صلاحیت نشده‌اند.

با این حال مهمترین فصل بیانیه فصل نهایی آن است. جایی که با یادآوری این موضوع که یش از ۹۰ درصد کاندیدا‌های شناخته شده احزاب اصلاح طلب رد صلاحیت شده‌اند، با شورای نگهبان اتمام حجت کرده است که «شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان در صورت نبودن کاندیدا‌های شاخص اصلاح طلب در حوزه‌های انتخابیه، لیستی به مردم معرفی نخواهد کرد.

اصلاح طلبان رویه شورای نگهبان را پس از تهدید‌های خارجی، بزرگترین تهدید علیه منافع ملی کشور خوانده‌اند و خواسته‌اند که در رد صلاحیت‌ها بازبینی شود.

به گزارش رویداد۲۴ در حال حاضر چندین دیدگاه در میان اصلاح طلبان وجود دارد. بخشی از آنها معتقدند در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کرد زیرا عدم شرکت در انتخابات به معنای تحریم نظام است و آنها چنین قصدی ندارند، ضمن اینکه این گروه معتقدند تنها راه تغییر صندوق‌های رای هستند.

چهره تاثیرگذار این جریان موسوی لاری و محمدرضا عارف هستند. موسوی لاری می‌گوید: «اصلاح‌طلبان باید در انتخابات شرکت کنند، زیرا هر نوع تغییری میسر نمی‌شود مگر از صندوق‌های رأی. ندادن لیست اصلا به معنای تحریم انتخابات نیست و پیش‌فرض اصلاح‌طلبان حضور در انتخابات است. ما به قطعیت می‌گوییم که هنوز تنها روزنه اصلاح‌طلبان شرکت در انتخابات است، ولو در مناطقی لیستی نداشته باشند.»

در مقابل بخشی دیگر اعتقاد دارند حضور اصلاح طلبان باید مشروط باشد و در صورت رد صلاحیت‌های گسترده، لزومی به حضور اصلاح طلبان نیست. این بخش از اصلاح طلبان می‌گویند تحریم انتخابات به معنای تحریم نظام نیست و به عنوان یک تاکتیک سیاسی است.

البته گروه سومی هم وجود دارد که معتقد است می‌توان راهکار میانه‌ای در پیش گرفت و به جای دادن لیست، اصلاح طلبان را آزاد گذاشت تا شخصا در انتخابات شرکت کنند؛ مشابه مجلس هفتم که پس از رد صلاحیت‌های گسترده، افراد شخصا در انتخابات شرکت کردند و چهره‌هایی همچون محمدرضا تابش، سهیلا جلودارزاده، ولی الله شجاع پوریان و داریوش قنبری به مجلس راه یافتند.

فعلا عدم ارائه لیست، راهکاری است که بیشترین طرفدار را دارد. با توجه به واکنش شورای نگهبان در برابر سخنان روحانی، بعید به نظر می‌رسد تغییری در شرایط ایجاد شود. علی صوفی گفته جهانگیری در حال رایزنی با شورای نگهبان است. اما پاسخ شورای نگهبان به معاون رییس جمهور، احتمالا دوستانه‌تر از پاسخ به خود رییس جمهور نخواهد بود. در این شرایط احتمالا به جز چند نفر معدود که ارتباطات سیاسی بهتری با مقامات نظام دارند، چهره جدیدی تایید نخواهد شد و اصلاح طلبان با همین شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
0
2
اتفاقا بد نیست یک بارهم به اصطلاح اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کنند تا وزن سیاسی این جماعت در جامعه مشخص شود!
Omid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
2
1
اصلاح طلب یعنی برگشت از انقلاب امام‌خمینی تعظیم در برابر آمریکا و دروغ گویی در برابر مردم .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
1
1
با این همه خراب کاری در مجلس و ابروریزی چه دستو پایی هست میزنین ؟
اصلاح طلب فقط منفعت طلب هستن و بدنبال نابودی کشور
خدا ظالمین را لعنت کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
1
خدا هر دو جناح را نابود گرداند الهی آمین یا رب العالمین
نظرات شما
پیشخوان