تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۸
نیویورک تایمز گزارش داد:

حمله به عین الاسد چقدر از توانایی‌های نظامی ایران را نشان می‌دهد؟

به گفته مقامات آمریکایی و کارشناسان مستقل امنیت سایبری، حملات سایبری ایران به عربستان سعودی یکی از خسارت بارترین حملات سایبری در تاریخ بوده و دستکم ده‌ها میلیون دلار خسارت به بار آورده است.
حمله به عین الاسد
رویداد۲۴ نیویورک تایمز در مطلبی به قلم دیوید کرک پاتریک و رانن برگمن نوشت: مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا از میزان دقت، شدت و قدرت حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال عراق، شگفت زده شدند.

در ادامه این مطلب آمده است: چهار ماه پیش هم موشک‌های کروز و پهپاد‌هایی در ارتفاع کم، تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار دادند و واشنگتن را در بهت فروبردند. تقریبا هیچ دولتی در منطقه نمی‌توانست مقابل آن حملات بایستد. گرچه ایران هرگونه دخالت را در این حملات را تکذیب می‌کند، اما مقامات آمریکایی می‌گویند تهران پشت آن حملات قرار دارد. حمله ایران به مواضع ارتش آمریکا در عراق تنها حمله مستقیم به آمریکا یا متحدان آن از زمان تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ توسط ایران است.

تنش بین آمریکا و ایران در طی چهار دهه اخیر به بالاترین سطح خود رسیده، حملات ماه سپتامبر یادآوری قوی است از آنکه تهران در زرادخانه‌های خود سلاح‌هایی در اختیار دارد که در صورت تشدید خصومت بین ایران و آمریکا، قادر هستند بسیار فراتر از تهدید صرف عمل کنند.

ایران طی دهه‌های اخیر هزینه هنگفتی را صرف افزایش توان جنگ‌های نامتقارن خود کرده که در صورت لزوم می‌تواند با آمریکا به عنوان قدرتمندترین ارتش جهان مبارزه کند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های موشک بالستیک و کروز را در منطقه در اختیار دارد، از گروه‌های متحد شبه نظامی با حدود ۲۵۰ هزار رزمنده بهره می‌برد و همچنین تیم‌هایی از هکر‌های رایانه‌ای دارد که مقامات آمریکایی آن‌ها را در میان خطرناک‌ترین در دنیا رتبه‌بندی می‌کنند. پهپاد‌های پیچیده مسلح و شناسایی هم در منطقه مستقر و با استفاده از ناوگانی از قایق‌های تندرو و مین‌های زیرسطحی، راه‌های دیگری را برای مسدود کردن جریان نفت در خلیج فارس، جست و جو کرده است.

جک واتلینگ تحلیلگر موسسه خدمات متحد سلطنتی در لندن، که یک نهاد تحقیقات امنیتی است، گفت: توانایی تهاجمی آن‌ها بسیار بیشتر از قابلیت دفاعی است که علیه شان آرایش گرفته است. توانمدی ایران برای وارد کردن خسارت گسترده، هزینه جنگ با ایران را بسیار بالا می‌برد.

حمله روز چهارشنبه نشانگر بُرد موشک‌های بالستیک ایران بود که در برخی موارد بیش از ۶۰۰ مایل است. برخی از تحلیلگران معتقدند که مقام‌های ایران فرمان انجام چنین حمله نمادینی را داده اند تا بدون کشتن هیچ آمریکایی خطر جنگ را کاهش دهد.

کریم سجادپور، تحلیلگر ایرانی اندیشکده کارنگی گفت: ایران باید به نوعی پاسخ می‌داد که ضمن حفظ وجهه ایران از جنگ اجتناب می‌شد.

با این حال تهران و متحدانش احتمالا همچنان در حال طراحی اشکال دیگر انتقام از آمریکایی‌ها هستند تا به ترور سردار قاسم سلیمانی پاسخ دهند. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند ایران و شبه نظامیان متحدش درحال بازگشت به الگوی حملات مخفیانه و یا غیرمستقیم هستند که در آن هیچ گونه نقش ایران به صورت آشکار، مشخص نیست. کارشناسانی زیادی هم هستند که می‌گویند کشته شدن یک مقام آمریکایی، احتمالا در منطقه، شاید انتقامی باشد که تهران دنبال می‌کند.

شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق که یکی از رهبران خود را در حمله پهپادی به ژنرال سلیمانی از دست دادند، رسما اعلام کردند که انتقام خواهند گرفت. حسن نصرالله، رهبر حزب الله شبه نظامیان لبنانی مورد حمایت ایران نیز گفته که انتقام می‌گیرد.

سر جان جنکینز، سفیر پیشین انگلیس در عربستان سعودی گفت: من مطمئناً از حالا به بعد به بسیاری از اماکن عمومی نمی‌روم، چرا که خطر حملات تروریستی یا آدرم ربایی بالا است....

حملات سپتامبر گذشته به تاسیسات نفتی عربستان نشان داد سیستم‌های دفاع موشکی سعودی‌ها آسیب پذیر هستند و این که فناوری ایران، پیشرفته‌تر از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا عمل می‌کند. در حقیقت در جریان این حمله روشن شد سامانه‌ها پدافندی سعودی قادر به دفع حملات پهپاد‌ها و موشک‌های کروز نیستند.

ژنرال کنت اف مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی پنتاگون، اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: حمله به میادین نفتی عربستان سعودی به طرز جسورانه‌ای خیره کننده بود.

تال اینبار، مدیر سابق مرکز تحقیقات فضایی در انستیتوی مطالعات استراتژیک هوا و فضا هم گفت: دقت این حمله را نمی‌توان تنها با یک سیستم جی‌پی‌اس بدست آورد. وی ادامه داد: قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌تری در این حمله استفاده شده‌اند. احتمالاً دوربین‌هایی روی موشک و هواپیما‌های بدون سرنشین سوار است که واقعیت را با یک تصویر هدف مقایسه می‌کند.

برخلاف هواپیما‌های بدون سرنشین پیشرفته آمریکایی یا چینی، هواپیما‌های بدون سرنشین ایرانی نمی‌توانند موشکی را از هوا شلیک کنند. اما آن‌ها می‌توانند با مواد منفجره همانطور که در حمله عربستان سعودی دیده شد، عملا به موشک‌هایی با هدایت از راه دور تبدیل شوند.

موشک‌های کروز دوربرد ایران می‌توانند بیش از ۱۵۰۰ مایل دورتر از مرز‌های ایران را هدف قرار دهند و تقریباً به هر نقطه از خلیج فارس برسند. چین، روسیه و کره شمالی فناوری و مهمات را در اختیار ایران قرار داده‌اند و ایران هواپیما‌های بدون سرنشین کنترل از راه دور را در داخل کشور تولید کرده است.

اگرچه اخیراً ایران ترجیح داده به شبکه متحدین شبه نظامی خود در سراسر منطقه از جمله حزب الله در لبنان تکیه کند، اما مجموعه‌ای از شبه نظامیان از نیرو‌های بسیج مردمی عراق گرفته تا حوثی‌ها در یمن و سایر گروه‌ها در منطقه همه به عنوان بازوی عملیاتی ایران ایفای نقش می‌کنند. برخی، مانند حزب الله یا نیرو‌های عراقی، اکنون آنقدر بزرگ، مجهز و سازماندهی شده هستند که بیشتر به نظامیان حرفه‌ای شباهت دارند تا شبه نظامیان غیررسمی.

افشین استوار، کارشناس مسائل نظامی ایران در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی مونتری گفت: این همان چیزی است که قدرت ایران را بسیار فراتر از مرز‌های خود گسترش دهد.

تحریم‌های گسترده اقتصادی ترامپ علیه ایران طی یک سال گذشته به اقتصاد این کشور آسیب رسانده و توانایی جمهوری اسلامی در تأمین بودجه متحدین خود را کاهش داده است، اما مرکز امور استراتژیک و بین المللی گزارشی منتشر کرد که اعلام می‌داشت تعداد کل مبارزان در شبکه کامل شبه نظامیان تحت حمایت ایران همچنان به طور پیوسته در حال رشد است، براساس برآورد‌ها تعداد این شبه نظامیان به بیش از ۲۵۰ هزار نفر رسیده است.

به رغم تلاش‌های آمریکا و اسرائیل و به استناد گفته‌های مقامات همین دو دولت، ایران همچنان به قاچاق موشک‌هایی با برد و توانایی مختلف به سوریه، عراق، لبنان و یمن ادامه می‌دهد.

آخرین چرخه حملات بین آمریکا و ایران با حمله موشکی‌ای آغاز شد که باعث کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق گردید. واشنگتن با حمله به شبه نظامیبان تحت حمایت ایران تلافی کرد و چرخه تنش و انتقام آغاز شد.

استوار در این باره گفت: من فکر می‌کنم ما وارد دوره‌ای تازه از جنگ و خشونت شده‌ایم

کارشناسان و مقامات دولتی اخیرا شاهد گسترش فعالیت هکر‌های طرفدار ایران و همچنین کاربر‌های رسانه‌ای بوده اند. به گفته مقامات آمریکایی و کارشناسان مستقل امنیت سایبری، حملات سایبری ایران به عربستان سعودی یکی از خسارت بارترین حملات سایبری در تاریخ بوده و دستکم ده‌ها میلیون دلار خسارت به بار آورده است.

دن کوتس مدیر سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا، ایران را همراه روسیه، چین و کره شمالی، در بین چهار منبع بسیار خطرناک حملات سایبری جهان در سال گذشته معرفی کرده است.

وی گفت: ایران قادر است اقدامات مخرب موقت در محیط محلی ایجاد کند؛ مثلا اختلال در شبکه‌های به هم پیوسته شرکت‌های بزرگ که چند روز یا چند هفته ادامه دارد؛ دقیقا شبیه حملاتی که به ده‌ها شبکه دولتی و خصوص عربستان انجام داد و داده‌های آن‌ها را پاک کرد.

یکی از حملات سطح پایین ایران به تلافی ترور سردار سلیمانی به تازگی صورت گرفته است که در آن هکر‌های ایرانی موقتا وب سایت برنامه مخزن کتابخانه‌های فدرال آمریکا را که یک سایت دولتی است هک و جملاتی در مدح سردار سلیمانی را جایگزین آن کردند. در جریان این حمله سایبری هکر‌ها نوشته بودند: این تنها بخشی کوچک از توانایی سایبری ایران است، هک شده توسط هکر‌های گروه امنیت سایبری ایران.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان