تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
معاون حقوقی وزیر بهداشت:

خروج ۳۰ هزار پزشک از فعالیت تمام وقت دولتی

معاون حقوقی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۳۰ هزار پزشک تمام وقت دولتی به علت افزایش مالیات از فعالیت تمام وقت در بیمارستان دولتی خارج شدند و این مساله درآمد بیمارستان‌های دولتی را به شدت کاهش داده و به حدود نصف رسانده است.
مالیات پزشکان
رویداد۲۴ کریم همتی درباره مالیات پزشکان در سال آینده گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که مالیات پزشکان به شکل سابق و به نرخ ثابت گرفته شود. مشکل اینجاست که مردم نسبت به کارکرد پزشکان و درآمد آنان حساسیت دارند و معمولا یک نکته را نادیده می گیرند و آن این است که اگر پزشکان کم کاری کنند، درآمد بیمارستان‌های دولتی نیز کاهش پیدا می کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون کاملا مشهود است که افزایش مالیات پزشکان در بخش دولتی باعث شده، تعداد زیادی از پزشکان تمام وقت (جغرافیایی) از این وضعیت خارج شده و بخشی از وقت خود را در مطب و بخش خصوصی سپری کنند.

وی ادامه داد: با قوانین کنونی که نسبت به مالیات پزشکان سختگیری می شود از یک تا دو سال گذشته حدود ۳۰ هزار پزشک از وضعیت تمام وقتی (تعرفه ۲k یا دو برابر تعرفه دولتی) در بخش دولتی خارج شده اند و این مساله به خدمات و درآمد بیمارستان‌های دولتی آسیب زده است.

معاون حقوقی وزارت بهداشت گفت: اکنون به دو صورت از پزشکان در بخش دولتی مالیات گرفته می شود یکی مالیاتی که روی حقوق پزشکان گرفته می شود و یکی هم مالیات پلکانی که از دستمزد و کارانه پزشکان اخذ می شود. اینکه پزشکان در بخش دولتی از دو جا مشمول مالیات و کسورات می شدند نارضایی ایجاد می کرد به همین علت در بسیاری از جاها به خصوص مناطق محروم قرار بر این شد که مالیات پزشکان در بخش دولتی به شیوه قبل که همان مالیات ثابت ۱۰ درصد است، برگردد.

وی افزود: بنابراین مالیات درآمد پزشکان در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان یا کردستان به صورت ثابت ۱۰ درصد است و بقیه جاها نیز حداکثر ۱۵ درصد شده و پزشکان هر چقدر هم که بیشتر مریض ببینند و درآمد بیشتری داشته باشند سقف مالیات آنها در بخش دولتی از ۱۵ درصد بیشتر نمی شود.

همتی گفت: زمانی که پزشکان از سیستم دولتی خارج شوند و درآمد بیمارستان کم شود، اداره بیمارستان مشکل می شود مثلا در یک بیمارستان که دو سال پیش ۱۰۰ پزشک داشته اکنون تعداد پزشکان تمام وقت به ۳۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: ۱۰ درصد درآمد بیمارستانها که از محل فعالیت پزشکان است به پزشکان پرداخت می شود. ۹۰ درصد دیگر این درآمد باید صرف پرداخت به پرستاران، سایر پرسنل و هزینه های بیمارستان شود بنابراین وقتی درآمد بیمارستان کم شود، گرداندن بیمارستان سخت می شود. مردم بیشتر به ۱۰ درصدی که پزشکان به عنوان کارانه می گیرند توجه دارند غافل از اینکه اگر ۱۰ درصد پرداختی به پزشکان بیشتر شود، ۹۰ درصد بقیه هزینه های بیمارستان هم تامین می شود.

معاون حقوقی وزیر بهداشت گفت: اکنون با توجه به خروج پزشکان تمام وقت از بیمارستانهای دولتی، درآمد بسیاری از این بیمارستانها در دو سال گذشته نصف شده است. علت آن هم این است که برای پرداخت به پزشکان سقفی در نظر گرفته شده مثلا ۳۰ میلیون تومان در ماه، در این صورت پزشک انگیزه ای برای کار بیشتر ندارد و با خود می گوید سقف ۳۰ میلیون تومان را که پر کردم دیگر کار کردن در بیمارستان دولتی فایده ندارد بنابراین بقیه وقت خود را به بخش خصوصی می رود یا اصلا کار نمی کند.

وی ادامه داد: با توجه به این مشکل با هماهنگی نمایندگان مجلس در بودجه سال آینده مصوب شد که مالیات پزشکان به همان شکل درصد ثابت ۱۰ تا ۱۵ درصد قبل برگردد و به این ترتیب انتظار داریم پزشکان دوباره به بیمارستانهای دولتی برگردند و در این صورت حتما مردم از خدمات پزشکان در بخش دولتی و طرح تحول سلامت بهره مند شوند و پزشکان نیز با رضایت در بخش دولتی می مانند.

همتی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره برخورد با متخلفان صندلی فروشی در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: همه کسانی که تخلفشان اثبات شد با همکاری ضابطان قضایی به دادگاه معرفی شدند. حدود پنج نفر از کارکنان وزارت بهداشت هم که در این مورد متخلف بودند و تعدادی از کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی نیز تحت پیگیرد قرار گرفتند.

وی گفت: در مورد صندلی فروشی در دانشگاههای علوم پزشکی تخلفات به حدی که در برخی رسانه ها بزرگنمایی شد نبوده و انگشت شمار بوده است. البته بیش از ۱۰۰ دانشجو هم تخلفاتی داشته اند که با آنها نیز برخورد شده است. اگر کسی ادعا می کند آمار این تخلفات بیش از این میزان است می تواند به وزارت بهداشت مراجعه و اسناد خود را ارائه کند تا بررسی شود و بطور قطع وزارت بهداشت و شخص وزیر از اطلاعاتی که به شفاف شدن موضوع کمک کند استقبال می کند.

بیشتر بخوانید:
تازه‌ترین ابتکارات پزشکان برای فرار از مالیات
همتی درباره بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۹ نیز گفت: بودجه وزارت بهداشت نسبت به بودجه سایر دستگاهها در سال ۹۹، رشد بهتر و مطلوبتری دارد و در مجموع حدود ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت گفت: یکسری پیشنهادها هم در قالب تبصره های بودجه ۹۹ در لایحه بودجه آورده شد تا مشکلات وزارت بهداشت در حوزه های برنامه ریزی و بودجه حل شود. هماهنگی وزارت بهداشت با نمایندگان مجلس به نحوی بود که هیچ جا پیشنهادهای وزارت بهداشت با مخالفت و رد نمایندگان مجلس مواجه نشد و نمایندگان مجلس هیچ جا پیشنهادهای بودجه ای وزارت بهداشت را رد نکردند.

وی ادامه داد: بر اساس بودجه سال آینده طرح تحول سلامت هم ادامه پیدا می کند و بودجه های این طرح حذف نشده است.



منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان