تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

احتمال درگیری بین ارتش سوریه و ترکیه وجود دارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سفر اخیر نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه به تهران و دیدار او با وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: به نظر می‌رسد این سفر در راستای ایجاد راهکاری برای برون رفت از بحران فعلی سوریه و زنده کردن تصمیمات روند آستانه انجام شده است.
درگیری بین ارتش سوریه و ترکیه
رویداد۲۴ حسن هانی‌زاده با اشاره به پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در منطقه ادلب و آزادسازی شهر استراتژیک سراقب در این استان توسط ارتش سوریه خاطر نشان کرد: این عملیات موفقیت میدانی بزرگ برای نیرو‌های مسلح سوریه و محور مقاومت تلقی می‌شود.

وی با بیان این که در طول ماه‌های گذشته دولت سوریه سعی کرد از طریق کمک جامعه جهانی و بهره گیری از نفوذ روسیه، گروهک‌های تروریستی در منطقه ادلب را وادار به تسلیم کند، ادامه داد:، ولی جامعه جهانی از این گروهک‌های تروریستی استفاده ابزاری به نفع خود کرد و دولت ترکیه نیز به بهانه حضور نیرو‌های دموکراتیک سوری در این منطقه، حضور نظامی خود در ادلب را افزایش داد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که همچنین چند وقت پیش شاهد انتشار بیانیه مشترکی از سوی پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بودیم، مبنی بر این که براساس یک همکاری مشترک بین ۴ کشور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه تنش‌ها در این منطقه کاهش پیدا کند، ادامه داد: علیرغم این که ترکیه این بیانیه را امضا کرده بود و لی قدمی در راستای اجرایی کردن آن برنداشت.

وی با بیان این که در سایه این تحولات، دولت سوریه برای پاکسازی این مناطق از حضور گروه‌های تروریستی دست به اقدام میدانی گسترده زده است، ادامه داد: با توجه به موفقیت‌های کنونی ارتش سوریه این احتمال وجود دارد که ظرف هفته‌های آینده ادلب از وجود گروه‌های تروریستی پاک‌سازی شود.

هانی‌زاده با اشاره به تهاجم هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی از سوریه و اشغال بخش‌هایی از ادلب توسط ترکیه گفت: جامعه جهانی در برابر این اقدامات و نابسامانی‌ها مسئول است و در همین چارچوب باید شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای ترکیه را ملزم به خروج از ادلب کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که با توجه به وضعیت کنونی، احتمال درگیری بین ارتش سوریه و ترکیه وجود دارد و نیرو‌های آمریکایی نیز همچنان در بخش‌هایی از سوریه حضور دارند در مورد این که ایران چگونه می‌تواند به حل بحران کنونی در سوریه کمک کند، خاطرنشان کرد: ایران حضور فیزیکی چندانی در ادلب ندارد، ولی نقش تاثیرگذاری طی این سال‌ها در نشست‌هایی، چون ژنو و آستانه داشته و پیشنهادات خوبی برای حل بحران سوریه ارائه کرده است چنان که چندی پیش ایران پیشنهاد تشکیل کمیته نظامی با حضور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه را ارائه کرد، ولی دولت ترکیه به این پیشنهاد بی‌توجهی کرد.

هانی‌زاده با اشاره به سفر اخیر نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه به تهران خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد هدف از این سفر تلاش برای زنده کردن تصمیمات روند آستانه و ایجاد راهکاری برای برون رفت از بحران فعلی در سوریه است البته در حال حاضر شرایط در سوریه به قدری پیچیده است که امکان رسیدن به راه حل مسالمت‌آمیز در فرآیند زمانی کوتاه امکان ندارد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان