تاریخ انتشار: ۲۲:۲۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

طرز تهیه خورش بادمجان مجلسی + نکته های کلیدی

خورش بادمجان جزو محبوب ترین غذاهای ایرانی است. در دستور پخت زیر یکی از انواع پخت این خورش خوشمزه را می خوانید.

خورش بادمجان

رویداد۲۴   مواد لازم برای ۴ نفر:

بادمجان قلمی ۶-۸ عدد متوسط
گوشت بی استخوان ۵۰۰ گرم
گوجه ۲ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد متوسط
فلفل سبز قلمی ۳-۴ عدد (به دلخواه)
آبغوره ۱ استکان
غوره نصف استکان
زعفران دم کرده نصف استکان
نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:
بادمجان‌ها را پوست بگیرید و با نوک چاقو چند شکاف روی سطح شان ایجاد کنید. آن‌ها را به مدت دو ساعت در مخلوط آب و نمک غلیظ بخوابانید تا تلخی آن‌ها گرفته شود بعد بشوئید، خشک کنید و در مقداری روغن تمام سطح آن‌ها را سرخ کنید.

پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود، گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید و سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند، سپس ۸-۱۰ لیوان آب روی گوشت بریزید و حرارت را بالا ببرید تا آب بجوشد بعد حرارت را ملایم کنید و بگذارید گوشت به مدت دو ساعت بپزد. دقت کنید که گوشت در انتها حداقل ۵ لیوان آب داشته باشد.
بیشتر بخوانید: جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ (+ نکات کلیدی)
تابه مناسبی انتخاب کنید که وقتی بادمجان‌ها را داخل آن می‌چینید، به اندازه تمام آن‌ها جا داشته باشد که ظاهر خورش حفظ شود. بادمجان‌ها را داخل تابه بچینید، وقتی گوشت پخت آب گوشت را از صافی رد کنید و آب گوشت صاف شده را داخل تابه بادمجان‌ها بریزید. گوشت‌ها را نیز در وسط تابه قرار دهید و یک استکان آبغوره را همراه با غوره داخل خورش بریزید، فلفل سبز را نیز روی بادمجان‌ها قرار دهید و حرارت را کمی بالا ببرید تا آب خورش بجوشد، وقتی آب خورش جوشید نیمی از زعفران دم کرده را روی خورش بریزید، درب تابه را ببنید و حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید تا خورش جا بیفتد.

در ۱۰ دقیقه آخر طبخ، گوجه را به دونیم برش بزنید و در مقداری روغن سرخ کنید تا نرم شوند بعد گوجه‌ها را روی بادمجان‌ها بچینید و باقیمانده زعفران را روی خورش بریزید. درب تابه را مجددا ببندید و حرارت را کمی بالا ببرید تا داخل تابه بخار کند و بعد از ۱۰ دقیقه نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و خورش را در ظرف مورد نظر سرو کنید.



نکات مهم:

مهمترین نکته در تهیه خورش بادمجان انتخاب صحیح بادمجان و بعد نحوه سرو آن است. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که بادمجان شیرین معمولا رنگ پوست آن کاملا تیره است و کلاهک بادمجان هرچه کشیده‌تر باشد نشان از شیرین بودن آن است. توجه کنید بادمجان‌هایی که پوست آسیب دیده و خراشیده دارند ممکن است در اثر ورود میکروب مسموم شده باشند پس از خرید آن‌ها صرفنظر کنید.

بهتر است بادمجان‌ها را به صورت درسته و کامل برای خورش آماده کنید که ظاهر خورش زیبا‌تر باشد در نتیجه بادمجانی را انتخاب کنید که سایز مناسبی داشته باشد. هنگام سرو نیز بادمجانها، گوشت، فلفل و گوجه را طوری بچینید که به راحتی قابل جابجایی و انتخاب باشند و هنگام برداشتن آن‌ها از ظرف مجبور به هم زدن ظرف سرو نباشید. هنگام خرد کردن گوشت بهتر است قطعات گوشت را کمی درشت‌تر از حد معمول خرد کنید.

معمولا چاشنی خورش بادمجان غوره و آبغوره است که مقدار آن به ذائقه خانواده بستگی دارد. این مقدار چاشنی یاد شده طعمی نسبتا متعادل دارد. در صورتیکه خواستید طعم خورش خیلی هم ترش نباشد می‌توانید غوره را از ترکیب مواد حذف کنید یا در صورت تمایل به ترش‌تر شدن خورش مقدار آبغوره را افزایش دهید. به دلیل اینکه از آبغوره در این خورش استفاده می‌شود بهتر است در اواخر طبخ نمک غذا را اندازه کنید. چون معمولا آبغوره دارای مقداری نمک است و ممکن است باعث شور شدن خورش شود.

به دلخواه می‌توانید از مقداری قارچ تفت داده شده در کره و آبلیمو هم در خورش استفاده کنید. اگر به بوی سیر حساسیت ندارید، هنگام سرو مقداری پودر سیر روی خورش بپاشید. نتیجه بسیار جالب خواهد بود!

امیدواریم با تهیه این غذای خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.
 
منبع: غذا شاپ
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
0
تو که انقد آشپزی رب رو یادت رفته
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
0
به به بسیار هم عالی
نظرات شما
پیشخوان