تاریخ انتشار: ۲۳:۳۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی(+ نکات کلیدی)

ته چین یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که از مخلوط برنج، مرغ، ماست، تخم مرغ و زعفران تشکیل می‌شود. ته چین عمدتاً به همراه مرغ یا گوشت آماده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا نکات طلایی پخت ته چین با مرغ را به شما عزیزان آموزش دهیم. ولی در صورتی که تمایل دارید طعم این غذای لذیذ را با گوشت هم بچشید، حتما سری به دستور پخت ته چین با گوشت بزنید. ته چین به طور کلی غذایی است که می‌توان آن را به شکل قالبی و بسیار شیک و مجلسی درست کرد تا در مهمانی‌ها سرو شود. در ادامه به شما طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی را آموزش خواهیم داد.

ته چین مرغ

رویداد۲۴ مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ:

سینه مرغ: ۱ عدد
برنج: ۳ پیمانه
ماست چکیده: ۱ پیمانه
کره: ۵۰ گرم
زرده تخم مرغ: ۲ عدد
پیاز: ۱ عدد متوسط
گلاب: ۱ فنجان
زرشک: ۱۰۰ گرم
پودر قند: ۱ قاشق چای خوری
روغن مایع: به اندازه لازم
زعفران آب کرده: ۱ قاشق غذا خوری
دارچین: ۱ قاشق چای خوری
خلال پسته: به میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار کافی

دستور تهیه ته چین مرغ:

مرحله اول: باید سینه مرغ را آماده کنید، برای این کار سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده و زرد چوبه در داخل یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید کمی سرد شود، سپس سینه مرغ را کاملا ریش ریش کنید و در یک ظرف بریزید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: برنج را پاک کنید و چند بار با آب بشویید. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج درون قابلمه بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید. بعد از گذشت مدتی برنج را تست کنید و هنگامی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به طوری که اطراف آن پخته باشد و مغز آن کمی سفت باشد) آنگاه برنج آماده‌ی آبکشی است. برنج را با آب ولرم آب کشی کنید و سپس آن را کنار بگذارید.
بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته جا افتاده + نکته های کلیدی
مرحله سوم: یک تابه مناسب را انتخاب کنید و روغن درون آن بریزد و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، سینه مرغ را که در مراحل قبل ریش ریش کردید به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس مقداری دارچین، نمک و فلفل سیاه را به تابه اضافه کنید و هم بزنید و دوباره مرغ را تفت دهید. بعد از تمام شدن تفت دادن مرغ آن را کنار بگذارید، حالا دوباره روغن به تابه اضافه کنید و زرشک را به همراه پودر قند به مدت چند دقیقه در دمای پایین تفت دهید در این مرحله مواظب باشید که زرشک‌ها نسوزند.

مرحله چهارم: یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب کنید و سپس زرده تخم مرغ را به همراه گلاب و زعفران آب کرده را به آن اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا بوی خامی تخم مرغ از بین برود. سپس در گام بعدی ماست را به ظرف اضافه کنید و دوباره به خوبی آن را هم بزنید. در حرکت بعدی برنج آبکش شده را به ظرف اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. برای پختن ته چین بهتر است از یک ظرف شیشه‌ای نسوز یا اصطلاحاً پیرکس استفاده کنید. (از قابلمه نچسب نیز می‌توانید استفاده کنید)

مرحله پنجم: داخل ظرف پیرکس را با یک قلمو آغشته به روغن، چرب کنید. نصف مواد را به کف ظرف بریزید و آن را خوب فشار دهید تا کاملاً فشرده شوند. سپس مرغ تفت داده شده را به همراه زرشک تفت داده شده را به آن اضافه کنید و دوباره خوب آن را به کف ظرف فشار دهید. سپس باقیمانده برنج را دوباره در ظرف بریزید و خوب آن را فشار دهید. در انتها کره را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و بر روی سطح برنج قرار دهید. می‌توانید از روغن کرمانشاهی نیز برای این کار استفاده کنید.

بر روی ظرف پیرکس حاوی ته چین یک فویل نازک بکشید و ظرف پیرکس را در فر قرار دهید. مدت زمانی که ته چین نیاز دارد در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد فر کاملا پخته شود، یک ساعت است.

بعد از اینکه ته چین مرغ شما آماده شد. می‌توانید آن را داخل ظرف مورد نظر برگردانید و با خلال پسته و زرشک تزیین کنید.

نکات طلایی در تهیه ته چین مرغ:

برای پختن ته چین می‌توانید از قابلمه تفلون استفاده کنید. در این صورت برای پختن ته‌چین در قابلمه نچسب باید حدود یک ساعت و نیم آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید.

برای داشتن یک ته چین مجلسی و زیباتر از میزان بیشتری زعفران استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید در طبخ ته چین مرغ از قارچ نیز استفاده کنید، به این منظور باید کمی قارچ را با مقدار کمی روغن تفت دهید و به ته چین اضافه کنید.

گوشت مرغی که در ته چین استفاده می‌کنید باید مغز پخت شود. تفت دادن آن به این منظور است و یک مرحله اجباری نیست.

اگر مجبور هستید از قابلمه به جای فر استفاده کنید، ترجیحاً از یک قابلمه با ارتفاع کمتر یا یک ماهیتابه استفاده کنید تا ته چین شما برشته‌تر شود.

نوع ماستی که در ته چین استفاده می‌کنید بسیار در طعم و عطر غذا مهم است.

برای خوشمزه‌تر شدن ته چین‌بهتر است از ماست چکیده استفاده کنید.

دستور تهیه ته چین مرغ که به آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
0
طرز تهیه کدو حلوایی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
0
کدو حلوایی
نظرات شما
پیشخوان