تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

بازگشایی فرودگاه بین المللی حلب سوریه

وزیر حمل و نقل سوریه روز دوشنبه به دنبال ادامه پیشروی نیرو‌های ارتش این کشور در استان حلب در شمال سوریه و شکست ترورییست‌ها از بازگشایی فرودگاه بین المللی حلب پایتخت اقتصادی خبر داد.

فرودگاه حلب

رویداد۲۴ به گزارش شبکه خبری المیادین، علی حمود افزود که اولین پرواز از دمشق به حلب روز چهارشنبه این هفته (۳۰ بهمن ماه) انجام خواهد شد.

وی افزود: برنامه پرواز‌ها از حلب به دمشق و قاهره نیز طی روز‌های آینده مشخص خواهد شد.

فرودگاه بین المللی حلب در حالی بازگشایی می‌شود که در روز‌های اخیر پیشروی‌های ارتش سوریه در استان ادلب و مناطق غربی حلب برای آزادسازی آخرین مناطق تحت کنترل تروریست‌ها با سرعت هرچه بیشتر ادامه دارد.

در همین راستا پس از تسلط کامل ارتش سوریه بر جاده بین المللی حلب به دمشق از سمت ادلب و حماه و پاکسازی کامل آن، عملیات بازسازی این جاده بین المللی و راهبردی برای راه اندازی مجدد آن آغاز شده است.

روز گذشته نیز ساکنان شهر حلب به دنبال آزادی و پاکسازی شهرک‌ها و روستا‌های غرب و شمال این شهر از وجود گروه‌های تروریستی، با آمدن به خیابان ها، به شادی پرداختند.

حلب پایتخت اقتصادی سوریه است و با توجه به مسایل و مشکلات این کشور در ده سال گذشته به خاطر بحران بازگشت زندگی عادی به آن نقش مهمی در احیای اقتصادی و توسعه آن دارد.

پیش از آغاز بحران در سوریه در اسفند ماه ۱۳۸۹ فرودگاه بین المللی این کشور در دمشق، حلب، لاذقیه و فرودگاه‌های داخلی دیگر سوریه در شهرهایی، چون دیرالزور، پالمیرا و قامشلی شاهد رفت و آمد هواپیما‌های بین المللی و سوری به صورت مداوم و رونق در آن‌ها به خصوص شهر دمشق بودند.


با شروع بحران و به خصوص کشیده شدن آن به اطراف دمشق و نفوذ تروریست‌ها در برخی مناطق نزدیک فرودگاه و مسیر منتهی به آن به مرور پرواز‌های خارجی و داخلی یکی پس از دیگری قطع شد و فقط از برخی فرودگاه‌ها مانند دمشق، حلب و لاذقیه به خاطر شرایط نسبتا امن آن‌ها استفاده می‌شد.


در فرودگاه حلب نیز پس از تصرف بخشی از این شهر از سوی تروریست‌ها تدابیر امنیتی شدیدی برای رفت و آمد مسافران اعمال می‌شد به طوری که گذرنامه‌ها و کارت‌های ملی افراد در دمشق دریافت و در حلب پس از کنترل و خروج در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و پس از آن نیز با به صدا درآمدن زنگ‌های خطر در این شهر به طور کلی فرودگاه در محاصره تروریست‌ها قرار گرفت و پرواز‌های آن ابتدا کاهش و در ادامه به طور کلی متوقف شد.


در سال‌های ۱۳۹۱ به خاطر محاصره فرودگاه بین المللی حلب از سوی تروریست‌ها و قطع ارتباط آن با شهر به خاطر فاصله ۱۲ کیلومتری، ارتش سوریه مجبور شد تا مسافران اعزامی به این شهر از دمشق را با استفاده از برخی خودرو‌های خود و با اتخاذ برخی تدابیر امنیتی جابجا کند و در ادامه نیز با افزایش اقدامات فرودگاه این شهر به کلی بسته شد.


با افزایش بحران در سوریه فرودگاه‌های بین المللی و داخلی سوریه از رونق قبلی افتاد و فقط شرکت‌های هواپیمایی برخی کشور‌های دوست این کشور مانند روسیه و ایران به همراه شرکت هواپیمایی ملی سوریه و اجنحه الشام بیشتر در دمشق فعالیت داشتند و برخی مواقع نیز هواپیما‌های مقام‌های رسمی از برخی کشور‌ها در جریان سفر به سوریه فرود می‌آمدند.

اجنحه الشام دومین شرکت هواپیمایی در سوریه بعد از شرکت هواپیمایی رسمی و دولتی در این کشور است.


فرودگاه بین المللی لاذقیه نیز به خاطر نزدیکی به پایگاه‌های نظامی روسیه در طرطوس و حمیمیم در سال‌های اخیر با مشکلات پروازی مواجه و عملا از دور فعالیت خارج شده بود و دیگر فرودگاه‌ها به علت نزدیکی به محل‌های درگیری و حضور تروریست‌ها عملا از فعالیت بازماندند.

شرکت‌های هواپیمایی سوریه پیش از بحران در این کشور پرواز‌های منظمی به بیش از ۴۰ مقصد در آسیا، خاورمیانه، اروپا، شمال آفریقا و شهر‌های مختلف سوریه داشتند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سوریه
نظرات شما
پیشخوان