تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
احمد مازنی:

در بیش از ۱۵۰ حوزه انتخابیه فقط اصولگرایان با یکدیگر رقابت می‌کنند

احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس، گفت: برای افزایش مشارکت نیازمند اعتماد به حاکمیت، داوران، ناظران و مجریان انتخابات هستیم؛ یعنی مردم باور داشته باشند که این افراد در انتخابات بی‌طرف هستند و حق‌الناس را رعایت می‌کنند.
انتخابات مجلس یازدهم
رویداد۲۴ رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم صدای همه را درآورده است. حتی برخی از تایید صلاحیت‌شدگان هم نسبت به این اقدام شورای نگهبان نقد دارند و معتقدند در بررسی صلاحیت‌ها می‌شد تجدید نظر کرد و آن را اصلاح کرد. هرچند شورای نگهبان در عمل نشان داد که تمایلی به انجام این کار ندارد.

لازمه مشارکت بالا اعتماد به ناظران و مجریان انتخابات است

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفتگو با اعتمادآنلاین، گفت: لازمه مشارکت بالا در انتخابات اعتماد عمومی به حاکمیت، داوران، ناظران و مجریان انتخابات است؛ یعنی مردم اعتماد داشته باشند که آن‌ها در انتخابات بی‌طرف هستند و حق‌الناس را رعایت می‌کنند. حق‌الناس هم شامل رأی مردم می‌شود و هم صلاحیت افراد.

مازنی اضافه کرد: مردم اگر تصور کنند که داور انتخابات منصف و بی‌طرف نیست، این بی‌اعتمادی سطح مشارکت مردم را پایین می‌آورد.

گزینه‌های بیشتری روی میز انتخاب باشد، مشارکت مردم بالا می‌رود

این عضو فراکسیون امید مجلس دلیل دوم مشارکت بالا را رقابتی بودن انتخابات دانست و گفت: اگر در حوزه‌های انتخابیه متوجه شویم گزینه‌های مختلفی روی میز انتخابات قرار دارد، قطعاً سطح مشارکت مردمی در انتخابات بالاتر خواهد رفت.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: طبق اخبار رسیده در بیش از ۱۵۰ حوزه انتخابیه فقط اصولگرایان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

با انتخابات مثل حکم «واجب کفایی» رفتار نکنیم

نماینده مردم تهران در خانه ملت تاکید کرد: اصولگرایان هم بر همین اساس عمل می‌کنند و مثل واجب کفایی است. مثلاً گفته می‌شود تشییع جنازه میت مسلمان واجب کفایی است؛ یعنی تا این جنازه روی زمین است تشییع او بر همه مسلمانانی که اطلاع دارند واجب است. کافی است ۲ مسلمان این جنازه را غسل دهند، کفن و دفن کنند، دیگر مسئولیت از گردن بقیه ساقط می‌شود.

مازنی ادامه داد: اگر انتخابات را به شکلی برگزار کنیم که مردم احساس کنند واجب کفایی است و بگویند چه حسن وارد مجلس شود چه حسین هر ۲ مثل هم فکر می‌کنند، رأی می‌دهند و عمل می‌کنند، اصولگرایان هم دیگر برای مشارکت در انتخابات احساس تکلیف نخواهند کرد.

همه جریانات سیاسی باید همفکران خود را در انتخابات ببینند تا مشارکت کنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: بنابراین رقابتی شدن انتخابات به این معناست که همه گروه‌ها و جریانات سیاسی باید همفکران خود را در این رقابت ببینند تا مشارکت کنند.

مازنی توضیح داد: برخی از اشخاص و بزرگان برای رفع این فاصله تلاش‌هایی کردند. آقایان علی لاریجانی، دکتر عارف و بسیاری از کسانی که دل در گرو اسلام، انقلاب و ایران دارند و برایشان مشارکت بالای مردم در انتخابات مهم بود، اقداماتی برای رفع این فاصله و افزایش تایید صلاحیت‌ها انجام دادند. حتی برخی از چهره‌های اصولگرا هم به این امید که گشایشی حاصل شود، رایزنی‌هایی انجام دادند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پایان تاکید کرد: اشخاصی رد صلاحیت شده‌اند که در حال حاضر قانون‌گذار و نماینده مجلس یا امام‌جمعه هستند. نمی‌خواهم بگویم رفتار شورای نگهبان خلاف قانون بوده، ولی ممکن است در مواردی بر اساس گزارش‌ها تصمیمات اشتباهی هم گرفته باشند که می‌توانست اصلاح شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان