تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲

چگونه تلفن همراه خود را ضدعفونی کنیم؟

شستن دست‌ها و لباس‌ها بعد از یک روز کاری سخت بسیار آسان است. دست‌ها با ژل و مایع دستشویی مخصوص ضدعفونی می‌شوند و ماشین لباسشویی در ضدعفونی کردن لباس‌هایتان به شما کمک می‌کند. اما برای ضدعفونی کردن وسایل پرکاربرد الکترونیکی، مانند: گوشی موبایل و تبلت باید چه کار کنید؟

ویروس کرونا

رویداد۲۴ مهسا زرگری: اکثر افراد به طور مرتب از تلفن همراه برای پاسخ به تماس‌ها، بررسی لیست خرید در فروشگاه‌ها یا مطالعه آخرین اخبار استفاده می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که کروناویروس و یا انواع دیگر میکروب ها، احتمالاً تا ۹ روز در روی بعضی سطوح از جمله تلفن همراه زنده می‌ماند و متأسفانه هر میکروبی که بتواند به تلفن همراه راه یابد، می‌تواند به پوست دست و سپس به دهان، بینی یا چشم منتقل شود.

چگونه تلفن همراه خود را ضدعفونی کنیم؟

از بین‌بردن میکروب‌ها به‌دلیل بیماری‌زا بودن آن‌ها، همیشه در زندگی انسان حائز اهمیت بوده‌، اما این‌ روزها، ضدعفونی وسایل الکترونیکی به ویژه تلفن همراه و تبلت، نقش بیشتری در حفظ سلامت افراد دارد. اما سوال اینجاست که چگونه تلفن همراه خود را ضدعفونی کنیم؟

برای ضدعفونی تلفن همراه خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از محلول ضدعفونی: می‌توانید از الکل ۷۰٪ یا محلول‌های ضدعفونی مخصوص برای تمیز کردن الکترونیک استفاده کنید. پیش از هر چیز، مطمئن شوید که تلفن همراه خاموش شده است. سپس یک قطره از محلول را روی یک پارچه نرم و پاک بریزید و به دقت تلفن همراه را پاک کنید. مطمئن شوید که محلول به درستی به تمام نقاط تلفن همراه رسیده است.
  • استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های ماگنتی: ضدعفونی‌کننده‌های ماگنتی شامل محصولاتی هستند که با استفاده از تکنولوژی میدان مغناطیسی، میکروب‌ها را به طور موثر از روی سطح تلفن همراه حذف می‌کنند. شما می‌توانید این محصولات را در بازار یا فروشگاه‌های الکترونیکی تهیه کنید و طبق دستورالعمل تولید کننده استفاده کنید.
  • استفاده از پارچه‌های ضدعفونی: برخی از پارچه‌ها و الیاف مخصوص ضدعفونی موجود هستند که می‌توانید از آنها برای پاک کردن تلفن همراه استفاده کنید. این پارچه‌ها معمولاً حاوی مواد ضدعفونی مانند نقره کولوئید یا آمونیوم کواترنریوم هستند که میکروب‌ها را از سطح تلفن همراه حذف می‌کنند.
  • تمیز کردن با روش‌های خشک: می‌توانید از خشک کردن تلفن همراه با پارچه نرم و تمیز استفاده کنید. در این روش، تلفن همراه خود را خاموش کرده و با استفاده از یک پارچه نرم و پاک، به دقت صفحه نمایش، قاب و سایر بخش‌های تلفن را پاک کنید.
  • مهم است که هنگام تمیز کردن تلفن همراه، از آب و مواد شیمیایی مستقیماً بر روی آن استفاده نکنید و از روش‌هایی استفاده کنید که به تلفن آسیب نرسانند. همچنین، مراقب باشید که تلفن همراه خود را پیش از روشن کردن تلفن همراه، اطمینان حاصل کنید که به طور کامل خشک شده است.
  • استفاده از دستمال آغشته به الکل یا پد الکلی : یکی دیگر از روش‌های ضدعفونی کردن گوشی موبایل و تبلت، استفاده از پدهای الکلی است. شما می‌توانید این پدهای کوچک الکلی را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد و وسایل بهداشتی خریداری کنید. اگر دسترسی به این پدهای الکلی نداشتید، می‌توانید به روش خانگی، کار ضدعفونی کردن این‌ها را انجام دهید و پد الکلی درست کنید.

برای این کار کافی است وسایلی مانند دستمال، آب و الکل را در دسترس خود داشته باشید. ابتدا در یک ظرف با نسبت ۶۰% آب و ۴۰% الکل ایزوپروپیل، یک محلول درست کنید. سپس یک دستمال تمیز، لطیف و نرم را به این محلول آغشته نموده و با آن دستمال، عملیات ضدعفونی کردن گوشی و تبلت خود را انجام دهید. در آخر هم با بخش خشک همان دستمال نرم، گوشی یا تبلت خود را خشک کنید.

  • استفاده از سرکه سفید و آب مقطر: بسیاری از افراد به هر دلیل ترجیح می‌دهند از محلول آب و الکل جهت ضدعفونی کردن وسایل خود استفاده نکنند. مشکلی وجود ندارد! برای این کار هم راهکارهای خاصی وجود دارد. اگر شما هم دوست ندارید از محلول آب و الکل استفاده کنید، می‌توانید به جای آن از مخلوط آب مقطر و سرکه سفید بهره بگیرید.

در این روش کافی است محلولی با نسبت ۵۰% آب مقطر و ۵۰% سرکه سفید در یک ظرف مناسب درست کنید. سپس با استفاده از یک دستمال نرم و لطیف میکرو فایبر که به محلول تهیه شده آغشته کرده‌اید، گوشی یا تبلت خود را ضدعفونی کنید. در انتها هم نیاز است وسیله خود را با یک دستمال لطیف دیگر خشک نمایید.

نکات مهم هنگام ضدعفونی کردن گوشی که باید درنظر داشته باشید:

قیمت و ارزش بالای لوازمی مانند گوشی موبایل و البته اطلاعاتی که در آن ذخیره شده، باعث می‌شود این کالا یکی از مهم‌ترین وسایل هر شخص باشد و بروز مشکل و اختلالی در آن، آسیب زیادی چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ روانی به شخص بزند. پس اگر می‌خواهید گوشی موبایل یا تبلت خود را ضدعفونی کنید، حتما نکات زیر را رعایت بفرمایید تا مشکلی برای شما پیش نیاید و خسارت مالی نبینید.

پیش از ضدعفونی کردن موبایل، حتما دستانتان را بشویید تا آلودگی از دستان شما به گوشی موبایلتان منتقل نشود.

هنگام ضدعفونی این وسایل بهتر است آن‌ها را خاموش کرده و بعد، اقدام به تمیز کردن آن کنید.

توجه داشته باشید از اسپری کردن مستقیم مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده به گوشی موبایل خود پرهیز کنید، زیرا این اقدام موجب نفوذ محلول شوینده به داخل این وسیله شده و در نتیجه، امکان آتش‌سوزی یا انفجار وسیله وجود خواهد داشت. تا حد امکان از اسپری کردن حجم زیادی از محلول الکل، شوینده و … به وسایل خود خودداری نمایید.

بهتر است هنگام ضدعفونی کردن موبایل یا تبلتتان آن‌ها را از شارژ خارج کنید و حواستان باشد هندزفری و هیچ کابل دیگری به این وسایل متصل نباشد.

اگر قصد ضدعفونی کردن گوشی تلفن همراه و تبلت خود را با محلول‌های ضدعفونی دارید، بهتر است ابتدا آن محلول را روی یک دستمال نرم و لطیف اسپری کنید و بعد از آن با دستمال آغشته به محلول، گوشی موبایل یا تبلت خود را ضدعفونی کنید.

توجه داشته باشید هرگز نباید پس از ضدعفونی و تمیز کردن تبلت و موبایل با هر ماده یا وسیله‌ای، بلافاصله آن را روشن کنید. اگر قصد دارید موبایل یا تبلت خود را روشن کنید، بهتر است ۵ دقیقه بعد از اتمام ضدعفونی این کار را انجام دهید. این بهترین و ایمن‌ترین زمان انتظار است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان