تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
غفوری‌فرد:

پیروز انتخابات ۱۴۰۰ یک اصولگراست/ قالیباف رئیس مجلس می‌شود

غفوری فرد، عضو شاخص جبهه پیروان و نماینده ادوار مجلس می‌گوید: به احتمال خیلی زیاد در انتخابات ریاست جمهوری با رای بسیار بالایی نامزد اصولگرایان رای خواهد آورد.
انتخابات مجلس
رویداد۲۴ احسن غفوری فرد، چهره شاخص اصولگرا که در سوابق خود از استانداری گرفته تا وزارت و مشاورت رئیس جمهور و نمایندگی را به ثبت رسانده معتقد است این عملکرد ضعیف اصلاح طلبان بود که باعث شکست سنگین شان در انتخابات اخیر مجلس شده است.

کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات سال ۸۰ معتقد است اگر میزان مشارکت در انتخابات دوم اسفند بالاتر از ۴۲درصد بود، با وجود آنکه احتمالا اصلاح طلبان کرسی‌های بیشتری را به دست می‌آوردند، اما باز هم اکثریت مجلس از آن اصولگرایان می‌شد. به گفته غفوری فرد اصولگرایان حالا بیشتر از ۱۶ میلیون رایی را دارند که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به نام ابراهیم رئیسی در صندوق‌ها ریخته شد. او پیش بینی می‌کند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم به نام یک اصولگرا رقم بخورد و قالیباف هم به احتمال بسیار زیاد ریاست مجلس را در اختیار بگیرد.

متن گفت و گو با حسن غفوری فرد، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری را در ادامه بخوانید؛

*****

*آقای غفوری فرد! تحلیل تان را از نتیجه انتخابات مجلس یازدهم بفرمایید، فکر می‌کنید بدنه رای اصولگرایان پای صندوق آمدند و به آن‌ها رای دادند یا آنکه در غیاب رقیب اصلاح طلب بود که این نتیجه رقم خورد؟

سطح مشارکت نسبت به دوره‌های قبل یک مقدار پایین‌تر بود که فکر می‌کنم دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. یکی هراسی است که در بین مردم درباره کرونا ایجاد کردند. دوم شایعاتی بود که شب انتخابات مثل فوت آقای شجریان پخش کردند که این‌ها بر روی روحیه مردم تاثیر منفی داشت.

شایعه فوت شجریان و ترس از کرونا بر میزان مشارکت تاثیر داشت

شایعه درگذشت استاد شجریان ساعت ۱۱ شب روز انتخابات یعنی نیم ساعت مانده به پایان زمان رای گیری پخش شد.
نه از شب قبل بود. این شایعه شب قبل از انتخابات پخش شد.

*یعنی پایین بودن درصد مشارکت را فقط بخاطر کرونا و شایعه درگذشت استاد شجریان می‌دانید؟

نه عوامل مختلفی نقش داشت، یکی از آن دلایل این شایعات بود. دیگری ترسی که در ارتباط با کرونا در دل مردم ایجاد کردند بود. این شایعات تاثیر بسیار منفی بر روی کل مردم داشت. گروه‌های اصلاح طلب نیز اعلام کرده بودند ما نمی‌آییم یا می‌آییم و لیست نمی‌دهیم. در صورتی که بسیاری از این‌ها با حقیقت فاصله فراوان داشت. از ۳۰ نفر نمایندگان اصلاح طلب تهران ۲۲-۲۳ نفر تایید صلاحیت شده بودند؛ بنابراین اینکه ما هیچ کس را نداریم حرفی کاملا خلاف واقع بود. در تهران حداقل ۲۳ نفر از لیست قبلی آن‌ها حضور داشتند و تایید صلاحیت شده بودند.

وقتی اصلاح طلبان می‌گویند انتخابات تشریفاتی است، اثر منفی بر شور انتخاباتی می‌گذارد

آن‌ها دائما اعلام می‌کردند که انتخابات تشریفاتی است. این‌ها اثر منفی داشت و متاسفانه باعث تفرقه در بین مردم شد؛ مردمی که هم در تشییع جنازه سردار قاسم سلیمانی و هم در ۲۲ بهمن با آن شور شرکت کرده بودند با این شایعات یک مقدار ترسیدند. اما اگر به روحیه‌ای که مردم برای ۲۲ بهمن یا حرکت خودجوش تشییع جنازه شهید سلیمانی داشتند صدمه وارد نمی‌شد، حتما آن شور برای مجلس هم وجود می‌داشت. اما این صحبت‌ها که "انتخابات معنی ندارد"، "ما هیچ کس را نداریم"، "رد صلاحیت کردند" و "انتخابات تشریفاتی است" بسیار تاثیرگذار بود، آن هم در زمانی که بیشتر از همیشه به وحدت احتیاج داریم. مخصوصا این موضوع کرونا الان جهانی شده و همه نیرو‌ها باید به مردم روحیه دهند و آن‌ها را به فعالیت، کمک، یکپارچگی و وحدت تشویق کنند.

*فکر می‌کنید مساله کرونا را بعضی جریان‌های سیاسی عامدانه مطرح کرده بودند؟

من نمی‌توانم چنین چیزی بگویم، اما هرکس که آن را عالمانه یا غیرعالمانه مطرح کرد تاثیر داشت. توجه کنید که بعد از گذشت یک ماه از شیوع کرونا، آماری که داده می‌شود حدود ۷۰ نفر است. بزرگ کردن این مسائل اگر بر روحیه مردم تاثیر منفی نداشته باشد قدرت بدن را کاهش می‌دهد. اگر فردی با شادی و نشاط با بیماری رو به رو شود قاعدتا بهتر می‌تواند با آن مقابله کند تا با روحیه ترس و ناامیدی؛ بنابراین این موضوع هم در انتخابات و هم بعد از انتخابات تاثیر داشت.

الان که انتخابات گذشته است، اما حداقل کسانی که به استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی قائل هستند باید دست از این تزریق ترس و ناامیدی به جامعه بردارند و مردم را تشویق کنند و به آن‌ها روحیه دهند. گروه‌های مرجع سیاسی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا باید کمک کنند و مردم را در این شرایط تشویق کنند تا مردم با این مشکل که مشکل جهانی است فعالانه برخورد کنند تا مشکل حل شود. وگرنه انتخابات گذشته و نمی‌شود با آن کاری کرد. اما بالاخره الان مملکت باید ادامه پیدا کند و حضور مردم در صحنه به خصوص در این شرایط که آدم وجهه‌های خوبی از فداکاری هم می‌بیند تشویق و آگاه شوند و آن‌ها آینده را بسازند.

مشارکت در انتخابات مجلس بالای ۵۰ درصد بود اگر...

*اگر عواملی که می‌گویید نبود میزان مشارکت چقدر فرق می‌کرد؟

من قبلا پیش بینی کرده بودم که مشارکت بالای ۵۰ درصد می‌شود.

*آقای غفوری فرد هم ۷۰ درصد بالای ۵۰ است و هم ۵۱ درصد! مشخص‌تر منظورتان را بفرمایید.

انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با هم فرق دارد. مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری معمولا همیشه بالای ۷۰ درصد است، چون رای دادن ساده‌تر است و تاثیر آن هم بیشتر دیده می‌شود. اما میانگین مشارکت در مجلس بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده. من فکر می‌کنم اگر مردم با همان روحیه‌ای که در راهپیمایی بسیار زیبای ۲۲ بهمن و حرکت خودجوش بیست و چند میلیونی تشییع پیکر سردار سلیمانی داشتند در انتخابات حضور می‌داشتند و شرایط حفظ می‌شد، مشارکت بالای ۵۰ درصد می‌بود.

*اگر بالای ۵۰ درصد بود فکر می‌کنید نتیجه انتخابات با آنچه الان شاهد آن هستیم چه فرقی داشت؟

من قبلا گفته بودم که بخاطر تجربه مجلس دهم، پس از این مجلس اصولگرا خواهد بود. دیدیم که مردم به اصلاح طلب‌ها رای ندادند و سرلیست اصلاح طلبان در تهران ۶۰ هزار رای آورد.

اگر مشارکت بالاتر بود اصلاح طلبان در شهرستان‌ها شانس داشتند، اما در تهران نه

*این سوال را از این جهت پرسیدم که جریان اصلاح طلب می‌گوید هر وقت مشارکت در انتخابات بالا باشد نتیجه به نفع این جریان است. اگر چیزی که شما می‌گویید رخ می‌داد و مشارکت بالاتر از وضعیت کنونی بود، فکر می‌کنید آن‌ها می‌توانستند کرسی‌های بیشتری به دست بیاورند؟

احتمال آن بود. اما به نظر می‌آمد وحدتی که در آخرین لحظات در اصولگرایان اتفاق افتاد، در تهران این نتیجه ۳۰ – صفر به دست می‌آمد. حالا ممکن بود در شهرستان‌ها افراد بیشتری از اصلاح طلبان وارد مجلس می‌شدند. در تهران فاصله از ۶۰ هزار رای با یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای بود که فاصله خیلی زیادی است. با حضور بیشتر اصلاح طلبان نتیجه بهتری نمی‌توانستند بگیرند. مثلا با ۱۰ درصد نمی‌شد این فاصله را پر کرد. اما در شهرستان‌ها این امکان وجود داشت که افراد بیشتری بیایند. من می‌گویم در هر شرایطی هر چقدر شرکت می‌کردند باز هم اکثریت قاطع مردم از آن اصولگرایان بود.

بر ۱۶ میلیون رأی اصولگرایان در انتخابات ۹۶ افزوده شده است

*در انتخابات قبلی جریان اصولگرا ۱۶ میلیون رای داشت. الان آن تعداد رای در این انتخابات حضور داشتند؟ فکر می‌کنید آن ۱۶ میلیون رای تغییری – افزایش یا کاهش – داشته است؟

همانطور که عرض کردم بحث ریاست جمهوری با مجلس فرق می‌کند. اما فکر می‌کنم آن ۱۶ میلیون رای هست و به آن اضافه هم شده است. یعنی اگر همین الان انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شد نتیجه بیشتر به نفع اصولگرایان بود.

به احتمال خیلی خیلی زیاد یک کاندیدای اصولگرا پیروز انتخابات ۱۴۰۰ است

*در واقع این اتفاق را یک فتح سنگر به سنگر می‌دانید و فکر می‌کنید که اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ هم پیروز خواهند شد؟

بله. من به احتمال خیلی خیلی زیاد می‌گویم در انتخابات ریاست جمهوری با رای بسیار بالایی نامزد اصولگرایان رای خواهد آورد.

از لیست امید آبی برای مردم گرم نشد/حضور اقلیت قوی اصلاح طلب به نفع مجلس است

*آقای غفوری فرد! چیزی که ما در انتخابات مجلس می‌دیدیم این بود که به جای استفاده از کلمه اصولگرا از کلمه انقلابی استفاده می‌شد. آیا این می‌تواند به آن معنا باشد که زمان تغییر و بازسازی جریان اصولگرا رسیده است؟

من فکر می‌کنم مجلس یازدهم به اصول و شعار‌های اولیه انقلاب بیشتر پایبند باشد و بیشتر به آن توجه داشته باشد. خواست مردم هم این بوده است. به هرحال مجلس دهم خیلی موفق نبود. برخی اصلاح طلبان هم معتقدند که اگر نگوییم مجلس دهم ضعیف‌ترین مجلس، اما یکی از ضعیف‌ترین مجالس بوده است و از لیست امیدی که مردم به آن امید داشتند خیلی آبی گرم نشد.

من هم معتقدم که خوب است که در مجلس یک اقلیت قوی اصلاح طلب حضور داشته باشد و اینکه همه اصولگرا باشند را خیلی مفید نمی‌دانم. به هرحال به رای مردم هم باید احترام گذاشت. در این انتخابات هیچ یک از آن ۳۰ نفر دوره قبل رای نیاورد و سرلیست آن‌ها کمتر از ۷۰ هزار رای آورد. الان هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان باید آن را یک بررسی و تحلیل کنند. اولا اصولگرایان باید از مردم تشکر کنند و ثانیا نسبت به شعار‌هایی که دادند تعهد داشته باشند. رسانه‌ها هم این را بخواهند که انتخابات تمام شده و الان وقت رفاقت است و اصلاح طلب و اصولگرا با این همه مشکلات داخلی و خارجی در کشور وحدت داشته باشند. همه کسانی که به استقلال و تمامیت ارضی کشور علاقه دارند حتی اصولگرایان هم انتقاد از خود داشته باشند؛ به هرحال اصولگرایان هم نسبت به دوره قبل رای پایین تری آوردند.

اگر مشارکت مردم کاهش پیدا کند نه به نفع اصلاح طلبان است و نه به نفع اصولگرایان؛ بنابراین هردو جریان باید تلاش کنند که در انتخابات آینده ریاست جمهوری مشارکت بالاتر و رقابت جدی‌تر باشد. از نظر آماری هر چقدر تعداد مشارکت کنندگان بالاتر باشد احتمال خطا کم‌تر خواهد بود. باید تلاش کنیم که مشارکت در انتخابات بعدی را به بالای ۷۰ درصد برسانیم.

به احتمال زیاد قالیباف رئیس مجلس می‌شود

وقتی در انتخابات یک جریان سیاسی با اکثریت بسیار بالا پیروز می‌شود مشاهده می‌کنیم گروه‌هایی از درون خود آن جریان تشکیل می‌شود و انشقاق پیدا می‌کنند. به ویژه ما در این انتخابات شاهد جریانی تحت عنوان نواصولگرا بودیم. آیا این جریان می‌تواند در مقابل جریان اصولگرا قرار بگیرد؟ سابقا هم مشاهده شد که آقای قالیباف که ایده تشکیل جریان نواصولگرایی را مطرح کرده بود انتقادات تندی به جریان اصولگرا داشت.

آقای قالیباف نفر اول لیست تهران و بالاترین رای را در کل کشور آورده است. او با احتمال خیلی خیلی زیاد رئیس مجلس آینده خواهد بود. در این شرایط بحث‌های قبلی که موقع انتخابات می‌شود با بحث اینکه فردی در جایگاه ریاست قرار بگیرد و وظیفه اش اداره مجلس باشد فرق میکند. رئیس جمهور شعار‌هایی می‌دهد، اما وقتی انتخاب می‌شود رئیس جمهور همه کشور است نه رئیس جمهور گروهی که به آن رای داده اند. او حتی رئیس جمهور کسانی است که اصلا رای نداده اند. همانطور که رئیس جمهور، رئیس جمهور همه کسانی است که شناسنامه ایرانی دارند، رئیس مجلس هم رئیس مجلس آنهاست.

اگر آقای قالیباف رئیس مجلس شود قاعدتا باید اینطور باشد. اما صحبت من فقط درباره ایشان نیست بلکه درباره بدنه نواصولگرایی هم صدق می‌کند.

اولین وظیفه برای بدنه یک جریان این است که وحدت ایجاد کنند و شعار‌های تفرقه انگیزانه ندهند. با اصول وحدت و یکپارچگی هم مجلس را اداره کنند و هم مشکلات کشور را حل کنند. همه این‌ها مقدمه برای حل مشکلات مردم است. الان مشکل مردم در این شرایط مشکلات معیشتی است. اگر همین مشکل کرونا حل نشود ضربه سختی به کشور خواهد زد که تا الان هم ضربه زده است؛ الان نزدیک عید است و خیلی از اصناف مشکل دارند. الان وقت این نیست که گروه بندی و دسته بندی‌ها به خصوص از طرف رئیس مجلس به وجود بیاید. به خصوص رئیس مجلس و هیات رئیسه مجلس وظیفه اداره مجلس قانونی را دارند.

وحدت اصولگرایان دیر و زود داشت، اما سوخت و سوز نداشت

*در ارتباط با شورای ائتلاف جریان اصولگرا به نظر می‌رسید با دادن یک سری سهم‌ها توانست به تصمیم قطعی در انتخابات برسد. آیا اصولگرایان نباید فکری به حال لیدری این جریان کنند؟

در این انتخابات خوشبختانه از یک سال قبل برنامه ریزی و کار خیلی خوبی انجام شد. مقدمات یک ساختار جدید ریخته شده است که من امیدوارم اصولگرایان در آینده با اصلاح مشکلات و جزئیات بتوانند به فرمول جدیدی برسند. وحدت این دوره هم دیر و زود داشت، اما سوخت و سوز نداشت و در آخرین لحظه وحدت بسیار خوبی ایجاد شد که من واقعا تبریک می‌گویم و از خیلی از افراد تشکر می‌کنم چرا که خیلی از افراد داوطلبانه از لیست کنار رفتند تا این وحدت انجام شود. من به همه آن‌ها که شرکت کردند و آن‌هایی که داوطلبانه کنار رفتند تبریک می‌گویم. من این وحدت را یک فریضه بسیار زیبایی می‌دانم.

اصولگرایان هیچگاه خود را از روحانیت جدا نمی‌کنند

*یکی از مباحثی که وجود دارد بحث جامعه روحانیت است که طیف نواصولگرا خیلی قائل به محوریت این تشکل روحانی نیست. فکر نمی‌کنید این شیخوخیت می‌تواند پاسخگوی اختلافات باشد؟

اصولگرایان همیشه از اول انقلاب با پرچم روحانیت بوده اند. هیچ وقت خودشان را از روحانیت جدا نکرده اند. در هر صورت گاهی بحث‌ها و زاویه‌هایی داشته اند، اما توصیه امام در وصیت نامه عبادی سیاسی ایشان این است که حتما از جامعه روحانیت و جامعه مدرسین فاصله نگیرند. اگر هم قبلا شعار‌هایی بوده ان شاءالله آن را کنار خواهند گذاشت و با وحدت و یکپارچگی با روحانیت هماهنگ خواهند بود و این مشکل برطرف خواهد شد.

برای داشتن مجلس قوی، اصلاح طلبان با اصولگرایان همکاری کنند

*با توجه به اینکه در جریان اصولگرا طیف‌های متعددی وجود دارد چه تصوری از ترکیب این طیف‌ها در مجلس یازدهم دارید؟ کدام یکی از آن‌ها نسبت به دیگران در اکثریت خواهد بود؟‌

نمی‌خواهم الان بین اصولگرایان فاصله بیندازم. اصولگرایان از هر گروهی که هستند حالا که شیرینی میوه وحدت را چشیده اند باید با وحدت کامل مجلس را اداره کنند. قطعا دیگر فرصتی برای این کار‌ها نیست. شرایط کشور این اجازه را نمی‌دهد که حتی بین اصولگرایان دسته بندی و گروه بندی وجود داشته باشد. توقع من این است که اصلاح طلبان هم با اصولگرایان همکاری و هماهنگی داشته باشند تا یک مجلس قوی داشته باشیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علیرضا نیکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
0
دیگر به شکل انتخابات سال ۱۳۸۴ در ایران نباید داشته باشیم
فقط دو نامزد در انتخابات
یک اصولگرا یک اصلاح طلب
قالیباف و عارف
نظرات شما
پیشخوان