تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

کدام گروه سنی به کرونا مبتلا نمی‌شود؟

از آن جا که ویروس کرونا به ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان گسترش یافته است، مشخص شده که یک گروه به اندازه دیگران بیمار نمی‌شود: «کودکان»

کدام گروه سنی به کرونا مبتلا نمی‌شود؟

رویداد۲۴  هیچ کودک زیر ۹ سالی در چین کشته نشده و زیر یک درصد از تعداد آن‌ها در چین به این ویروس مبتلا شده‌اند.

خیلی زود است به طور دقیق بگوییم که چرا کودکان به ویروسی که بیش از ۳ هزار نفر در جهان را کشته است، مبتلا نیستند و از این بیماری نمی‌میرند. کارشناسان اما گمان می‌کنند که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ممکن است با سایر گونه‌های ویروس کرونا آشنا باشد و ممکن است برخی محافظت‌ها را در برابر کووید۱۹ انجام دهد.

پایین بودن میزان عفونت در کودکان نیز ممکن است به این معنا باشد که آن‌ها در برابر این ویروس آسیب‌پذیر نیستند.

کودکان به طور عمده از طریق سیستم ایمنی ذاتی که در واکنش به عفونت‌های نوظهور دارند، می‌توانند از مبتلا شدن به این بیماری ها جلوگیری کنند. نه به این معنی که بیمار نمی‌شوند بلکه می‌توانند عفونت را به بزرگسالان آسیب‌پذیر منتقل کنند.

در بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا انجام شده است، محققان چینی دریافتند که تنها ۴۱۶ نفر از ۴۴۶۷۲ نفری که در گزارش‌ها درج شده است، زیر ۱۰ سال بوده‌اند که این عدد شامل ۹ درصد این افراد می‌شود. یعنی از هر ۵۴۹ نفر، یک کودک بین ۱۰ تا ۱۹ سال می‌میرد. مانند اکثر بیماری‌های تنفسی، مرگ ناشی از ویروس کرونا، با افزایش سن، بیشتر می‌شود.

میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا برای افراد زیر ۴۰ سال، کمتر از دو درصد بوده است اما برای افراد بین ۶۰ تا ۷۰ سال، این خطر به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. (اگر چه مرگ و میر برای افراد بالای ۸۰ سال به ۲۰.۳ درصد کاهش می یابد.)


بیشتر بخوانید:چرا برخی افراد از ویروس کرونا می‌ترسند؟


اساسا ضعیف بودن سیستم ایمنی در سالمندان موجب ابتلا به این بیماری و در نهایت به مرگ منجر می‌شود اما این که چرا کودکان نسبت به این بیماری مقاوم هستند، هنوز ناشناخته است.

در واقع دو نوع سیستم ایمنی داریم: ذاتی و تطبیقی؛ انسان‌ها و سایر مهره‌داران با ایمنی ذاتی متولد می‌شوند. مصونیت ذاتی «غیرخاص» است. به این معنی که گلبول‌های سفید به هر چیز خارجی حمله می‌کنند. آن‌ها سلاح‌های کمتری نسبت به اجزای سیستم ایمنی بدن دارند اما مطمئنا از هیچ مکانیسم دفاعی‌ای بهتر نیستند.

ایمنی تطبیقی «آموختنی» است. زیرا بدن در معرض ویروس‌ها و باکتری‌های محیطی بیشتری قرار دارد و اسلحه‌هایی به نام آنتی‌بادی تولید می‌کند که به طور خاص متناسب با پاتوژن‌های مختلف ساخته شده‌اند.

به هنگام افزایش سن، با اشکالات موجود در محیط زیست که روبرو می‌شویم و ایمنی تطبیقی ایجاد می‌کنیم، ایمنی ذاتی محو می‌شود.

بنابراین، برای سیستم بدنی افراد مسن‌تر، ویروس کرونا، ویروسی بسیار جدید و ناشناخته است، درحالی که برای سیستم ایمنی افراد جوان، تقریبا جدید است. پس بدن برای دفاع از خود، کاری بیشتر از آن چه بدان عادت داشت را انجام می‌دهد.

در میان پاتوژن‌های جدیدی که کودکان بیشتر از همه دچارش هستند، خانواده ویروس کرونا، اغلب مقصر سرماخوردگی هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان