تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

کارگران کرونا نمی‌گیرند؟!

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: شورای عالی کار درباره هزینه سبد معیشتی خانوار در روزهای قبل به توافق رسید و بر اساس آن هزینه یک خانواده ۳.۵ نفره در سال ۹۹ حدود چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در نظر گرفت اما اینکه قرار است چند درصد آن در قالب افزایش دستمزد در سال ۹۹ پوشش داده شود هنوز مشخص نیست.

علائم کرونا ویروس

رویداد۲۴ علی اصلانی عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و صدور دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای کنترل این ویروس در کارخانه‌ها گفت: براساس این دستورالعمل‌ها، فعالیت رستوران‌ها و غذاخوری‌های کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی متوقف شده و کارگران هم از آوردن غذا به محل کار منع شده‌اند.

اصلانی افزود: به همین خاطر کارگران این روزها از ساعت ۸ صبح که در محل کار حاضر می‌شوند تا ساعت ۴ بدون غذا مشغول کار هستند، اگرچه معتقدیم این دستورالعمل برای حفاظت از جامعه و کارگران در برابر کرونا خوب است اما از طرف دیگر انتظار می‌رفت با دستور وزیر کار مثل ماه رمضان ساعت کاری ۱.۵ تا ۲ ساعت کمتر شود و کارگران زودتر به خانه بروند.

وی ادامه داد: اینکه کارگر از صبح تا بعدازظهر بدون غذا مشغول کار باشد بر راندمان کاری و کیفیت محصولات تولیدی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز افزود: از طرف دیگر هفته گذشته شاهد کاهش ساعت کاری کارمندان دولت در اداره‌ها بودیم اما در این تصمیم کارگران جایی نداشتند، سوال اینجاست که آیا کارگران به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟ آیا کارگران عضو این جامعه نیستند که آنان را در این تصمیم در نظر نگرفتند.

اصلانی خاطرنشان کرد: حالا که نه ساعت کاری کم می‌شود و نه کارگران را برای صرف نهار زودتر تعطیل می‌کنند انتظار داشتیم واحدهای صنعتی از طرف وزارت بهداشت به صورت روزانه و یا حتی هفتگی ضدعفونی شود اما این کار هم صورت نگرفته و بسیاری از کارفرمایان با مشقت زیاد خودشان مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش و ... را با قیمت‌های بالا تهیه می‌کنند.

وی تصریح کرد: کارگران باید حتما در حین کار از دستکش، ماسک و ... برخوردار باشند چون موضوع تولید اهمیت زیادی دارد.

این فعال کارگری در پاسخ به اینکه آیا کارخانه‌ای در سطح استان وجود دارد که به دلیل شیوع کرونا در بین کارگران ناچاراً تعطیل شده باشد یا خیر، گفت: خوشبختانه تاکنون کارخانه‌ای نبوده که به خاطر شیوع کرونا در بین کارگران آن واحد تعطیل شده باشد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز با بیان اینکه بسیاری از صنوف مثل رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و ... این روزها تعطیل شده‌اند، گفت: فشار تعطیلی این اصناف به کارگران وارد می‌شود بنابراین نگران این هستیم که این فشار به سمت سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری برود بنابراین دولت باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کند.


بیشتر بخوانید:کرونا در ایران؛ چه خواهد شد و چه باید کنیم؟/ بررسی وضعیت پیش‌بینی آینده کرونا در ایران


اصلانی تأکید کرد: دولت باید در این شرایط هوای واحدهای تولیدی به خصوص مواد غذایی را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو یکی دیگر از نگرانی‌های جامعه کارگری را به تعویق افتادن جلسات تعیین دستمزد سال ۹۹ دانست و گفت: هر سال در چنین روزهایی به سمت جمع‌بندی افزایش دستمزد سال بعد رفته بودیم اما امسال جلسات شورای عالی کار به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده و این باعث نگرانی جامعه کارگری در خصوص سرنوشت دستمزد سال ۹۹ شده است.

اصلانی افزود: شورای عالی کار درباره هزینه سبد معیشتی خانوار در روزهای قبل به توافق رسید و بر اساس آن هزینه یک خانواده ۳.۵ نفره در سال ۹۹ حدود چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در نظر گرفت اما اینکه قرار است چند درصد آن در قالب افزایش دستمزد در سال ۹۹ پوشش داده شود هنوز مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته همیشه تا قبل از سال جدید تکلیف افزایش دستمزد مشخص شده است و امسال هم باید جلسات شورای عالی کار برای این موضوع برگزار شود؛ البته کارگران در شرایط فعلی شرایط کارفرمایان را درک می‌کنند به همین دلیل امیدواریم میزان افزایش دستمزد به گونه‌ای باشد که نه کارفرما ضرر کند و نه کارگر.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان