تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
ناصر ایمانی:

تقسیم شدن اصولگرایان به دو فراکسیون در مجلس یازدهم محتمل است/ مجلس دهم عملکرد ضعیفی در مساله بنزین داشت

یک تحلیلگر اصولگرا، گفت: نمایندگان در زمانی که فعالیت ندارند، اما می‌خواهند خود را فعال نشان دهند اقدام به استیضاح وزرا می‌کنند.
مجلس یازدهم
رویداد۲۴ ناصر ایمانی کارشناس و تحلیل‌گر اصولگرا درخصوص ترکیب احتمالی فراکسیون‌ها در مجلس یازدهم، گفت: در مجلس آینده نیز همانند این مجلس سه فراکسیون خواهیم، نخست فراکسیون اصولگرایان که اکثریت خواهد بود که ممکن است هر اسمی انتخاب کنند، فراکسیون دوم اصلاح‌طلبان است که از حدود ۲۰ الی ۲۵ نماینده تشکیل خواهد شد و سومین فراکسیون هم از مستقلین تشکیل می‌شود که تعداد اعضای آن هنوز مشخص نیست، البته شاید بعضی از مستقلین تمایل داشته باشند که در یکی از دو فراکسیون دیگر عضو شوند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال تقسیم شدن اصولگرایان به دو فراکسیون، اظهار داشت: در شرایط فعلی با توجه به وحدت ایجاد شده در روز‌های قبل از انتخابات، بنا را بر این می‌گذاریم که یک فراکسیون باشند، اما این احتمالی که شما مطرح کردید نیز وجود دارد.

ایمانی در ادامه در خصوص ریاست مجلس یازدهم، ابراز داشت: برخی گزینه‌ها از هم‌اکنون مطرح هستند و در راس آن‌ها آقای قالیباف است که احتمال ریاست مجلس ایشان بیشتر از سایرین به نظر می‌رسد، اما برخی گزینه‌های دیگر هم مطرح هستند و با ایشان (قالیباف) رقابت خواهند کرد، قاعدتا کاندیدا‌های ریاست از میان اصولگرایان هستند و از مستقلین و اصلاح‌طلبان با توجه به تعداد اعضای کمتری که دارند، کاندیدا نخواهند شد.

این تحلیلگر اصولگرا در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادات منتقدان مبنی بر پایین آوردن جایگاه و شأن مجلس و عدم اثرگذاری نمایندگان در حوادث مهم مانند افزایش قیمت بنزین ابراز داشت: به اعتقاد من مجلس عمده اعتبار خود را از عملکردی که دارد، می‌گیرد، نه تنها مجلس بلکه هر نهادی حتی قوه مجریه یا قضاییه که هرکدام یک اعتبار و شأنیتی دارند و بخشی از آن را از قانون می‌گیرند، عمدتا قانون اساسی و همینطور قانون عادی، یک اعتباری هم دارد که ناشی از عمکلرد این نهاد‌ها است و اگر قوه‌ای ضعیف عمل کند طبیعتاً نهاد‌های دیگر به یک نوعی در کار آن دخالت می‌کنند و موضوعات به شکل دیگری رقم می‌خورد.

وی تاکید کرد: البته تا حدودی این اتفاق رخ می‌دهد نه به صورت کامل، چرا که برای مثال در هیچ صورتی امکان پذیر نیست که مثلاً دولت بتواند قانون تصویب کند، اما یک مقداری این امکان وجود دارد که وظایف مجلس را در صورت ضعف، دیگران (نهاد‌های دیگر) انجام دهند.

ایمانی ادامه داد: من تصور می‌کنم همه‌ی ناظران چه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و چه آن‌ها که گرایش جناحی ندارند، به این اذعان دارند که عملکرد مجلس دهم ضعیف بوده است، به طور طبیعی وقتی مجلس ضعیف عمل کند یا به موقع عمل نکند، یک چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. مثلا در خصوص مساله بنزین، مجلس در این حوزه می‌توانست فعال‌تر عمل کند همچنان که رییس مجلس اعلام کرد که افزایش قیمت را به اطلاع نمایندگان رسانده بودیم و نمایندگان مجلس اگر اطلاع داشتند، باید زودتر اقدام کرده و به سرعت تصمیم‌گیری می‌کردند؛ بنابراین بخشی از اعتبار و شأنیت هر نهادی به عملکرد آن نهاد بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه تضعیف جایگاه مجلس توسط کسانی مطرح می‌شود که نمی‌خواهند ضعف عملکرد خود را بپذیرند، ابراز داشت: من این حرف که گفته می‌شود مجلس از جایگاه خودش تنزل داشته است، را قبول ندارم. به نظرم عمده کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند به دلیل این است که نمی‌خواهند به این که این مجلس عملکرد ضعیفی داشته اذعان کنند و می‌گویند که دیگران ما را تضعیف کردند. این کلمه «دیگران» همیشه برای فرار از پاسخگویی وجود داشته و حتی دولت‌ها هم این کار را کرده‌اند.

وی افزود: خیلی وقت‌ها برای اینکه بابت عملکرد خود پاسخگو نباشند، می‌گویند نیرو‌های دیگر در نظام هستند یا خارجی‌ها نگذاشند و یا تحریم شدیم. برای اینکه مسئولیت را از خود بردارند، این آقایان که عمدتا این حرف را اصلاح‌طلبان زده‌اند برای این است که به افکار عمومی درخصوص عملکرد خودشان (در این دوره مجلس) پاسخ ندهند، این چنین می‌گویند. همچنان که اخیرا یکی از نمایندگان توییت زده بود که می‌خواستیم وزرا را استیضاح کنیم، اما از بالا گفتند که کشش ندید. این‌ها به نظرم بیشتر برای فرار از پاسخگویی است و واقعیت بیرونی ندارد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا مطرح شدن «توصیه مبنی بر عدم استیضاح وزیر کشور پس از حوادث آبان» توسط نمایندگان را مانند سایر موارد فاقد واقعیت بیرونی می‌دانید؟، اظهار داشت: در مسأله استیضاح تنها بحث وزیر کشور نبوده بلکه وزرای دیگر هم بودند که نمایندگان می‌خواستند استیصاح کنند و به مجلس توصیه شد که با توجه به شرایط کشور و شرایط دولت تضعیف دولت به مصلحت کشور نیست، اما ببینید بحث فقط این نیست، قاعدتاً مجلس اگر یک مجلس توانمندی باشد باید متوجه شود که در این شرایط استیضاح وزیر کاری از پیش نمی‌برد، اما منتها من فکر می‌کنم یکی از راه‌هایی که مجلسی‌ها می‌خواهند خود را فعال نشان دهند در حالی‌که فعال نیستند، این استکه اقدام به استیضاح می‌کنند و تا بعد در کارنامه بگویند ما چندین وزیر استیضاح کردیم و این مسأله نه فقط در این مجلس بلکه در مجالس دیگر هم همینطور بوده است و گاهی برای لاپوشانی عدم نظارت صحیح و دقیق خود بر دستگاه‌ها و یا عدم برنامه‌ریزی برای وزارتخانه‌های مختلف، اقدام به استیضاح می‌کنند، اما این استیضاح مشکلی را حل نمی‌کند بلکه یک وزیر می‌رود یک وزیر دیگر در همان سطح می‌آید، اما مشکلی از کشور حل نمی‌شود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان