تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
بهروز نعمتی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

قرنطینه قم از روز نخست باید اجرا می‌شد/ رفت و آمد عادی مردم در خیابان‌ها وحشتناک است

بهروز نعمتی عضو هئیت رئیسه مجلس می‌گوید همان ابتدا که شیوع کمتر و امکانات ما پاسخگو بود، باید قم را قرنطینه می‌کردیم.

بهروز نعمتی

رویداد۲۴ بحران ویروس کرونا در حالی که تمام کشور را فراگرفته و روزانه هزاران نفر را به خود مبتلا می‌کند که این سوال همچنان برای مردم و برخی مسئولین پابرجاست که چرا «قم در ابتدا قرنطینه نشد؟» عدم قرنطینه این شهر و عادی جلوه دادن شرایط و عدم بحرانی بود شرایط، باعث شد تا این ویروس سریعا به سایر شهر‌ها سرایت کند و براساس آمار رسمی باعث مبتلا شدن بیش از ۱۳ هزار نفر و جانباختن نزدیک به ۸۰۰ نفر در کشور شود.

قرنطینه قم آنقدر سوال‌برانگیز شد که در روزهای گذشته تصاویر ماهواره‌ای از بهشت معصومه قم در رسانه‌های غربی دست به دست شد و آنها این تصاویر نشان می‌دهد قبل از اعلام علنی شیوع کرونا در کشور، مقامات شهر قم خود را برای تعداد قابل توجهی قربانی آماده کرده بودند.


نماینده مجلس: بی‌عرضگی مسئولان عامل اصلی قرنطینه نشدن قم بود


قم باید در همان ابتدا قرنطینه می‌شد

بهروز نعمتی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: همانطور که می‌دانید پیشگیری در همه امور یک اصل است و در بحث ویروس کرونا نیز باید این اتفاق رخ می‌داد.با توجه به اینکه فضا در قم محدود بود و امکانات ما می‌توانست پاسخگوی آن باشد، قرنطینه قم باید انجام می‌شد. البته بحث و حاشیه در این باره زیاد بود، اما آنچه که مسلم است این است که ما جز سه کشور پرحادثه و پرحاشیه گسترش ویروس کرونا هستیم و تعداد مبتلایان و فوتی‌های ما در این زمینه زیاد بود.

ورود ستادکل نیروهای مسلح به موضوع، باعث ایجاد تعارضات مدیریتی شد

نعمتی با بیان اینکه در دوران تحریم به سر می‌بریم و نیازمند یک وحدت رویه در مقابله با ویروس کرونا هستیم، تصریح کرد: بحث، بحث مدیریتی است. در روز‌های اول بار‌ها گفتم که مدیریت و درمان را باید از یکدیگر جدا کنیم. دکتر نمکی و تیم ایشان باید تمرکز خود را در بخش درمان بگذارند و مدیریت تیم را هم دولت بر عهده بگیرد، حال می‌تواند رئیس دولت این کار را بکند یا اینکه مدیریت را به معاون اول یا وزیر کشور خود بسپارد. دلیل آن هم این است که بسیاری از مجموعه‌هایی که می‌خواهند کمک رسانی کنند این دو بخش را جدا از هم می‌دانند.

او ادامه می‌دهد: روز‌های اول پیشنهاد دادم وزیرکشور این مسئولیت را برعهده بگیرد، زیرا او هم رئیس شاک [شورای امنیت کشور] است و هم می‌تواند بسیاری از نیرو‌ها را پای کار بیاورد و یک وحدت و انسجامی را ایجاد کند. مثلا در همین یکی دو روز گذشته دوستان ما از ستاد کل بنا بر منویات رهبری ورود پیدا کردند و دیدیم که یکسری تعارضات مدیریتی پیش آمد. عده‌ای از قرنطینه تهران گفتند و عده‌ای گفتند نه نمی‌شود، محدودیت در رفت و آمد و ... از تعارضاتی بود که به وجود آمد.


بیشتر بخوانید: قبر‌هایی که دردسر ساز شد/ آیا در اعلام خبر شیوع کرونا در قم پنهان کاری شد؟ +تصاویر ماهواره‌ای


رسایی اگر می‌خواهد انتقام بگیرد، نباید از مردم انتقام بگیرد

نعمتی گفت: برخی هنوز متوجه نشدند شرایط بحرانی است. توییت آقای رسایی مبنی بر کیش رفتن آقای روحانی یک گل به خودی بود و نباید اتفاق می‌افتاد. رسایی اگر می‌خواهد انتقام بگیرد نباید از مردم انتقام بگیرد! این بحث‌هایی که پیش آمده دلسوزانه نیست و مغرضانه است. زیرا اگر دلسوزانه بود می‌آمدند و با مدیران مسئول کشور صحبت کنند.

او می‌گوید: من اگر انتقادی دارم باید تلاش کنم و با مدیران صحبت کنم نه اینکه به سمت و سوی حاشیه بروم. برخی از نمایندگان فعلی مجلس انتقاد‌هایی را مطرح کردند که من هم می‌توانستم برخی را به باد انتقاد بگیرم، اما واقعیت این است مطالب را با افرادی که این مسائل به آن‌ها مربوط است مطرح می‌کنم. حتی انتقادات برخی از نمایندگان را هم گرفتم و به وزرا و استانداران رساندم. ما می‌توانیم موثر باشیم و تا زمانی که می‌توانیم حرف‌ها را مستقیما به خود مسئولین بزنیم، چرا باید مسئله را به فضای مجازی بکشانیم. این فضای پوپولیستی است که اصلا در شأن نظام و کشور و ملت نیست.

صداوسیما همواره کار خودش را می‌کند و به میل خودش حرکت می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به برنامه‌های صدا و سیما که مردم را تشویق به حضور در فروشگاه‌های تخفیف‌دار می‌کند، گفت: صداوسیما همیشه کار خود را می‌کند و متاسفانه در ۷ الی ۸ سال گذشته همواره چنین رویه‌ای داشته است و مطابق با میل خودش رفتار کرده است نه مطابق با میل مردم و کشور. در جلسه ستاد اطلاع رسانی کشور که معاون صدا و سیما هم در آن حضور دارد، موارد متعددی را مطرح می‌کنیم، اما دوستان براساس سیاست‌های خودشان حرکت می‌کنند و کار خودشان را می‌کنند.

نعمتی ادامه داد: درباره اتفاقات این روز‌ها دو سه روزی می‌شود که با اقای روحانی صحبت نکرده‌ام، اما بیش از ۲۰ بار با آقای واعظی صحبت کردیم و هر زمانی که مشکلی پیش آمده با ایشان مطرح کردیم.

از اینکه مردم کرونا را جدی نگرفته و به صورت عادی در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند وحشت زده شدم 

نماینده تهران با اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران، تصریح کرد: در تهران آلودگی بیش از سایر استان‌ها است و آمار کلی یک آمار سنگین است و کادر درمان تمام توان خود را گذاشته است. اما به نظرم مردم باید بیشتر همت کنند و بیشتر باور کنیم که شرایط بحرانی است. لطفا به کمپین در خانه بمانیم بپیوندید تا زنجیره این بیماری را قطع کنیم. از منظر کمبود‌ها هم باید بگویم که ما تحت تحریم هستیم و بسیاری از کارخانه‌ها یکی از خط تولید خودشان را به تولید مواد ضد عفونی و لوازم مورد نیاز این روز‌ها اختصاص داده‌اند و با توجه به اینکه اصلا کارشان نبوده، اما نیاز کشور را دیده‌اند و در حال کمک رسانی هستند. به نظر می‌رسد مردم هنوز جدی نگرفته‌اند، مجلس در مسیر بازار است و من وحشت زده می‌شوم زمانی که می‌بینم مردم به صورت خیلی عادی در حال رفت و آمد و خرید هستند؛ انگار نه انگار که اتفاقی رخ داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان