تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

باد بکارید، طوفان درو می‌کنید!/ خاستگاه کسانی که در حرم حضرت معصومه را شکستند، کجاست؟ +فیلم

بخشی از نیروهای تندروی مذهبی در واکنش به تعطیلی اماکن مقدس در حرم حضرت معصومه در قم را شکستند تا به قول خودشان حرم را پس بگیرند. درمشهد نیز افراطیون دینی مقابل حرم امام رضا بست نشستند تا حکومت را وادار به باز کردن آن بکنند.
شکستن در حرم حضرت معصومه
رویداد۲۴ ستاد مقابله با ویروس کرونا این بار تصمیم گرفت تا در حرم‌های بزرگ را برای پیشگیری از شیوع بیماری ببندد؛ منظور از حرم‌های بزرگ، حرم امام هشتم در مشهد و حرم خواهر و برادر او در قم و شیراز و البته حرم عبدالعظیم حسنی در شهر ری است.

حالا برای اولین بار در تاریخ این حرم‌ها به روی مردم بسته شدند. در مشهد گروهی از مذهبیون تندرو در مقابل حرم امام رضا تجمع کردند و به بستن در حرم معترض شدند. در قم معترضین خشمگین در حرم حضرت معصومه را شکستند و وارد آن شدند.

ابتدا گفته شد جریان شیرازی پشت سر این قضیه است، اما بعد افرادی که اقدام به شکستن در حرم حضرت معصومه کردند، در فیلمی توضیح دادند که ربطی به جریان شیرازی ندارند. به لحاظ تئوریک این جریان معتقد است هر اتفاقی که جلوی تمدن اسلامی را بگیرد، از دشمنی با اسلام در آمده است بنابراین توصیه‌های سازمان‌های جهانی حتی سازمان‌هایی مانندبهداشت جهانی توطئه صهیونیسم محسوب می‌شود. آنها معتقدند علم پزشکی مدرن جوان‌های دیندار را اخته می‌کند و با چنین استدلال‌های بی‌مایه‌ای در مورد هر مسئله‌ای نظر می‌دهند؛ چهره‌هایی همچون روازاده و عباس تبریزیان محصول چنین دیدگاه‌هایی هستند.

دستگاه‌های تبلیغی سال‌هاست به این افراد اجازه جولان داده‌اند و تندرو‌ها به شکل‌هایی که خود صلاح می‌دیدند، مناسک خود را به جا آورده‌اند؛ برای این جریان تفاوتی نمی‌کند به رییس مجلس در یک مسجد که مکانی محترم برای مسلمانان به شمار می‌آید، کفش پرتاب کنند یا در مکان مذهبی دیگر، سید حسن خمینی یا ناطق نوری هو شود؛ معمولا خبری از برخورد جدی با این افراد نیست.
 
این جریان خود ولایتمدارترین و مذهبی‌ترین جریان ایران می‌داند و با همین استدلال در این سال‌ها حاشیه امنی داشته‌اند که هر اقدام فراقانونی انجام دهند؛ این بار اما ماجرای شکستن در حرم حضرت معصومه و بست نشینی مقابل حرم رضا (ع) در حالی اتفاق افتاده که رهبر انقلاب در روزهای گذشته اعلام کرده امسال به خاطر حفظ سلامتی مردم، سفر خود به مشهد را لغو کرده تا از تجمعات جلوگیری شود، با این حال این جریان که خود را ولایتمدار می‌داند، در اقدامی عجیب در حرم حضرت معصومه(س) را شکستند؛ اتفاقی که در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است و حتی ضد مذهب‌ترین افراد در تاریخ ایران به خود اجازه نمی‌دهند علنا مقدسات را تحقیر کنند و اگر انتقادی دارند، آن را به صورت تئوریک مطرح کردند، بنابراین چنین اقدامی تا کنون در ایران دیده نشده بود.
 
علی مطهری در واکنش به شکستن در حرم حضرت معصومه گفته «افراد جامدفکری که در اعتراض به بسته‌شدن در حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و در را شکستند باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آن‌ها یاد خوارج را زنده کردند.»
 
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در واکنش به شکستن در حرم حضرت معصومه این افراد را «بدخواهان و دشمنان میهن و انقلاب و اسلام» خواند و نوشت: «آنها که در این آزمون بدترین امتحان را دادند و در این شرائط بی‌رحمانه این بلا را به کارزاری اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مبدل کرده‌اند و با انجام اقداماتی افراط گرایانه و به دور از عرف شریعت درصدد ضربه زدن به ملت و انقلاب برآمده‌اند، بدانند که چهره دشمنان و منافقان آشکارتر خواهد شد و ملت بزرگ ما و سپاه عظیم بهداشت و درمان و نیرو‌های مردمی و بسیجی و نیرو‌های مسلح و همه قشر‌های اجتماعی، باردیگر در این صحنه پیروز و درخشان خواهند بود.»
 
فیلم‌های شکستن در حرم حضرت معصومه (س) و تجمع مقابل حرم امام رضا (ع). در یکی از فیلم‌ها یک معترض می‌گوید همه را جمع کنید تا اینجا را به آتش بکشیم.
 
 
به گزارش رویداد۲۴ بخشی از نیروهای تندرو تلاش می‌کنند با حساس کردن مذهبیون افراطی برای خود اعتبار و جذابیت ایجاد کنند و ماجرا به سمت حساسیت‌های نادرست بر باور‌های مذهبی می‌کشانند؛ آنها اصولگرایان از مسجد و اماکن مقدس به عنوان پایگاه سنتی خود استفاده می‌کنند، بنابراین حضور در حرم‌ها و مساجد برای اینها ماهیتی مقدس‌مآب دارد و حالا که حاکمیت می‌گوید برای حفظ سلامتی جامعه باید از تجمعات جلوگیری شود و مردم به مسجد و حرم نروند، تضادی در افکار آنها ایجاد شده که نمی‌توانند ماجرا به صورت عقلانی حل کنند و بپذیرند بنابراین منع حضور در یک محیط مقدس باعث ناراحتی اصولگرایان تند مذهبی شده است.

در فقه شیعه همواره بین روحانیونی که معتقد بودند بر اساس مصلحت زمان قسمتی از احکام اسلامی را تعطیل کرد با روحانیون سنت گرا اختلاف نظر وجود داشته است.

روحانیون سنت‌گرا هرچند به خاطر کهولت سن از رفتار‌های هیجانی پرهیز می‌کنند و به توصیه‌های پزشکان توجه کرده‌اند، اما شاگردان آن‌ها خیلی تند در صحنه حاضر هستند و می‌خواهند حرم حضرت معصومه را پس بگیرد. آن‌ها معتقدند حضور در حرم خواهر امام هشتم شفا دهنده است و هیچ بیماری به آن را پیدا نمی‌کند؛ رفتارهایی همچون لیسیدن ضریح ائمه و واردار کردن یک نوجوان به انجام این کار، نمونه‌ای واکنش‌هایی است که افراد در این روزها نشان داده‌اند.
بیشتر بخوانید: تراژدی اجتماعی یا ارادت به مقدسات؟ /نهضت لیسیدن ضریح از کجا آغاز شد؟

واقعیت این است که جریان رادیکال مذهبی اعتقاد دارد کسی نباید درباره نوع عبادت کردن آن‌ها تصمیم بگیرد. آن‌ها باید اجازه داشته باشند هر نوع و هر شکل و هر زمان و هر جایی که خودشان صلاح می‌دانند و به هر شکلی که دوست دارند عبادت کنند؛ در همه این سال‌ها، اصل با رفتار تندرو‌ها بوده، اما حالا اصل حفظ سلامت مردم است.
 
حاکمیت ایران همیشه به عقاید همه گروه‌های تندرو‌های شیعه احترام گذاشته اما این اولین بار است که به خاطر شیوع یک بیماری ناچار است قسمتی از عبادت‌های آن‌ها را با محدودیت مواجه کند. این محدودیت برای تندروها بسیار گران آمده است و با وجود لغو سفر رهبری هنوز نتوانسته‌اند آن را هضم کنند. دور اغراق نیست اگر گفته شود آنها جرات بسط‌نشینی مقابل بیت رهبری را ندارند و شاید اگر زمانی صلاح بدهند این کار را هم انجام می‌دهند تا نشان دهند کسی که در حرم یکی از معصومان را می‌شکند، برای دستیابی به خواسته‌اش به هیچ چیزی پایبندی ندارد؛ شاید این نکته زنگ خظری برای حاکمیت هم باشد و یادآوری کرد اگر کسی باد بکارد، طوفان درو می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
0
چرا ویدیویی که می گویید در آن توضیح داده اند به جریان شیرازی ارتباط ندارند رو نذاشتید
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
4
ساده نباشید مشخصه این نمایشها طراحی شده تا قرنطینه نشدن شهر قم و استان حضرت معصومه که موجب شیوع گسترده کرونا در کشور شد توجیه بشه
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
3
روسیاهی براتون میمونه!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
1
شکستن درب حرم از آن کارهایی است که حتی رضاشاه هم شهامت آن را نداشت!
به کجا رسیده ایم که خود را محق به انجام چنین اعمال شنیعی می دانیم؟
این گروهی که درب حرم را شکستند پست تر و خطرناکتر از داعش هستند
نظرات شما
پیشخوان