تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

آخرین وضعیت درخواست ۵میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید ایران کمکی ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده و تا این لحظه جواب منفی نشنیده؛ بلکه پرونده تشکیل و ایمیل‌هایی هم رد و بدل شده است.

درخواست ۵میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول

رویداد۲۴ بعد از اعلام رسمی صندوق بین‌المللی پول برای ارائه وام به آن دسته از کشورهایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده و اقتصادشان دچار مشکل شده است؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صف درخواست‌کنندگان این کمک پیوست. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای رسمی به رئیس صندوق بین‌المللی پول درخواست کرد تا منابعی به میزان ۵ میلیارد دلار برای جبران آسیب‌های ناشی از شیوع این ویروس در اقتصاد ایران را دریافت کرده و به مرور زمان اقساط آن را هم بپردازد.

ایمیل‌نگاری‌های ایران با صندوق بین‌المللی پول

این اولین باری است که بعد از ۶۰ سال عضویت ایران در این صندوق و پرداخت حق عضویت‌های سالانه، درخواست این چنینی از سوی بانک مرکزی ایران به صندوق بین‌المللی پول ارائه می‌شود. همتی می‌گوید که استفاده از این منابع حق ایران است و به دلیل اینکه بهره‌ای معادل صفر دارد، می‌تواند یک موقعیت جدی برای ایران در تأمین نیازهای ارزی مورد نظر برای کنترل آسیب‌های ویروس کرونا و واردات تجهیزات پزشکی و دارویی باشد که کشور هم اکنون به آنها نیاز دارد.

رئیس کل بانک مرکزی به این نکته هم اشاره می‌کند که تاکنون، جواب منفی از صندوق بین‌المللی پول دریافت نشده و حتی ایمیل‌هایی میان نمایندگان این صندوق و مدیران بانک مرکزی نیز رد و بدل شده که بیشتر از جنس سوال و جواب‌هایی است که باید نسبت به چگونگی بازپرداخت، شیوه قسط‌بندی و حتی نحوه نقل و انتقال این پول با توجه به تحریم‌های ایران باشد.

به هر حال اکنون توپ در زمین صندوق بین‌المللی پول است تا نتیجه این مذاکرات مشخص شود.


بیشتر بخوانید:چرا درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران خطرناک است؟


صندوق بین‌المللی پول چگونه می‌تواند به کشورها کمک کند؟

حال این یک سوال بزرگ است که صندوق بین‌المللی پول چگونه می‌تواند در مدیریت اثرات اقتصادی ویروس کرونا به کشورها کمک کند. در مطالعاتی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران انجام داده، تأمین مالی اضطراری، مهار فاجعه و بازگرداندن اعتماد و افزایش وام دهی موجود در نظر گرفته شده است.

تأمین اضطراری مالی

اعطای تسهیلات اعتباری فوری و استفاده از سایر ابزارهای تأمین مالی فوری جزو روش‌های تأمین مالی سریع هستند. این تسهیلات می‌تواند خیلی سریع پرداخت شود تا به کشورهای عضو جهت اتخاذ سیاست‌ها و انجام اقداماتی برای رسیدگی به شرایط اضطراری مانند شیوع ویروس کرونا کمک کند.

در سال ۲۰۱۶ صندوق بین المللی پول از ابزارهای تأمین مالی سریع به منظور کمک به کشور اکوادور بعد از تجربه یکی از بزرگترین زمین لرزه‌های جهان استفاده کرد.

مهار فاجعه و بازگرداندن اعتماد

صندوق بین المللی پول قادر است کمک هزینه‌هایی را برای تسویه بدهی کشورهای فقیر و آسیب پذیر جهت مدیریت فاجعه و آسیب وارده بر سلامت عمومی ارائه کند.

افزایش برنامه‌های وام دهی موجود

صندوق بین المللی پول می‌تواند محدوده برنامه‌های فعلی خود را برای برآورده ساختن نیازهای فوری و جدید ناشی از ویروس کرونا گسترش دهد. این صندوق نخستین مؤسسه مالی بین المللی بود که در سال ۲۰۱۴ برای کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون بودجه مازادی را جهت مبارزه با شیوع ابولا تأمین کرد.

تنظیم برنامه‌های جدید تأمین مالی

صندوق بین المللی پول همچنین قادر است از طریق تنظیم برنامه‌های جدید تأمین مالی و در قالب استانداردهای موجود، از کشورها حمایت کند.

توسعه ظرفیت

با توجه به لزوم تغییر مسیر منابع عمومی، صندوق بین المللی پول با کشورهای عضو متاثرشده از این ویروس از نزدیک در ارتباط خواهد بود و در موارد لازم در زمینه فعالیت‌های آموزشی و ارائه کمک‌های فنی همکاری خواهد کرد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان