تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۹

ویروس کرونا بر چه افراد تاثیر بیشتری دارد؟

‍‍ یک متخصص ویروس شناسی با بیان اینکه ادعای محققان چینی مبنی بر آسیب پذیری برخی گروه‌های خونی در برابر کرونا، از لحاظ ویروس شناسی فعلاً منطقی نیست، گفت: برای رسیدن به واقعیت علمی باید اجازه بدهیم زمان بگذرد تا اطلاعات کاملی درباره ویروس پیدا شود.

رویداد۲۴ چندی پیش مطلبی با عنوان ادعای محققان چینی: آسیب‌پذیری بیشتر گروه خونی A در مقابل ویروس کرونا منتشر شد. در این مطلب عنوان شده بود که محققان چینی دریافتند که افراد با گروه خونی A نسبت به دیگر گروه‌های خونی در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند؛ این ادعای محققان چینی بر پایه یک مطالعه مقدماتی بوده و هنوز به اثبات علمی نرسیده است. در همین راستا از دکتر مریم واعظ جلالی، متخصص ویروس شناسی درباره تأثیر گروه خونی افراد بر ابتلا به کرونا پرسیدیم.

دکتر واعظ جلالی درباره تأثیر گروه‌های خونی در ابتلا به ویروس کرونا اظهار کرد: این فرض نمی‌تواند صحت داشته باشد و از لحاظ ویروس شناسی فعلاً منطقی برای آن وجود ندارد، زیرا ویروس وارد گلبول‌های قرمز نمی‌شود، اما می‌توان گفت که برخی ژنتیک‌ها نسبت به ویروس حساس ترند، اگر بدن فردی از لحاظ ژنتیکی بتواند گیرنده ویروس را تولید کند، بدن آن فرد نسبت به ویروس حساس می‌شود.

واعظ جلالی در خصوص سرم درمانی در بیماران مبتلا به کرونا، تصریح کرد: از این روش برای تولید واکسن‌های زیادی استفاده می‌شود برای مثال در اوایل زمانی که هپاتیت B شناخته شد، خون افراد مبتلا به هپاتیت B را که بهبود یافته بودند به دست آوردیم و آنتی بادی ضد هپاتیت B را استخراج کردیم و وارد بدن افراد سالم کردیم و به این ترتیب افراد در برابر این بیماری واکسینه شدند، اما در بیماری کرونا، اینکه آنتی بادی‌های تولید شده چقدر بتوانند در محیط بیولوژیک هم ویروس را خنثی کنند جای بحث دارد. برای اینکه مطمئن شویم سرم درمانی در از بین بردن ویروس مؤثر است یا خیر باید مکانیسم از بین رفتن ویروس را نیز بشناسیم و این امر نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

این متخصص ویروس شناسی با تأکید بر ضرورت توجه نکردن افراد به شایعات مطرح شده در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: برخی افراد می‌گویند، چون ویروس سرمادوست است، پس غذا‌های با طبع گرم آن را از بین می‌برد و در نتیجه این شایعات، قیمت برخی مواد غذایی نیز افزایش می‌یابد؛ در حالیکه چنین ادعاهایی، ریشه علمی ندارد.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به واقعیت‌های علمی باید اجازه بدهیم زمان بگذرد تا اطلاعات کاملی درباره ویروس کرونا پیدا کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان