تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶ نظر

طرز تهیه کباب چنجه اصیل ایرانی؛ رستورانی و آبدار

کباب چنجه یکی از اصیل ترین، قدیمی‌ترین و پرطرفدار‌ترین غذا‌های ایرانی می‌باشد. کباب چنجه در واقع با گوشت گوسفند تهیه می‌شود، اما می‌توان آن را با گوشت گوساله نیز درست کرد.

کباب چنجه

رویداد۲۴ همیشه دغدغه انتخاب بین گوشت گاو و گوسفند وجود دارد و اکثر خانواده‌های ایرانی با توجه به سلیقه خود بین این دو مورد انتخاب می‌کنند. کباب چنجه در بین خانواده‌های ایرانی بسیار محبوب است و معمولا در مهمانی‌ها از این غذا استفاده می‌شود. اما درست کردن یک کباب چنجه خوشمزه و حرفه‌ای کمی سخت است؛ چون ممکن است شما در تهیه و آماده سازی گوشت مهارت کافی را نداشته باشید یا در هنگام پختن گوشت خیلی سفت شود یا بوی نامطبوعی بدهد، بنابراین ما شما را با طرز تهیه کباب چنجه حرفه‌ای و نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن این کباب خوشمزه به شما خواهیم گفت

مواد لازم برای تهیه کباب چنجه:

فیله یا ران گوسفند (۱ کیلوگرم)
دنبه گوسفند (۲۰۰ گرم) – دنبه‌ها صرفا برای خوشمزه‌تر کردن کباب چنجه به کار می‌روند که ادامه این روش را توضیح می‌دهیم.
پیاز (۲ عدد بزرگ)
ماست (۲۰۰ گرم)
لیمو ترش (۲ عدد) - اگر لیمو ترش در دسترس ندارید، می‌توانید از آبلیمو طبیعی استفاده کنید.
روغن زیتون (۲ قاشق غذاخوری)
نمک و فلفل (به مقدار لازم)
بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیشلیگ شاندیز مشهد+ نکته‌های کلیدی

طرز تهیه کباب چنجه

در مرحله اول گوشت گوسفند را به درستی بشویید و سپس با یک چاقوی تیز آن را به اندازه‌های مساوی برش دهید. دقت کنید که برش‌های یکسان بسیار مهم هستند، چونکه باعث می‌شود که چنجه‌ها همزمان با هم کباب شوند. پس از برش دادن گوشت‌ها آن‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید.

در مرحله بعد نوبت به پیاز‌ها می‌رسد. پیاز‌ها را پوست بگیرید و کاملاً بشویید و سپس با رنده دندانه ریز آن‌ها را رنده کنید و آب آن را کاملاً بگیرید و آب حاصله از پیاز را به کاسه‌ی گوشت اضافه کنید و تفاله‌های پیاز را دور بریزید.

در مرحله بعد لیمو را بشویید و سپس قاچ کنید و آب آن‌ها را کاملا بگیرد و هسته‌ها را نیز جدا کنید، سپس آبلیمو را به ماست اضافه کنید و هم بزنید و آن را به کاسه حاوی گوشت اضافه کنید.

در انتها نمک، فلفل و روغن زیتون را به کاسه گوشت اضافه کنید و آن‌ها را با دست خوب ورز دهید و زیر و رو کنید تا مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. سپس برای اینکه بگذاریم گوشت طعم و عطر موادی که به آن اضافه شده است را بگیرد، بر روی کاسه یک سلفون بکشید و چیزی در حدود ۶ ساعت آن را در یخچال بگذارید تا گوشت‌ها خوب طعم دار شوند.

بعد از گذشت زمان برای طعم دار شدن گوشت‌ها آن را از یخچال خارج کنید و آماده‌ی سیخ کردن آن‌ها باشید. بهتر است قبل از سیخ گرفتن آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با پشت چاقو چند ضربه بر روی دو طرف گوشت بزنید تا کمی تخت‌تر شوند سپس آن‌ها را با دقت سیخ کنید.

بهتر است در هر سیخ یک الی دو تکه دنبه در بین گوشت‌ها بگذارید، چون چربی حاصل از دنبه‌ها کباب خوشمزه و لذیذ تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

نوبت به آماده کردن زغال‌ها می‌رسد. سعی کنید که اندازه زغال‌ها در منقل یک دست باشد تا حرارت یکسانی به کباب شما برسد. البته حرارت بیش از حد نیز مناسب نیست، چون باعث خشک شدن چنجه‌ها می‌شود. به این نکته دقت کنید که اگر کباب‌ها را زمان زیادی در یخچال برای طعم دار شدن قرار گرفته اند، بنابراین کباب‌ها در زمان کوتاهی پخته خواهند شد.

بعد از این که چنجه‌ها را کباب کردید می‌توانید چند سیخ گوجه فرنگی و یک سیخ فلفل سبز را بر روی مننقل بگذارید و آن‌ها را نیز کباب کنید؛ و آن‌ها را در کنار کباب چنجه به همراه نان یا پلو میل نمایید.

نکات مهم و طلایی در تهیه کباب چنجه

کباب چنجه را نیز می‌توان با گوشت گوساله تهیه کرد، اما توصیه می‌شود که در صورت امکان از گوشت گوسفندی تازه استفاده کرد.

برای خوش طعم کردن چنجه‌ها در هنگام آماده سازی می‌توانید مقداری زعفران آب شده و یا ادویه‌های دلخواهتان را به کاسه گوشت اضافه کنید. سبزیجات معطر نیز برای خوش طعم کردن کباب چنجه گزینه‌ی مناسبی می‌باشند.

در هنگام کباب کردن چنجه‌ها بر روی زغال می‌توانید از مخلوط کره آب شده و زعفران استفاده کنید و با استفاده از یک قلم مو بر دو طرف گوشت‌ها بکشید.

ترجیحاً سعی کنید که کباب پنجه را بر روی آتش زغال آماده کنید. زیرا اگر گوشت کباب شده اضافه بیاید می‌توان از آن بعداً استفاده کرد، اما اگر با فر درست شود بعد از مدتی گوشت‌ها خیلی سفت می‌شوند و نمی‌شود از آن‌ها استفاده کرد.

طرز تهیه کباب چنجه که در بالا به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است، در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت‌ها را تغییر دهید.

اگر شماهم از طرفداران پر و پا قرص کباب هستید، پیشنهاد می‌کنم طرز تهیه تمامی کباب‌ها را ببینید تا طرز تهیه معروف‌ترین کباب‌ها را یاد بگیرید. در مقاله ذکر شده می‌توانید طرز تهیه کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، بختیاری، سلطانی، قفقازی، کباب ترش، کباب دنده و کباب حسینی را یاد بگیرید و بتوانید هرکدام را خودتان در منزل درست کنید. درست کردن کباب در منزل هم از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است و هم از این طریق می‌توانید از سلامت گوشت و مواد اولیه مصرفی اطمینان حاصل کنید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
2
6
به به
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
0
5
سلام.عالی بود.لطفا همیشه از این کارهای خوب بفرستید
ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
1
0
اینکه همه مواد همزمان مخلوط بشن اصلا خوب نیست بهتر که در آخر همه مواد از گوشت جدا بشه بعد زعفران و نمک و ادویه اضافه بشه
علی اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
0
1
با سلام وتبریک سال نونکته های اموزشی ودستورات غذا یی و کباب عالی بودتشکر
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
0
کاش یکم به دین وآیین مردمش یعنی کسایی آوردنش بالا احترام میزاشت این چه وضع حجابه آخه زن خودشه یا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
0
عالی بود کبابها ی خوشمزه ای میشه
نظرات شما
پیشخوان