تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سایه جنگ بر سر منطقه کرونازده خاورمیانه/ آیا آمریکا به عراق و نظامیان ایران حمله می‌کند؟

در روز‌های اخیر شاهد بالا رفتن موج رسانه‌ای احتمال حمله آمریکا به عراق بودیم. سه روز پیش نیویورک تایمز در گزارشی از طرح مخفی پنتاگون برای نابودی گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق پرده برداشت و نوشت ژنرال‌های ارشد آمریکایی در عراق با این طرح مخالفت کرده‌اند.
حمله امریکا به عراق
رویداد۲۴ رسانه آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی از دستور پنتاگون به فرماندهان نظامی برای طراحی نقشه‌ای برای تشدید درگیری‌های آمریکایی‌ها در عراق خبر داده گفته و هفته گذشته از آن‌ها خواسته شده تا برای یک کمپین نابودی نیرو‌های نظامی مورد حمایت ایران در عراق آماده شوند.
 
به گفته مقامات آمریکایی، پنتاگون به طراحان جنگی و فرماندهی مرکزی ارتش در عراق دستور داده استراتژی نابودی گروه‌های شبه‌نظامی عراقی را طراحی کنند. در این دستور گفته شده نیرو‌های ایرانی (سپاه) در صورتی که در میان مبارزان کتائب حزب الله باشند، می‌توانند مورد هدف قرار بگیرند. با این حال فرمانده ارشد آمریکا در عراق نسبت به اجرای این طرح هشدار داده و گفته میتواند به یک درگیری خونین و غیر سازنه با ایران بدل شود.
 
ژنرال روبرت وایت فرمانده آمریکایی هفته پیش در یادداشتی نوشته که یک کمپین نظامی جدید به اعزارم هزاران نیروی آمریکایی به عراق و صرف هزینه‌های زیاد نیاز‌مند است.
 
دستور پنتاگون و پاسخ ژنرال وایت هر دو به عنوان دو سند بسیار محرمانه طبقه بندی شده، اما به دست نیویورک تایمز رسیده است. برخی مقامات ارشد نظیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و روبرت اوبرین مشاور امنیت ملی ترامپ برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش اصرار دارند و این فرصت را برای نابودی نیرو‌های مورد حمایت ایران در عراق مناسب میدانند چرا که ایران در حال حاضر درگیری بحران ویروس کرونا در کشور است.
 
در عین حال مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تشدید درگیری‌های نظامی مخالفند و آن را باعث افزایش بی ثباتی در خاورمیانه در شرایطی می‌دانند که ترامپ از کاهش تعداد نیرو‌های آمریکایی در منطقه حرف زده است.
 
با این حال بر اساس گزارش نیویورک تایمز به گفته دو مقام دولتی آمریکایی، اسپر دستور طرح ریزی برای یک کمپین نظامی جدید درون عراق را داده است.
بیشتر بخوانید: چرا پایگاه نظامی «تاجی» هدف حملات مداوم قرار گرفته است؟
در جلسه ۱۲ مارس کاخ سفید مارک اسپر و ژنرال میلی خواستار واکنش نظامی و موشکی محدود علیه کتائب حزب الله شده‌اند.
 
روز ۱۹ مارس در جلسه کابینه آمریکا در اتاق بیضی شکل، ترامپ تصمیمی درباره این کمپین جدید در عراق اتخاذ نکرده، اما با ادامه طرح ریزی این کمپین موافقت کرده است.
 
نیویورک تایمز با اشاره به احتمال بروز درگیری نظامی در گزارشی نوشته این وضعیت مقامات عراقی به ویژه نظامیان عراق را در دوراهی بین ایران و آمریکا قرار می‌دهد. آمریکایی که فرسنگ‌ها با آن‌ها فاصله دارند و قرار است حمله‌ای نظامی کلید بزنند و ایرانیانی که در همسایگی آن‌ها هستند و بسیاری از مقامات ارشد عراق بر این باورند که آن‌ها باید در کنار ایران زندگی کنند.
بیشتر بخوانید: شبیه سازی یک جنگ/ آمریکا در صورت حمله به ایران با چه شرایطی روبرو خواهد شد؟ +نقشه
به گزارش رویداد۲۴ کریم النوری یکی از اعضای ارشد سازمان بدر عراق که نهاد مورد حمایت ایران است، گفته عراق نمی‌تواند قربانی درگیری بین ایران و آمریکا شود و این درگیری به نفع ایران تمام خواهد شد.
 
اما به گفته بسباری از رسانه‌ها گروه کتائب حزب الله هدف اول آمریکا برای حمله است. این گروه نیز مانند حزب الله لبنان یک ساز و کار نظامی و سیاسی متشکل و در ارتباط با سیاستمداران، تجار و شبکه‌ای از متخصصان منطقه ایست.
 
مایکل نایتز تحلیلگر موسسه واشنگتن که یک دهه است درباره گروه‌های شبه نظامی در منطقه تحقیق می‌کند کتائب حزب الله را یک دولت در سایه در عراق خوانده است. در نتیجه هر طرح کلانی برای نابودی کتائب حزب الله خطرات سیاسی و امنیتی بزرگی برای دولت ترامپ و چالش‌های عملی جدی برای ارتش به همراه خواهد داشت.
 
روز چهارشنبه هفته گذشته کتائب حزب الله نیز در بیانیه‌ای به مبارزانش هشدار داده که برای هرگونه حمله احتمالی آمریکا آماده باشند. در بیانیه کتائب حزب الله آمده است: در شرایط دشوار کنونی عراق و زمانی که همه امکانات برای مقابله با خطر ویروس کرونا، که ترامپ تروریست و دولت جنایتکارش متهم به گسترش آن است، بسیج شده و در شرایطی که نیرو‌های مردمی و گروه‌های مقاومت سرگرم حمایت از تلاش‌های دولت و تقویت آن از قبیل ضدعفونی کردن و کمک به خانواده‌ها هستند، تحرکات مشکوک نیرو‌های آمریکایی و مزدوران آن را زیر نظر گرفته‌ایم که از این شرایط برای دستیابی به اهداف مشکوک خود و اجرای برنامه‌هایی بهره‌برداری می‌کنند.
 
این گروه آمریکایی‌ها را تهدید کرده و گفته اقدام دشمن اشغالگر آمریکایی، ما را در برابر گزینه‌های زیادی قرار داده و مجبور خواهیم شد که با قدرت به همه تأسیسات نظامی، امنیتی و اقتصادی آن بی هیچ استثنایی پاسخ دهیم و مواضعی را که برای حمله طراحی کردند به گورستان آن‌ها تبدیل کنیم.
بیشتر بخوانید: آمریکا در تیررس/ همه اهدافی که ایران می‌تواند در منطقه مورد حمله قرار بدهد، کدامند؟

استقرار سامانه پاتریوت‌های آمریکا در خاک عراق

 
 
به گزارش رویداد۲۴ شب گذشته «میدل ایست آی» در این میان از استقرار موشک‌های پاتریوت آمریکا در اربیل و عین الاسد عراق خبر داده است. «میدل ایست آی» نوشته منابع نظامی عراقی و آمریکایی گفته‌اند که آمریکا در یکی از پایگاه‌های نظامی در عراق سامانه پدافند موشکی پاتریوت مستقر کرده است.
 
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که هفته قبل یک سامانه پاتریوت در پایگاه هوایی عین‌الاسد مستقر شده است و در حال آماده‌سازی است.
 
واشنگتن اگزمینر در گزارشی مدعی شده کتائب حزب الله حملاتی را علیه آمریکایی‌ها در عراق کلید زده که با حمایت مستقیم ایران انجام شده و این تهدید‌ها نیازمند پاسخ قاطع آمریکاست چرا که ایران نباید فکر کند از وضعیت شیوع ویروس کرونا می‌تواند برای حمله به منافع آمریکا استفاده کند.
 
این رسانه مدعی شده ایران باید بداند بار دیگری که سعی کند آمریکا را مورد آزمون قرار دهد، آمریکا پایگاه سپاه در خاک ایران را هدف می‌گیرد.
 
احتمال حمله آمریکا در عراق واکنش‌هایی را در رسانه‌های نزدیک به سپاه و برخی کاربران توییتر به همراه داشت. این واکنش‌ها به نوعی تایید تحرکات اخیر آمریکا در منطقه است.
 
برخی کاربران در توییتر از احتمال آغاز عملیاتی در عراق توسط سپاه با نام «طلوع نو» خبر داده‌اند. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به برخی تحرکات در عراق از سوی آمریکا واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: هرگونه اقدام نظامی آمریکا در عراق مانند حمله به داعش است. ترور و تجاوز در شکل دولت و گروه فرقی ندارد. آمریکا از عراق خارج شود وگرنه مردم عراق اخراجشان می‌کنند.
 
مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده منتخب مردم در انتخابات مجلس یازدهم نیز به این تحرکات واکنش نشان داده و گفته: هر دستی را که برای ظهور صدامی جدید، تجزیه عراق یا حمله به نیرو‌های مقاومت به قبضه شمشیر برود، جوانان برومند عراقی از بازو قطع خواهند کرد.
 
خبرگزاری فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه در خبری به نقل از عشایر استان دیالی عراق نوشته عشایر استان دیالی بر مخالفت خود با هر گونه تهدیدهای آمریکا علیه سازمان الحشد الشعبی تأکید و خروج نظامیان آمریکا از عراق را ضروری خواندند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
0
0
ای خدا. به دادمان برس به ایران حمله نشه دیگه طاقت نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
دیگه طاقت نداری؟چند بار حمله شده مگه
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
4
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. والسلام.
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
1
0
با سلام انسان فاضل در مشهد از بهترین رفیق های من است
و واقعا شایسته نیست که ابروی این انسان شریف به وسیله ی نجاست های از خدا بی خبر از بین برود.
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
1
0
سلام. واقعا عشقی عزیزم.
واقعا این شخصیت یکی از بهترین رفیق های منه.
خاک بر سر انسان هایی که ابروی این بزرگوار شریف مشهدی
را می برند. تف بر ذات نجسشان.
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
1
0
وای بر بی شرفان پست فطرت بی صفت. من یکی از بهترین رفیق هاتم عزیزم. و پشتیبان تو هستم. لعنت بر هر کسی که
تو را اذیت کرده است. جواب شان با خدا.
این انسان مشهدی شریف ترین انسان روی کره ی خاکی است.
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
1
0
لطفا دست از سر انسان فاضل مشهدی بردارید.
این شخص بی نظیر . خدا روز قیامت شما را رسوا می کند.
نظرات شما
پیشخوان