تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
عضو فراکسیون امید مجلس:

می‌توانستیم شیوع ویروس کرونا را پیش از این‌ها مهار کنیم/ با خستگی کادر درمان وضعیت خطرناک خواهد شد‌

یک نماینده مجلس گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا باید از روز‌های ابتدایی این بیماری صورت می‌گرفت.
می‌توانستیم شیوع ویروس کرونا را پیش از این‌ها مهار کنیم
رویداد۲۴ ‌بهرام پارسایی  درباره طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» که از روز جمعه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور اجرا شده است، گفت: تصمیم‌گیری درباره قطع زنجیره شیوع کرونا به رئیس‌جمهور بازمی‌گردد.

 شورای اسلامی یادآور شد: قبل از آنکه مراجع رسمی اعلام کنند که ویروس کرونا وارد کشور شده است، یک پزشک بعداز آن‌که تست برادرش مثبت شد، اعلام کرد این بیماری در کشور وجود دارد. بعد‌ها هم گفته شد در شهر قم به صورت قطعی کرونا ویروس شیوع پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از همان ابتدای شیوع بیماری آن هم با توجه به اینکه بازار شایعات بسیار داغ بود، برای کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های کشور باید اقدام می‌شد و قرنطینه صورت می‌گرفت.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنگام شیوع بیماری در شهر قم می‌توانستند قرنطینه را اعلام کنند. در همان روز‌ها به وزارت کشور پیشنهاد شد انتخابات را کلاً به عقب بیندازد و اصرار شد اگر این کار را انجام نمی‌دهند حداقل انتخابات قم به تعویق بیفتد که هیچ‌کدام از این کار‌ها صورت نگرفت.

وی ادامه داد: روز بعد از انتخابات وزیر کشور در یک جلسه مطرح کرد که از ما خواستند انتخابات را به خاطر ویروس کرونا عقب بیندازیم و یا حداقل در قم به تعویق بیفتد که ما به عنوان مجری انتخابات مقاومت کردیم و از این صحبت‌ها تمکین نکردیم و پیشنهادات را نپذیرفتیم!

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعدهم بحث قرنطینه قم و شهر‌های شمالی و تهران مطرح شد که انجام نشد؛ که اگر می‌شد قطعاً ما می‌توانستیم شیوع بیماری را پیش از این‌ها مهار کنیم.

وی بیان کرد: من نمی‌دانم مشاوران هیئت دولت چه کسانی هستند، اعتقادم بر این است که بهترین مشاوران در حال حاضر جامعه پزشکی و کادر درمانی هستند که در صف اول این مبارزه هستند و می‌دانند راه چیست و اعتقاد ما بر این است مشاوری قوی و بهتر از این‌ها نیست.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان بسیار و گسترش ویروس کرونا در تمام نقاط کشور تازه تصمیم گرفته شده محدودیت‌هایی آن هم به صورت ناقص صورت گیرد، گفت: متاسفانه به دلیل فقدان تصمیم درست در زمان مناسب، امروز شاهد هستیم که برخی اتفاقات می‌افتد. به طور مثال مردم برخی از شهر‌ها خودشان مجبور شدند که کار قرنطینه را انجام دهند، مثلاً به پلاک خودرو‌هایی که از شهرشان نیست اجازه ورود نمی‌دهند.

نماینده مردم شیراز در ادامه با بیان اینکه بیشترین هزینه را امروز در مبارزه با ویروس کرونا کادر درمان و پزشکی می‌پردازد، گفت: آمار پزشکان و پرستارانی که جان خودشان را از دست داده‌اند بالاست. چین قبل از شناسایی ویروس  کرونا و ناشناخته بودن آن تعدادی دکتر و پرستار از دست داد، اما بعد از شناسایی ویروس شاهد بودیم که پرستار‌ها و دکتر‌ها جان خودشان را از دست ندادند، چرا؟ چون امکانات برایشان مهیا شد، اما متاسفانه در کشور ما بعد از شناسایی ویروس هم شاهد بودیم تعدادی از کادر درمان جان خودشان را از دست دادند.

وی ادامه داد: به هر حال کادر درمانی هم تا حدی توانایی دارد؛ شاید بتوانیم هتل‌ها و مراکزی را به نقاهتگاه برای بیماران تبدیل کنیم، اما ممکن است کادر درمانی با عدم کنترل ویروس و سنگینی باری و خستگی مواجه شوند، قطعاً آن زمان وضعیت خطرناک خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
پاسخ صریح واعظی به شائبه تعلل دولت در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخورد صورت گرفته با پزشکان بدون مرز، گفت: بسیار سوال‌برانگیز است که چرا چنین رفتاری با پزشکان بدون مرز صورت گرفت. اگر تصمیم بر این بود که آنان به کشور وارد نشوند از روز اول باید از آن‌ها عذرخواهی می‌کردیم و می‌گفتیم نیازی نیست که بیایید، اما این رفتاری که صورت گرفت مناسب آداب و فرهنگ ایرانی نبود. پزشکان بدون مرز در همه دنیا وجود دارند و وابسته به هیچ نهادی نیستند.

پارسایی درباره شیوع موج دوم بیماری کرونا در کشور و تصمیم‌گیری درباره کنترل آن بیان کرد: تصمیم‌گیران اجرایی در کشور باید به نوعی سرچشمه‌ی ویروس را با قرنطینه می‌بستند چرا که آن زمان ویروس تازه وارد کشور شده بود و هنوز فرصت داشتیم با قرنطینه کاری انجام دهیم، اما امروز من هم به عنوان نماینده مردم نمی‌دانم چه پیشنهادی بدهم و بگویم چه کاری صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که متاسفانه تصمیم‌گیران ما در مواقعی که می‌شد درست تصمیم نگرفتند، گفت: تصمیم‌سازان باید به طور جدی از مسافرت ممانعت می‌کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هفته گذشته من از تهران با خودروی شخصی به سمت شیراز حرکت کردم، در مسیر ورودی هر شهر یک تیم حضور داشت و تب‌سنجی می‌کرد و به نوعی غربالگری انجام می‌گرفت که باید بگویم اگر آمار غربالگری که امروز وزارت بهداشت می‌دهد بر مبنای این کار است که درست نیست؛ چرا که همه می‌دانند که هنگامی که فرد مبتلا وضعیتش حاد شود و تبش بالا برود در این‌صورت نمی‌تواند رانندگی کند چه برسد به این‌که سفر برود، بنابراین گذاشتن چنین چیزی در ورودی هر شهر فقط هزینه کردن است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گفته می‌شود در دو هفته اول علائم بیماری بروز پیدا نمی‌کند بنابراین نباید در غربالگری انتظار داشته باشیم افراد ناقل شناسایی شوند، پس این نوع غربالگری چندان مفید نیست.

پارسایی افزود: باز هم تاکید می‌کنم کادر درمانی باید به میدان بیاید چراکه این گروه علاوه بر این‌که در خط مقدم مبارزه با بیماری در حضور دارد می‌دانند که چه کاری باید صورت گیرد تا این بیماری متوقف شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مقصران آن‌چه این چند وقت در کشور رخ داد در یک محکمه عادلانه به دور از مسائل سیاسی و همزمان با حل مشکلات محاکمه شوند.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه کارش رسیدگی به مسائل قضایی است و در کار اجرایی حضور ندارد بنابراین می‌تواند با مدیریت این موضوع با مقصران و سهل‌انگاران که باعث چنین پیشامدهایی شدند به دوری از سیاست‌زدگی برخورد کند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، پزشکان
نظرات شما
پیشخوان