تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

باید و نبایدهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از ویروس کرونا

تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ویروس کرونا دارد و از این رو در شرایط عادی و اضطرار لازم است در این مورد دقت نظر شود.
پیشگیری از کرونا
رویداد۲۴ مینا رضوی متخصص تغذیه افزود: کمبود دریافت‌های غذایی و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: مصرف ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود و نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند، افراد در صورتی که علائم سرماخوردگی دارند، از غذا‌هایی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنند.

رضوی با بیان اینکه از جوانه‌ها گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده شود، ادامه داد: از انواع میوه‌ها مثل انار، پرتقال، گریپ فروت، لیموشیرین، لیمو ترش، نارنگی، نارنج، سیب و ... استفاده کنید، میوه‌ها را کامل بشویید، ضدعفونی کرده و بدون پوست مصرف کنید.

به گفته این متخصص تغذیه، مصرف جوشانده آویشن و پونه کوهی برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت توصیه می‌شود و از هویج، کدوحلوایی، شلغم و لبو در غذا‌های روزانه استفاده شود.

بیشتر بخوانید:پاسخ متخصصان بهداشت به ۱۲ سؤال در مورد ویروس کرونا

وی تصریح کرد: غذا‌هایی که حاوی مقدار زیادی چربی و نمک است می‌تواند منجر به ایجاد التهاب در مجاری تنفسی و مسیر‌های هوایی شوند. از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فود‌ها و غذا‌های چرب و سنگین پرهیز شود و استفاده از منابع پروتئین مثل انواع گوشت‌ها مانند مرغ و ماهی، حبوبات یا تخم مرغ کاملا پخته مهم است.

رضوی با اشاره به اینکه از انواع آجیل بسته بندی و بدون نمک استفاده شود، افزود: ویروس کرونا به دمای معمولی پخت (۷۰ درجه سانتی گراد) حساس است بنابراین به عنوان یک اصل کلی باید از مصرف محصولات حیوانی (شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی) خام و کامل پخته نشده، پرهیز و از ظروف، قاشق چنگال شخصی استفاده شود.

وی اظهار داشت: امکان انتقال کرونا ویروس از طریق بسته‌های مواد غذایی وجود دارد، توصیه می‌شود قبل از مصرف بسته‌ها نیز شسته شوند، از خرید مواد غذایی فله یا باز خودداری و در هنگام مراقبت و غذا دادن به افراد بیمار و کودکان خردسال قبل و بعد از غذا دادن به آن‌ها حتما دست‌های خود و بیمار ضد عفونی شود.

رضوی خاطرنشان کرد: سیر، زنجبیل و سایر مواد غذایی توصیه شده اگر چه به دلیل ترکیبات خاصی که دارند می‌توانند در مقابله با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مفید باشند، اما شواهدی مبنی بر مصرف آن در درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد و بهتر است به صورت متعادل مصرف شوند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان