تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹

گیاه شگفت انگیز/درمان کم خونی و کبد چرب/ بیماری‌های پوستی تا خواص ضد افسردگی و رفع یبوست و بواسیر

عرق بومادران خواص بسیار فراوانی دارد و از آن در طب سنتی به عنوان ضد تب و سرماخوردگی استفاده می‌شود، همچنین در بهبودی مشکلات جسمی و روحی نیز کاربرد دارد.

بومادران

رویداد۲۴ گیاه بومادران از زمان‌های بسیار قدیم به واسطه خواص درمانی‌اش از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار بوده است. چینیان باستان شاخه‌های بومادران را در هنگام پیشگویی در اطراف می‌پراکندند و به آن عنوان لقب "ساقه پیشگو" داده‌اند.

نام علمی این گیاه، میلفولیوم، به معنی هزاربرگ است که به شاخه‌های پر برگ بومادران اشاره دارد. نام دیگر آن خون دماغ بوده که دلیل این نامگذاری استفاده از آن برای بندآوردن خونریزی دماغ است. روستاییان برگ‌های تازه بومادران را در سوراخ‌های بینی فرو کرده و خونریزی را بند می‌آوردند.
بیشتر بخوانید: نسخه طب سنتی برای درمان آنفولانزا
در طب سنتی آمریکا و اروپا، بومادران برای کاهش تورم مفاصل در بیماری روماتیسم تجویز می‌شد و چای داغ این گیاه، درمان خانگی سرماخوردگی‌های سخت است. امروزه گیاه پزشکان، بومادران را به عنوان یکی از دارو‌های ضد تب و آنفولانزا می‌شناسند و آن را به همراه آقطی و نعنا صحرایی تجویز می‌کنند.

از نظر بهداشتی این گیاه پاک کننده و تقویت کننده پوست بوده که این ویژگی ناشی از خواص قابض کنندگی بومادران است. چای بومادران که از ساقه‌های گلدار تهیه شده باشد به خصوص برای پوست‌های چرب مفید است. یافته‌های جدید نیز حاکی از خاصیت جوان کنندگی پوست گیاه و عرق بومادران است.


برای تهیه عرق بومادران از سرشاخه‌های گُلدار گیاه استفاده می‌شود.

این عرق طبیعت گرمی دارد و از آن برای درمان افسردگی و ضعف اعصاب، صرع و جنون‌های خفیف استفاده می‌شود.

مصرف عرق بومادران موجب تقویت عمومی بدن، تصفیه خون، درمان گرفتگی، درد و ضعف عضله قلب می‌شود.

از دیگر خواص عرق بومادران می‌توان به درمان ضعف عضله وخواب رفتن دست و پا اشاره کرد. از آن می‌توان در درمان اختلالات قاعدگی دوران بلوغ و یائسگی استفاده کرد.

از عرق بومادران در درمان اسهال، کم خونی، اختلالات بینایی، قولنج‌های کبدی، سنگ کلیه، ورم مقعد و روده و بواسیر استفاده می‌شود.

عرق بومادران ضد رماتیسم و نقرس، ضد التهاب، تب، اسپاسم، آرام بخش درد‌های معده و مقوی معده، محرک گوارشی، ضد نفخ، ملین، صفرا آور، برطرف کننده بی‌اشتهایی، ضد میکروب، ویروس، باکتری وکِرم، شستشو دهنده، ضد عفونی کننده مجاری ادراری، معرق، ضد درد و حساسیت، خلط آور، کاهنده پر‌فشاری خون، ضد ترومبوز مغزی و شریانی، تقویت رگ‌های واریسی، التیام دهنده زخم و جراحات، بند آورنده خونریزی، ضد تشنج و شوره سر، مرطوب و جوان کننده پوست است.

میزان مصرف عرق بومادران

روزانه دو فنجان همراه با غذا برای درمان اختلالات گوارشی و پیش از صرف غذا برای درمان سایر ناراحتی‌ها استفاده شود.

احتیاط در مصرف

خواص عرق بومادران زیاد است، اما در دوران بارداری و شیردهی مصرف ترکیبات عرق بومادران ممنوع است. همچنین کودکان زیر دوسال نباید از عرق بومادران استفاده کنند. همچنین باید از مصرف دَمکرده یا عرق بومادران در ناحیه اطراف و داخل چشم خودداری شود.


عوارض جانبی

بومادران جزء گیاهان با حداقل عوارض جانبی است به خصوص اگر به صورت دم کرده سرشاخه‌های گلدار استفاده شود. خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، بی‌اشت‌هایی و در صورت مصرف طولانی مدت حساسیت به نور از عوارض جانبی نادر مصرف گیاه بومادران محسوب می‌شوند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان