تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
داود محمدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

اعلام پایان سال تحصیلی یا ادامه آموزش آنلاین؟/ چه سناریو‌هایی برای مدارس وجود دارد؟

محمدی با اشاره به بحران ویروس کرونا می‌گوید برخی کارشناسان معتقدند برای اینکه تداوم درسی دانش‌آموزان و دانشجویان از بین نرود بهتر است در شهریورماه به مدارس بازگردند تا دروس عقب‌مانده را تکمیل کنند و سپس به سال تحصیلی جدید وارد شوند یا سرفصل‌های باقی‌مانده به سال تحصیلی بعدی منتقل شود.

تعطیلی مدارس

رویداد۲۴ محمد آیتی: با شیوع ویروس کرونا در کشور، مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند. با نزدیک‌شدن به روز‌های پایانی فروردین‌ماه همچنان شرایط کشور عادی به‌نظر نمی‌رسد و مسئولان تاکید دارند تا جایی که امکانش وجود داشته باشد، مردم از خانه‌ها بیرون نروند.

از طرفی، تجربه آموزش از راه دور و به‌صورت مجازی که در اسفند و فروردین‌ماه در دستور کار معلمان و اساتید قرار گرفت نشان داد با موفقیت در این بخش فرسنگ‌ها فاصله داریم و بدون شک ادامه این روند هم نمی‌تواند چاره کار باشد.

موضوع حائزاهمیت این است که زمان کنترل و به صفر رساندن ویروس کرونا در کشور مشخص نیست و از طرفی هر روز به شروع سال تحصیلی جدید هم نزدیک می‌شویم. سوال اینجاست که بهترین راه برای پایان دادن به این بحران چیست و اساساً سیستم آموزشی کشور چه سناریو‌هایی را دنبال می‌کند؟

داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید متاسفانه برخی دانش‌آموزان در کلانشهر‌ها روز‌هایی را به‌دلیل آلودگی هوا از ورود به مدرسه معاف شدند، اما کمی جلوتر که رفتیم ویروس کرونا وارد کشور شد و نه تنها باعث تعطیلی سیستم آموزشی که بلکه باعث تعطیلی کل کشور شد.

او افزود: موضوع تصمیم‌گیری در خصوص ادامه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به‌طور ویژه در دستور کار دولت است، اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که خیلی نمی‌توان پیش‌بینی درستی از آینده داشت. از طرفی، معتقدم به‌واسطه تعطیلی طولانی‌مدت که بر مدارس و دانشگاه‌ها تحمیل شد، محصلان آسیب دیدند، اما چاره‌ای نیست، چون این اتفاق همه‌گیر است و همه صنف‌ها و اقشار مردم در دنیا گرفتار آن هستند.


بیشتر بخوانید: آیا مدارس بازگشایی می‌شوند؟/ احتمال زوج و فرد شدن حضور در کلاس بعد از اعلام وضعیت سفید


نماینده تهران در مجلس دهم تصریح کرد: تصمیم‌گیری در راستای بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ستاد مبارزه با ویروس کرونا وابسته است، هرچند که سیستم آموزشی کشور در تلاش است با برنامه‌ریزی‌های منطقی، کمی از این آسیب‌ها را جبران کند که یکی از این روش‌ها برقراری آموزش به‌صورت اینترنتی بود.

وی با اشاره به کوشش آموزش و پرورش در راستای ادامه آموزش از طریق فضای مجازی افزود: در این خصوص اقداماتی انجام شد که در شرایط کنونی جایگزین بهتری نداشت. در حال حاضر این وضعیت مختص ایران نیست و در بسیاری از کشور‌های جهان آموزش به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد. متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی گسترده در ایران وجود ندارد و امکانات مورد نیاز در دسترس وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نیست. در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها اینترنت وضعیت خوبی ندارد و در مناطق محروم بسیاری از دانش‌آموزان به وسایل الکترونیک مثل موبایل، تبلت و کامپیوتر دسترسی ندارند و حتی این امکانات در دسترس برخی از معلمان هم نیست.

او می‌گوید: آموزش و پرورش کوشید با استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی آموزش را ادامه دهد، هرچند این موضوع مورد اعتراض برخی معلمان قرار گرفت.

محمدی معتقد است تعطیلات اجباری ناشی از بحران ویروس کرونا در پایان سال اتفاق افتاد و دانش‌آموزان و دانشجویان حدود ۸۰ درصد از آموزش خود را دیده بودند از این‌رو برخی معتقدند که تا همین‌جایی که تدریس شده پایان سال تحصیلی اعلام شود و دانش‌آموزان و دانشجویان به‌صورت آنلاین مورد ارزیابی پایانی قرار گیرند و برای تدریس مطالب باقی‌مانده در آینده برنامه‌ریزی شود. حال این آینده می‌تواند شهریورماه باشد، چراکه در این ماه هوا معتدل است و بستر آموزش کم و بیش فراهم است لذا لزومی ندارد همیشه شروع سال تحصیلی مهرماه باشد و در شرایط اضطراری می‌توانیم کمی از تعطیلات تابستان بکاهیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تشریح کرد: برخی کارشناسان معتقدند برای اینکه تداوم درسی دانش‌آموزان و دانشجویان از بین نرود، بهتر است در شهریورماه به مدارس بازگردند تا دروس عقب‌مانده را تکمیل کنند و سپس به سال تحصیلی جدید وارد شوند و یا سرفصل‌های باقی‌مانده به سال تحصیلی بعدی منتقل شود. یک بحث هم این است که، چون امکان برگزاری کلاس حضوری نیست، کج‌دار مریز آموزش اینترنتی ادامه پیدا کند و سرفصل‌ها تا انتها تدریس و سپس امتحان گرفته شود و شورع سال تحصیل جدید همان مهرماه باشد.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم نهایی در این رابطه در دست آموزش و پرورش و وزارت علوم است. نمی‌توان این مسئله را رها کرد. اگر امکانات لازم برای برگزاری کلاس آنلاین در تمام کشور موجود باشد، آموزش مجازی می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. آموزش مجازی در سراسر دنیا امری پذیرفته شده است و بسیاری از کشور‌ها سالیان سال است که روی آن کار می‌کنند و در برخی موارد نیز آن را جایگزین آموزش حضوری کرده‌اند، هرچند روابط نزدیک بین معلم و شاگرد در آموزش آنلاین امکان‌پذیر نیست. با این وجود اگر امکان چنین آموزشی وجود داشته باشد و به‌طور واقعی زیرساخت‌ها مهیا شود در شرایط کنونی بهترین راهکار است.

محمدی آموزش مجازی در دنیای مدرن را حائز اهمیت دانست و گفت: این اتفاق یک تلنگر به همه ما بود که آموزش مجازی را جدی بگیریم. ما نمی‌توانیم از آموزش مجازی گذر کنیم، اما ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آن نیز در کوتاه‌مدت ممکن نیست. اکنون می‌توانیم تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرده و اولین قدم‌ها را در این راستا برداریم، ولی کاش پیش از این‌ها به این موضوع فکر کرده بودیم.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: در سال‌های گذشته و در دولت اصلاحات اقدامات موثری در راستای آموزش از راه دور انجام شد و آن دولت برای راه‌اندازی این آموزش تلاش‌های بسیاری از جمله برگزاری انواع سمینار‌ها در این زمینه انجام داد و این مسئله را در دستور کار خود قرار داد. متاسفانه در کشور ما با عوض‌شدن مسئولان اقدامات پیشین نیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.

محمدی می‌گوید: دولت باید اقدامات پیشین را از سر بگیرد و برای فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای مجازی‌کردن آموزش عالی و عمومی بکوشد. وزارت آموزش و پرورش در این مدت سعی کرد با استفاده از آموزش آنلاین از منقطع‌شدن یادگیری جلوگیری کند، اما با نارسایی‌های متعددی روبرو شد. حال باید برای آموزش عناوین باقی‌مانده برنامه‌ریزی شود. در حال حاضر راهکار دیگری به غیر از آموزش آنلاین و برنامه‌ریزی برای شروع سال تحصیلی از تابستان مطرح نیست. بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در شرایط کنونی نیز با توجه به‌نظر کارشناسان ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا امکان‌پذیر نیست و اگر هم باشد تصمیم‌گیری برای سلامتی محصلان و خانواده‌های آن‌ها، امر مشکلی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان