تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
فعال رسانه‌ای عراقی:

جامعه عراق تحمل تشکیل دولت حزبی را ندارد/ رویکرد کنونی آمریکا ادامه یابد، عراق ویتنام دوم می‌شود

سردبیر پایگاه خبری النخیل تاکید کرد: جامعه عراق تحمل تشکیل دولت حزبی دیگری را ندارد و مردم خواهان معرفی وزرای فن‌سالار و غیرحزبی هستند به همین دلیل تاکنون ۴۹ نماینده از جریان‌های مختلف فراکسیون جدیدی را تشکیل داده‌اند که احتمالا ریاستش با مصطفی الکاظمی خواهد بود.
تشکیل دولت عراق
رویداد۲۴  «محمد علی الحکیم» با اشاره به معرفی «مصطفی الکاظمی» برای تصدی مقام نخست‌وزیری عراق گفت: از همان ابتدا پیشنهاد بسیاری از فراکسیون‌های سیاسی معتدل برای تصدی مقام نخست‌وزیری و حتی گزینه اصلی برهم صالح، مصطفی الکاظمی بود، اما تعدادی از فراکسیون‌های بزرگ با او مخالف بودند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم برهم صالح با معرفی الزرفی این فراکسیون‌ها را به مرگ گرفت تا آن‌ها به تب راضی شوند. در واقع، برهم صالح با معرفی الزرفی خواست زمینه موافقت پارلمان با الکاظمی فراهم شود.

الکاظمی و الزرفی، دو روی یک سکه‌اند

این روزنامه‌نگار عراقی اظهار داشت: الکاظمی و الزرفی، دو روی یک سکه هستند، اما الکاظمی فرد معتدل‌تری نسبت به الزرفی محسوب می‌شود و نسبت به او خوش‌نام‌تر است. دلیل این مسئله آن است که الزرفی فرد نزدیک به آمریکا محسوب می‌شود و در سال ۲۰۰۴ توسط پل برمر، حاکم نظامی آمریکا در عراق به سمت استانداری نجف منصوب شد.

الحکیم با بیان اینکه عراقی‌ها نظر مثبتی نسبت به افراد نزدیک به آمریکا ندارند، تصریح کرد: برهم صالح با معرفی الزرفی برای تصدی مقام نخست‌وزیری، قانون اساسی عراق را زیرپا گذاشت چراکه نخست‌وزیری در عراق مختص به شیعیان است و نامزد تصدی این مقام باید توسط فراکسیون‌های بزرگ معرفی شود و به همین خاطر نیز معرفی الزرفی با واکنش اکثریت پارلمان روبه‌رو شد. در واقع مخالفت با الزرفی نه به خاطر شخص وی بلکه به دلیل اقدام برهم صالح بود که قانون اساسی این کشور را زیرپا گذاشت.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به حضور رهبران و روسای فراکسیون‌ها در مراسم معرفی مصطفی الکاظمی گفت: عمار حکیم، حیدر عبادی، هادی عامری و حتی رهبران فراکسیون‌های اهل سنت و کردی نیز در مراسم معرفی الکاظمی برای تصدی مقام نخست‌وزیری حضور داشتند. با این حال، کسی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید او و کابینه‌اش رای ۱۰۰ درصد اخذ می‌کند، ولی میزان رای‌آوری او بالاست.

بیشتر بخوانید: نخست وزیر جدید عراق میان ایران و آمریکا واسطه می‌شود؟

جامعه عراق تحمل تشکیل دولت حزبی را ندارد

الحکیم با بیان اینکه اگر الکاظمی وزرایی غیرتکنوکرات و حزبی معرفی کند، احتمال رای‌آوری دولت او کمتر می‌شود، ابراز داشت: اکنون جامعه عراق تحمل تشکیل دولت حزبی دیگری را ندارد و مردم خواهان معرفی وزرای تکنوکرات و غیرحزبی هستند. به همین خاطر، تاکنون ۴۹ نماینده از تمامی جریان‌ها، فراکسیون جدیدی را تشکیل داده‌اند که احتمالا ریاستش هم با الکاظمی خواهد بود.

وی ضرورت ایجاد موازنه و تعادل میان کشور‌های مختلف در عراق را از سوی نخست‌وزیر آتی عراق ضروری برشمرد و بیان کرد: گرایش به سمت یک کشور به ویژه آمریکا موجب خواهد شد دولت عراق سقوط کند. اگر دولت بعدی عراق بخواهد با حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت دشمنی کند، حتما موفق نخواهد بود چراکه حشد الشعبی با مصوبه مجلس، جزو رسمی نیرو‌های مسلح عراق بوده که با فتوای مرجعیت عراق هم تشکیل شده است.

الکاظمی توان ایجاد موازنه منطقه‌ای و بین‌المللی در عراق را دارد

سردبیر پایگاه خبری النخیل در عین حال گفت: الکاظمی توان و قدرت ایجاد موازنه و تعادل منطقه‌ای و بین‌المللی در عراق را دارد

الحکیم مذاکره با آمریکا برای اجرایی کردن مصوبه پارلمان برای خروج نیرو‌های نظامی این کشور از عراق را یکی از مهمترین دستورکار‌های دولت بعدی عراق دانست و عنوان کرد: وضعیت نیرو‌های آمریکایی در عراق باید تعیین تکلیف شود. سفارت آمریکا در عراق چندین برابر سازمان ملل، ۸۵ برابر زمین‌های فوتبال، دارای ۱۶ هزار نیرو است. آمریکا چند پایگاه نظامی دارد و هر کاری هم که بخواهد انجام می‌دهد و به کسی هم در عراق پاسخگو نیست.

رویکرد کنونی آمریکا ادامه یابد، عراق ویتنام دوم می‌شود

وی با بیان اینکه اگر الکاظمی نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق را هم بیرون نکند، حضور آن‌ها را منظم‌تر خواهد کرد، گفت: مذاکرات با آمریکا می‌تواند موجب شود نیرو‌های آمریکایی مانند اکنون در عراق عمل نکنند. در واقع، او می‌تواند حضور آمریکایی‌ها را تحت پروتکل‌های جدید و با محدودیت‌های بیشتر همراه کند.

این روزنامه‌نگار عراقی اضافه کرد: اگر رویکرد کنونی آمریکا در عراق ادامه یابد و وضعیت پس از ترور سردار شهید سیلمانی و شهید ابومهدی المهندس تداوم پیدا کند، عراق به ویتنام دوم آمریکایی‌ها تبدیل خواهد شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق ، نخست وزیر عراق
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان