تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا:

متخصصان شمارش صندوق آرا در مورد مرگ کرونایی‌ها نظر ندهند/ کنایه‌های تند جهانپور به معترضان انتخابات ۸۸ + فیلم

از ترامپ تا اعضای شورای شهر، فعالان مدنی و دیگر مسئولان کشوری در رده‌های مختلف، صحت و قسم آماری که از سوی وزارت بهداشت، روزانه منتشر می‌شود را زیر سوال برده اند و هر کدام به نوعی مدعی هستند که این آمار نمی‌تواند صحیح باشد و نگفته‌هایی در تعداد جانباختگان و مبتلایان به ویروس کرونا در ایران وجود دارد.

کیانوش جهانپور

رویداد۲۴آخرین انتقاد کننده به آمار‌های وزارت بهداشت، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بود و خواستار اعلام آمار تفکیک شده مبتلایان به ویروس کرونا و جانباختگان از این ویروس در پایتخت شد و مدعی شد که آمار‌هایی که اعلام می‌شود با آمار‌هایی که ما در اختیار داریم همخوانی ندارد.


کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد این انتقاد‌ها و در خصوص اینکه، وزارت بهداشت چه مستندی برای اعتبار بخشیدن به آمار‌های روزانه خود از مبتلایان و جانباختگان از کرونا در ایران دارد به خبرنگار اجتماعی رکنا چنین گفت: ما مسئول این نیستیم که آمار‌ها را به کسی اثبات کنیم. در دوره انتخابات هم بعضی از آمار‌ها را قبول نداشتند. پیشتر در مورد یکی از اعضای شورای شهر گفتیم ایشان متخصص تولد است، بهتر است در مورد تخصص خود صحبت کند تا مرگ و میر. ایشان در پاسخ ما گفتند:"ما آمار پاس کرده ایم. " البته منظور من شمارش نیست. همه ما سوم ابتدایی شمارش را خوانده ایم. چهارم و پنجم ابتدایی نیز تمرین کردیم نیاز نیست که دانشگاه رفته باشیم. ولی عرض کردم که دوستان در حوزه‌ای اظهار نظر کنند که تخصص آن را دارند. در مورد علت فوت هیچ کدام از این عزیزان تخصص ندارند. برای کنجکاوی خودم در خصوص تخصص این افراد جستجو کردم دیدم سابقه شمارش و آمار دارند و در مورد انتخابات اظهار نظر داشتند.

در خصوص همین تخصص شمارش آرا انتخاباتی هم، مثلا جایی گفته بودند ما آمار را قبول نداریم یا قبول داریم و یا کم و زیاد است. دیگران را هم به واسطه همین حرف به اشتباه انداختند و خانه نشین کرده اند. باز هم تاکید می‌کنم در این جمع کسی را ندیدم که در مورد علت فوت تخصصی داشته باشد؛ لذا پاسخی هم برای آن ندارم، چون این اظهار نظر از جنس علت فوت نیست. اگر کسی علت فوت را می‌شناسد، کارشناس یا متخصص پزشکی قانونی است یا تخصصی اتیولوژی مرگ و میر و تفکیک آن است قطعا در کلاس درس ایشان استفاده خواهیم کرد. ولی من جز آمار انتخاباتی یا تولد چیز دیگری در این دوستان ندیدم.

وی با اشاره به اظهار نظر‌ها رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران افزود: طرف در کشوری نشسته است که ۹-۱۰ درصد مبتلایان شناسایی شده فوت کرده اند، یک شبکه ماهواره‌ای را اداره می‌کند و بعد می‌گوید آمار‌ها در ایران مشکوک است، چون آمار مرگ و میر آن با آمار شناسایی شده نمی‌خواند. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. شما جایی نشسته اید که اولین سوال جلوی خودتان است. از متخصصان و کارشناسان و محققین و دولت آنجا سوال کنید که چطور است که در اروپا ۶ تا ۱۰ درصد شناسایی شده‌ها دچار مرگ و میر شده اند. آن وقت به شما خواهند گفت که بعضی از مبتلایان با علامت یا بدون علامت ممکن است شناسایی نشده باشند.

در ایالات متحده و آلمان به مراتب بیش از اینجا موارد شناسایی نشده وجود دارد. در ایتالیا، اسپانیا و لوکزامبورگ که الی ماشاالله موارد شناسایی نشده وجود دارد. آن هم در کشور‌هایی که غیر از ایالات متحده هم از ایران کوچک ترند و هم جمعیت کمتری دارند. بنابر این دسترسی آماری بهتری باید نسبت به پراکندگی جمعیتی داشته باشند، ولی این آمار را ندارند. بله، ما می‌گوییم آمار شناسایی شده را به مردم اعلام می‌کنیم. من وقتی صحبت می‌کنم می‌گویم ۱۲۹۴ نفر موارد قطعی شناسایی شده! علم غیب نداریم که موارد غیرقطعی و شناسایی نشده را معرفی کنیم. وزارت بهداشت می‌گوید آمار شناسایی شده قطعی. این به آن معنا نیست که آمار شناسایی نشده یا غیرقطعی نداریم. قطعا داریم و در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم به خوبی و کارشناسانه به آن اشاره شده است که به هر حال موارد شناسایی شده نشده و منفی کاذب وجود دارد که البته این موارد در آمار وزارت بهداشت اعلام نمی‌شود در آمار وزارت بهداشت ایالات متحده، آلمان، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، ایسلند هم نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند چه چیز جدیدی کشف کرده اند و می‌گویند آمار واقعی از آمار وزارت بهداشت بالاتر است. لازم نیست شما بگویید، من می‌گویم آمار بالاتر است. حتی من به شما می‌گویم شاید خیلی از آن چیزی که شما فکر می‌کنید بیشتر باشد. آمار یعنی آنچه که شناخته ایم. کیس شناسایی شده و تشخیص داده شده را ما به مردم می‌دهیم. ولی چیزی که شناخته نشده که آمار دادنش هنر نیست. از جنس آن می‌شود که کسی صبح بیدار می‌شود و با نظر مشاورانش می‌گوید من اینقدر رای آورده ام و بعد هزار جور دردسر دنبال آن ایجاد می‌شود. ما فقط آن چیزی که مدرک و مستند داریم و شناسایی شده است و قطعی است ارائه می‌کنیم جز این هم هیچ عدد پرت، حدسی و مبتنی بر ظن و گمان را با فشار هیچ فردی در هیچ جایگاهی در هیچ گوشه‌ای از این کشور یا خارج از کشور اعلام نمی‌کنیم. دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند که عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند.
 
منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
0
جناب جهانپور ، صحبت برسر آمار کسانی که شناسایی نشده اند نیست ، طبیعتاً کسی از شما توقع غیب گویی ندارد ولی مسئله این است که شما راست نمی گویید فی الواقع حکومتی که به آمارسازی و خلاف واقع گویی عادت دارد کار را به جایی رسانده که حتی با بخشنامه از مراجع ذیربط می خواهد قبل از اعلام موارد فوتی با مراجع امنیتی هماهنگ کنند ، چرا؟
برای اینکه علت فوت خیلی از موارد قطعی بر اثر کرونا را برای حفظ آبروی سیستم موارد دیگری اعلام کنند مشکل اینجاست. مسئله غیب ندانی شما نیست ، مضافاً بر اینکه در حکومتی که امام جمعه ابرقو با دو کلاس سواد در خصوص همه موارد اظهار نظر می کند و شما جرات و جربزه اعتراض به او را ندارید این طرز صحبت با نمایندگان مردم با تحصیلات عالیه ولو نامرتبط جز عقده گشایی و شاید خود شیرینی برای پاک کردن گافی که در خصوص دروغ گویی چین دادی نمی باشد .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان