تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

۱۲ درصد موارد بیمارستانی کرونا فوت می‌کنند

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس کرونا هنوز در دنیا واکسن یا داروی اختصاصی ندارد، دارو‌های کنونی نیز اثربخشی چندانی نداشته اند. ۱۲ درصد موارد بیمارستانی کرونا فوت می‌کنند، بهترین راه مقابله با این بیماری رعایت اصول پیشگیری است که متاسفانه کمرنگ شده است.
مرگ بیماران کرونایی
رویداد۲۴ مسعود مردانی گفت: تجارب سه ماه اپیدمی کرونا در ایران نشان می‌دهد بیمارانی که به نوع خفیف یا متوسط بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستند و در خانه استراحت می‌کنند، معمولا دچار مرگ و میر نمی‌شوند، این افراد ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد این بیماری هستند.

وی گفت: از بین بیماران کرونا که به بیمارستان می‌آیند ۱۲ درصد فوت می‌کنند، در واقع از بین ۱۵ درصد افراد مبتلا به کرونا که به بیمارستان می‌آیند، پنج درصد به آی سی یو می‌آیند و حدود ۵۰ درصد بیماران کووید ۱۹ که به بخش مراقبت‌های ویژه می‌آیند فوت می‌کنند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا افزود: عمده افراد مبتلا به کرونا که به شکل بدحال و شدید بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند بیماری قلبی - عروقی یا بیماری ریوی، یا دیابت کنترل نشده داشته اند یا هیپوتیروئیدی بوده اند. شاخص ابتلا به هیپوتیروئید و اختلالات غده تیروئید از جمله کم کاری تیروئید و ارتباط آن با فوت ناشی از کرونا از یافته‌های دانشمندان ایران است و به زودی مقاله آن منتشر می‌شود. در واقع کم کاری تیروئید بیشتر از حد معمول در مرگ بیماران کرونا موثر بوده است.

وی گفت: علاوه بر این افراد، بیماران مبتلا به سرطان، افراد پیوندی، بیماران نقص ایمنی در معرض خطر نوع شدید کرونا هستند. افراد عادی هم ممکن است به کرونا مبتلا شوند، ولی نسبت به آن دسته بیمارانی که نام برده شده، دوره بیماری کوتاهتر و عاقبت بهتری دارند.

مردانی افزود: در مجموع درصد بالایی از فوت شدگان ویروس کرونا یکی از بیماری‌هایی های زمینه‌ای را داشته اند یا سن بالای ۶۵ داشته اند، حدود ۱۲ درصد فوت شدگان بالای ۸۰ سال سن داشتند. البته چاقی هم در فوت بیماران کرونا موثر بوده است.

بیشتر بخوانید: 
۳۰ بهمن متوجه ورود ویروس کرونا شدیم/ صندوق بین‌المللی پول بین کشور‌ها تبعیض قائل می‌شود

اثربخشی دارو‌ها

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی درباره دارو‌های موثر در بهبود مبتلایان به کرونا گفت: تا امروز بیماری کووید ۱۹، داروی موثر انتخابی برای درمان ندارد، داروی هیدروکسی کلرکین که خیلی به آن امید بسته بودند بر اساس آخرین بررسی سازمان بهداشت جهانی در بهبود بیماران بستری اثر قابل توجهی نداشته است. دارویی مثل آزیترومایسین که نوعی آنتی بیوتیک است هم احتمالا اثر چندانی ندارد، دارو‌های ضد ویروس هم ممکن است تا ۳۰ درصد باعث کنترل این بیماری بشوند.

مردانی ادامه داد: دارو‌های رمدسیویر و فاویپیراویر جزو دارو‌های امید بخش بودند. داروی رمدسیویر در آمریکا خیلی مورد توجه است، اما تجربه استفاده از این دارو در ایران نشان می‌دهد که هنوز این دارو نمی‌تواند جزو دارو‌های انتخابی برای کووید ۱۹ باشد که البته در این مورد هنوز باید تجربیات بیشتری به دست آوریم، داروی فاویپیراویر هم مزیت بیشتری نسبت به سایر دارو‌های موجود نداشته است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دارو‌هایی مثل اینتروفرون یا دارو‌های درمان هپاتیت روی ویروس کرونا تاثیر دارند، ولی هنوز هیچ کدام از این دارو‌ها داروی انتخابی برای درمان بیماری کووید ۱۹ نیستند و اکنون به علت نبود داروی اختصاصی به اجبار از این دارو‌ها در مواردی برای بهبود نسبی و کاهش طول دوره بیماری استفاده می‌شود.

وی افزود: به جز اسلتامیویر (تامی فلو) هیچ کدام از دارو‌هایی که در پروتکل درمانی کووید ۱۹ در ایران بود از جمله هیدورکسی کلرکین از این پروتکل حذف نشده است، علتش این است که فعلا داروی بهتری نسبت به هیدروکسی کلرکین نداریم و اگر داشته باشیم حتما این دارو هم از پروتکل درمان این بیماری کنار گذاشته می‌شود.

مردانی ادامه داد: در شرایط کنونی بیماری کووید ۱۹ هنوز در دنیا واکسن ندارد، دارو و درمان قابل قبولی هم ندارد، بنابراین بهترین کاری که اکنون می‌توان انجام داد پیشگیری از ابتلاست، پیشگیری یعنی اینکه مدام دست‌ها را با آب و صابون بشوییم، و تا جای ممکن در خانه بمانیم. نگرانی فعلی این است که مردم نسبت به گذشته کمتر اصول پیشگیری را رعایت می‌کنند. کمتر دستهایشان را می‌شویند، ماسک کمتر استفاده می‌کنند، بیشتر به سفر می‌روند و این مساله نگران کننده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان