تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

پرواز‌های خارجی چه زمانی از سر گرفته می‌شوند؟

طی ماه‌های گذشته کشور‌های بسیاری به خاطر شیوع ویروس کرونا مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی یکدیگر بستند و حدود ۱۷ هزار هواپیما در این ایام زمین‌گیر شد. حالا مذاکراتی بین کشور‌های مختلف درگرفته که به گفته مسئولان صنعت هوایی کشور این امید وجود دارد، پرواز‌های خارجی ایران نیز در آینده نه چندان دور به شرایط قبل از شیوع این بیماری نزدیک شود.
پرواز‌های خارجی
رویداد۲۴ از اسفندماه سال گذشته که ویروس کرونا در ایران و به تدریج در بسیاری از کشور‌های جهان شیوع پیدا کرد محدودیت‌های زیادی برای تردد مسافران و سفر‌های هوایی اعمال شد و کشور‌های مختلف به تدریج انجام هرگونه پرواز‌های مسافری را تا اطلاع ثانوی ممنوع کردند. به گفته مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- در این ایام تقریبا ۱۷ هزار هواپیما زمین‌گیر شد و بسیاری از ایرلاین‌های بزرگ دنیا تا مرز ورشکستگی و تعطیلی پیش رفت.

حالا براساس اطلاعات و اخبار منتشر شده بسیاری از کشور‌های اروپایی مذاکراتی را آغاز کردند تا بتوانند با اعمال شرایط و پروتکل‌های بهداشتی پرواز‌های مسافری خود را به حالت عادی بازگردانند و تقریبا همه دولت‌ها این مذاکرات را شروع کرده‌اند.

سامانی در این باره گفت: مذاکرات کشور‌های مختلف با یکدیگر آغاز شده و ایران نیز این کار را در دستور کار خود قرار داده است، در این میان کشور‌های مختلف قوانین و پروتکل‌هایی برای خود تعریف کردند تا ضمن جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا مرزهایشان را برای تردد مسافران به صورت تدریجی باز کنند که البته در این میان اولویت رعایت شرایط و پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه است.

وی افزود: توافق ایران با هلند و قطر برای انجام پرواز‌های مسافری به صورت خاص و موردی نتایج همین مذاکرات است و به نظر می‌رسد پرواز‌های مسافری خارجی در آینده نه چندان دور و البته با رعایت الزامات و پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بازگشت بلیت هواپیما به نرخ های بالا
پرواز‌های خارجی کی راه می‌افتد؟

رضا جعفرزاده - سخنگوی سازمان هواپیمایی- نیز در این باره اظهار کرد: از سر گرفتن پرواز‌های مسافری خارجی بستگی به سرعت رفع محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا از سوی کشور‌های مختلف دارد. البته شرکت‌های هواپیمایی باید بر مبنای محاسبات اقتصادی‌شان ببینند که پروازشان لود قابل قبول (لود پرواز شامل وزن مسافران، بار و سوخت هواپیماست) و صرفه اقتصادی دارد یا خیر.

وی ادامه داد: همان طور که کشور‌ها و شهر‌های مختلف دنیا محدودیت‌های متفاوتی در ماه‌های گذشته برای پرواز‌های مسافری اعمال کردند رفع آن نیز می‌تواند متفاوت باشد، اما اگر این محدودیت‌ها در مذاکرات و پروتکل‌هایی که کشور‌ها اعلام می‌کنند، برطرف شود هیچ مشکلی برای انجام پرواز‌های مسافری وجود ندارد.

جعفرزاده با بیان اینکه به غیر از پرواز‌هایی که به ضرورت در این ایام انجام می‌شود نمی‌توان زمان خاصی برای عادی شدن شرایط پرواز‌های مسافری خارجی اعلام کرد، گفت: در هر یک از شقوق حمل و نقل شرایط متفاوتی وجود دارد و نمی‌توان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد، اما در حوزه هوایی آغاز پرواز‌ها و شروع فعالیت‌ها چندان زمان‌بر نیست و تنها بستگی به رفع محدودیت‌ها دارد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان