تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

چرا بازار بورس ایران برخلاف بازار‌های بورس جهانی خوب عمل می‌کند؟

بازار بورس ایران با رشد قابل توجهی که در ماه‌های اخیر داشته از دید رسانه‌های غربی پنهان نمانده است. برخی کارشناسان از احتمال ترکیدن قریب الوقوع حباب بورس سخن گفته‌اند.
سرمایه گذاری در بورس ایران

رویداد۲۴ سرمایه‌گذاران در ایران توجهی به بیماری کرونا، اقتصاد رو به زوال و تحریم‌ها ندارند و بورس ایران روز‌های خوبی را سپری می‌کند. نشریه اکونومیست در گزارشی بازار بورس ایران و روز‌های سبز این بازار را مورد بررسی قرار داده و دلایل رشد آن در شرایط سقوط بازار‌های بورس جهانی را شرح داده است.
 
این رسانه نوشته بازار بورس ایران رو به رونق است. شاخص اصلی بورس ایران «تدپیکس» در دو سال گذشته بر اساس ارزش ارز داخلی ایران ده برابر رشد کرده بود طی روز‌های قرنطینه درایران از ۲۷ مارس تا کنون دو برابر بیشتر شده است. ایران در شرایط کنونی بهترین بازار بورس جهان را دارد.
 
ماسیج ووجتال رییس تنها صندوق اروپایی که بر بازار ایران تمرکز دارد (شرکتی که بازار سهام تهران را دنبال و سهام شرکت‌های ایرانی را برای عدم برخورد با تحریم‌های آمریکا، با یورو و از طریق صندوق مالی مستقر در هلند خرید و فروش می‌کند) درباره بازار سهام ایران به اکونومیست گفته در سه سال ارزش یوروی سرمایه گذاری شده توسط شرکت او در بازار سهام ایران سه برابر شده است.
 
اکونومیست معتقد است دلیل اصلی رونق بازار ایران این است که ایرانی‌ها جای دیگری برای سرمایه گذاری نقدینگی‌شان ندارند. با تورم ۳۰ درصد در ایران و کاهش ارزش ریال انگیزه‌های کمی برای حفظ نقدینگی در دست مردم و در خانه‌ها وجود دارد. خرید ارز نیز با تمهیداتی که دولت چیده سخت‌تر شده و از این رو تبدیل سرمایه مردم به ارز خارجی نیز مانند قبل امکان بذیر نیست. تحریم‌های آمریکا سرمایه گذاری در بازار‌های سهام خارج از کشور را غیرممکن ساخته. یکی از راه‌های سرمایه گذاری درایران خرید خانه و خودرو بوده که اخیرا قیمت این اقلام نیز بیش از حد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: مخفیانه‌های بازار سهام/ نکاتی که پیش از سرمایه‌گذای در بورس باید بدانید


این نشریه به حضور آماتور‌ها در بازار بورس اشاره کرده و گفته حتی تازه وارد‌ها هم دست به کار شده و در بازار بورس سرمایه گذاری کرده اند. در ماه آپریل دولت اجازه خرید و فروش سهام عدالت را صادر کرد. سهامی که از سوی دولت چند سال پیش افراد فقیر اعطا شده بود. ظرف دو سال حجم مبادلات در بازار بورس از ۱۰۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.
 
رشد بورس ایران
 
به گزارش رویداد۲۴ مقامات ایران مردم را به سمت این بازار تشویق می‌کنند، اما مردم نگران سقوط ناگهانی بازار بورس با توجه به شرایط اقتصادی کشورند. مقامات کشور در عین حال به دنبال افزایش درآمد‌های دولت در شرایطی اند که تحریم به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کرده است. دولت اخیرا فهرست صندوق‌های ETF را که شامل سهام برخی بانک‌ها و نهاد‌های مالی دولتی است را برای عرضه در بازار بورس اعلام کرد. این‌ای تی اف‌ها همچنین شامل هولدینگ‌های پتروشیمی و استیل و معادن است.
 
حسن روحانی رییس جمهور ایران رونق بازار بورس را مایه افتخار ملی خوانده است. او گفته همین که بازار بورس ایران توسعه می‌یابد دشمنان ما نگران میشوند.
 
اکونومیست به ترس سرمایه گذاران و حتی برخی مقامات از حباب بودن رونق بازار بورس اشاره کرده و گفته وجتال مدیر شرکت سرمایه‌گذاری اروپایی متمرکز بر بازار بورس ایران نیمی از سهامش را در ماه مارس فروخته است.
 
وجتال در روز‌های اخیر در توییتر خود بار‌ها سرمایه گذاران اروپایی را متوجه بازار بورس ایران کرده و گفته این بازار به چنان رشدی دست پیدا کرده که دیگر قابل انکار نیست.
 
نشریه اکونومیست در یک نظرسنجی اینستاگرامی از فالوئر‌های خود درباره پر رونق‌ترین بازار‌های جهان سوال کرده و بازار بورس ایرلند رای بیشتری نسبت به بازار بورس ایران آورده. این نشریه یادداشت خود درباره بازار بورس ایران را بعد از این نظر سنجی منتشر کرده است. این نظرسنجی نشان میدهد جهان همچنان از وضعیت رونق بازار بورس ایران بی خبر بوده است.
 
 
وجتال چندی پیش تصویری از بازار‌های بورس جهانی و سقوط شاخص‌های آن‌ها منتشر کرده بود که تنها شاخص سبز رنگ در آن به ایران تعلق داشت. گرافی که او در شبکه اجتماعی اش منتشر کرده بود بار‌ها در رسانه‌های داخل کشور بازنشر شد.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان