تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان:

گزارش‌های دقیق به دست روحانی نمی‌رسد/ مدرک نمایندگان مشکلی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان از ایراد این شورا به لایحه حذف چهار صفر از واحد پولی کشور خبر داد و گفت: با وجود توضیحات رئیس بانک مرکزی در این خصوص همچنان برای اعضای شورای نگهبان ابهام باقی ماند.
شورای نگهبان
رویداد۲۴ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک عید سعید فطر، اظهار داشت: برخی از مصوبات مجلس به دلیل اینکه واجد فوریت بود در زمان خود اطلاع‌رسانی شد، اما در عین حال ۹ مصوبه با توجه به رفت و برگشت‌های بین مجلس و شورای نگهبان، عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام می‌شود.

وی در خصوص لایحه حذف چهار صفر از واحد پولی کشور، گفت: حذف چهار صفر واحد پولی در تبصره یک این لایحه اشاره شده است که به تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول بازمی‌گردد که اعضای شورا اعلام کردند که این تعهدات مبهم است و به دلیل اهمیت این طرح و پیگیری‌های دولت، از همتی رییس بانک مرکزی دعوت شد و در یکی از جلسات شورای نگهبان بیش از یک ساعت توضیحات ایشان شنیده شد و پس از آن توضیحات نیز اعضای شورای نگهبان همچنان ابهام برایشان باقی مانده بود.

کدخدایی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس دهم درباره مدارک چند تن از منتخبان مجلس، گفت: درباره آنچه که در فضای رسانه‌ای و مجازی مطالب گوناگونی مطرح شد و اینکه یکی از نمایندگان مجلس دهم نسبت به رقیب خودشان چنین مطلبی را مطرح کردند، ما پیگیری کردیم و دیدیم مدرک ایشان هیچ مشکلی نداشت.

وی افزود: متاسفانه آنچه که ناراحت‌کننده است، این است که اشخاص بدون اینکه سندی برای ما ارسال کنند، ادعا می‌کنند. من گفتم پیگیری و شکایت نسبت به این ادعا‌ها صورت گیرد؛ درست نیست که ما فضای عمومی را درگیر این مسائل و حواشی کنیم، دقت کنیم اگر جایی گفته‌ای یا شایعه‌ای وجود دارد، آن را علنی نکنیم تا اعلام نظر شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره همکاری شورای نگهبان با مجلس یازدهم نیز گفت: برای مجلس یازدهم آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم گذشته چراغ راه آینده باشد و در جهت احقاق حقوق مردم و مشکلات معیشتی آن‌ها تلاش کنند و این فرصت چهارساله را غنیمت بدانند؛ شورای نگهبان نیز آمادگی برای در اختیار قرار دادن توان پژوهشی و کارشناسی خود در جهت ارتقا روند قانونگذاری دارد. درست مثل مجلس گذشته که تعامل خوبی از جهت کارشناسی با مجلس دهم و کمیسیون‌ها داشتیم و این ارتباط ان‌شاالله حفظ خواهد شد.

وی در خصوص اصلاح قانون انتخابات بیان کرد: مذاکراتی با برخی از نمایندگان مجلس یازدهم انجام شده است و امیدواریم با استفاده از تجربیات مجلس دهم، نمایندگان مجلس یازدهم قانون انتخابات را به سرانجام برسانند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضی از طرح‌های مطرح شده در اواخر مجلس دهم توسط نمایندگانی بود که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، نظرتان در این خصوص چیست، گفت: من نمی‌خواهم قضاوتی در این باره داشته باشم، از حق قانونگذاری مجلس در هر دوره‌ای دفاع می‌کنیم به هر حال نمایندگان مجلس در هر دوره‌ای حق قانونگذاری دارند؛ این بحثی نیست که من بخواهم تحلیل سیاسی در این خصوص داشته باشم.
 
وی درباره ارتباط قتل رومینا اشرفی و عدم تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بیان کرد: جنایت نابخشودنی است و خلاف قوانین و مقررات جاری ماست و ما نیز انزجار خودمان را از اینگونه جنایات اعلام می‌کنیم؛ اینگونه مسائل فقط با یک قانون حل نمی‌شود و در برخی موارد به مسائل اقتصادی و اجتماعی برمی‌گردد و همه باید تلاش کنند تا این نواقص جبران شود؛ آنچه که در مورد ماست حمایت از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است که سال ۹۷ یک نوبت برای ما ارسال شد که دارای ایراداتی بود و احتمال می‌دهم اشکالات آن در این جلسات آخر رفع شود.

بیشتر بخوانید: چرا «لایحه حمایت از کودکان» باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود؟
وی در خصوص اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا نیز اظهار کرد: تدابیر مقام معظم رهبری و مقاومت مردم در مقابل تحریم‌ها، باعث کسب پیروزی بوده و رمز موفقیت‌ها، مقاومت است.

کدخدایی درباره عدم آشنایی منتخبان مجلس یازدهم با اصول و آموزش برای آن‌ها نیز گفت: این نیاز جدی است، اما شورای نگهبان وظیفه قانونی در این زمینه ندارد، همانطور که به مجلس دهم اعلام کردیم، به مجلس یازدهم نیز اعلام می‌کنیم که آمادگی داریم طرفیت پژوهشکده و کارشناسان را در اختیار نمایندگان یازدهم قرار دهیم تا ان‌شا‌الله در امر قانونگذاری ارتقای خوبی را شاهد باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پاسخ شورای نگهبان به مصوبات ارسالی زمان‌بر است، گفت: اینکه چرا زمان‌بر است ایراداتی داریم و مجلس آن ایرادات را رفع یا اصلاح نمی‌کند و این موضوع برعهده ما نیست.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان باید بحث‌های کارشناسی کند هم پژوهشگاه ما در تهران و هم مجمع قم، بررسی فقهی و کارشناسی می‌کنند و از متخصصان و نمایندگان مجلس و دولت دعوت می‌شود؛ به عنوان مثال بررسی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی وقت زیادی از ما گرفت، بنابراین بحث‌های کارشناسی وقت زیادی می‌برد، اما فرصت ما برای اعلام‌نظر ۲۰ روزه است.
 
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رییس‌جمهور اخیرا گفته که شورای نگهبان با وزارت کشور هماهنگی لازم را برای الکترونیکی برگزار کردن انتخابات نداشته است، گفت: به آقای رییس‌جمهور احتمالا گزارش دقیق نمی‌رسد. به گفته خود وزیر کشور ارتباطات خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور وجود دارد؛ احراز هویت برای اولین بار در انتخابات اخیر با همکاری شورا و وزارت کشور کاملا الکترونیکی برگزار شد. برای بخش‌های دیگر درصورت تامین امنیت آراء، مشکلی با الکترونیکی شدن نداریم.

وی درباره مصوبه مجلس در خصوص عزل حقوقدانان شورای نگهبان در صورت تخلف گفت: در این خصوص هیچ گونه اعلام نظری نمی‌کنم، اما در قوانین موجود است که تخلفات همه مقام‌ها از جمله اعضای شورای نگهبان قوانین قابل رسیدگی است و قانون می‌تواند آن‌ها را تحت تعقیب قرار دهد؛ بنابراین تخلفات اعضای شورا نیز قابل رسیدگی است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات اخیر علی لاریجانی علیه شورای نگهبان، بیان کرد: شورای نگهبان هیچ‌گاه در جهت تخریب مجلس گام برنداشته و همیشه مجلس را تکریم کرده است و نمایندگان در همه ادوار منتخبان مردم هستند. مجلس یک رکن اساسی در کشور بوده و طبیعتاً کسی به خود جسارت آن را نمی‌دهد که بخواهد مجلس را تضعیف کند. معیار قانونی یک مسئله به معنای تضعیف نمایندگان نیست و ما هیچ وقت نامی از فردی نبرده‌ایم، اما اگر ذکر قانون به معنای تضعیف تلقی شود، این امر بر عهده بنده نیست.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دبیر شورای نگهبان در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم حضور نداشت، گفت: با توجه به شرایط کرونا مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با پروتکل بهداشتی برگزار شد و از شورای نگهبان آیت‌الله جنتی و بنده دعوت شده بودیم، آقای جنتی مسافرت بودند و نمی‌توانستند تشریف بیاورند و موضوع خاصی نبوده است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در یکی از توئیت‌های خود گفتید که نظارت استصوابی براساس قانون مجلس شورای اسلامی است، گفت: مجلس چهارم نظارت استصوابی را به تصویب رساند و شورای نگهبان خود را مکلف به آن می‌داند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان