تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

تابستان داغ در انتظار کشور/ کاهش بارش‌ها طی سال آبی پیش رو

رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه تابستان گرمی در راه کشور است، گفت: تابستان امسال دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و چهارمحال و بختیاری ۱.۱ درجه بالاتر از حد نرمال باشد.
تابستان داغ در انتظار کشور
رویداد۲۴  سحر تاجبخش در نشست خبری امروز سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بارش‌های خوبی در کشور اتفاق افتاده، اما بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بود، اظهار کرد: به‌طور کلی میزان بارش‌های سال جاری زارعی بیشتر از حد نرمال است و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال زراعی جاری، تمامی منابع آبی کشور از طریق این بارش‌ها تأمین شود.

وی با اشاره به شروع شیوع بیماری کرونا طی اواخر سال گذشته تصریح کرد: بیشترین بارش‌های سیل‌آسا در بازه زمانی اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹ رخ داد که با توجه به کاهش نیرو‌های حاضر در محل این سازمان، روز‌های سختی را تجربه کردیم. حدود ۸۰ سیلاب در این بازه زمانی رخ داد که با توجه به پایش و پیش‌بینی‌های انجام شده به شکل خوبی مدیریت شدند. هر چند مشکلاتی نیز در برخی نقاط کشور وجود داشت.

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بسیاری از استان‌های کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و تهران طی سال زراعی جاری بارش‌های بالاتر از حد نرمال داشتند، گفت: در استان هرمزگان بارش‌ها بیش از ۱۰ درصد بالاتر از حد نرمال و در سیستان و بلوچستان بارش‌ها ۵۰ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بود همچنین در مناطقی از استان کرمان از جمله کهنوج و قلعه‌گنج بارش‌ها بیش از ۱۵۰ درصد بالاتر از حد نرمال گزارش شد.
بیشتر بخوانید: رکورد ۵۰ ساله مصرف آب تهران شکست
کمترین و بیشترین بارش‌ها متعلق به کدام مناطق کشور است؟


وی ادامه داد: در استان‌های تهران، البرز و شرق سمنان نیز بارش‌های قابل توجهی را طی سال آبی زراعی تجربه کردیم. ایستگاه مهرآباد تهران بارش‌های بالاتر از ۶۰ درصد از حد نرمال را برای تهران ثبت کرد که این میزان بارش در دوره‌های ۶۹ ساله اتفاق می‌افتد همچنین شهرستان گرمسار با بارشی بیش از ۴۳ درصد بالاتر از حد نرمال نیز دوره بازگشت ۸۹ ساله خود را تجربه کرد.

تاجبخش در ادامه این نشست خبری ضمن ارائه آمار از وضعیت بارش‌ها در کشور توضیح داد: امسال در شهرستان زهک سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها ۱۹۲ درصد بالاتر از حد نرمال به ثبت رسید و در شهرستان چابهار بارش‌ها ۱۹۰ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بود. بیشترین بارش‌ها نیز تاکنون به ترتیب در استان‌های گیلان با ۸۲۰ میلیمتر بارندگی، مازندران با ۶۸۰ میلیمتر و استان لرستان با ۵۸۰ میلیمتر بارندگی بوده است.

به گفته رییس سازمان هواشناسی کمترین بارش‌ها در کشور طی سال زراعی جاری در استان‌های یزد، خراسان جنوبی و اصفهان با حدود بارش ۱۶۰-۱۲۰ میلیمتر بود که در مجموع نسبت به سال گذشته ۸ درصد کمتر و نسبت به میانگین سالیانه ۳۰ درصد بیش از حد نرمال است.

تاجبخش در ادامه ضمن بیان اینکه استان‌های غربی و زاگرس میانی در کشور مانند استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد طی سال آبی زراعی نیز بارندگی‌های زیر حد نرمال داشتند، تصریح کرد: افزایش بارش‌ها در کشور نشان‌دهنده اثرات تغییر اقلیمی است و ما نیز موظفیم که با توجه به قوانین بالادستی از جمله قانون مدیریت بحران برای پایش و مدیریت و پیش‌بینی‌های دقیق، تلاش بیشتری کنیم همچنین بارش‌های خوب امسال سبب رشد علفزار‌ها در بیشتر نقاط کشور شده است که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد حریق باشد بنابراین هموطنان هنگام حضور در طبیعت باید مراقب باشند.

رئیس سازمان هواشناسی درباره پیش‌بینی بارش‌ها طی سال آبی آینده توضیح داد: بر اساس مدل‌های هواشناسی بارش‌های پاییز دیرتر از زمان نرمال شروع می‌شود همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها بارش‌ها نه تنها دیگر هنگام است بلکه کمتر از حد نرمال خواهد بود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان