تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

گزارش آژانس انرژی اتمی و دردسر جدید تهران/ آیا ایران و آمریکا قبل از انتخابات نوامبر به توافق می‌رسند؟

آزانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی منتشر کرده و ادعای سابق خود مبنی بر وجود مواد هسته ای در دو سایت از پیش اظهار نشده را تکرار کرده است. برخی رسانه های نزدیک به ترامپ فرصت را غنیمت شمرده و با اتهام زنی به ایران مساله رسیدن به توافق پیش از انتخابات را پیش کشیده اند.
گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی

رویداد۲۴  آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدیدی را درباره ایران منتشر کرده و به دست کشور‌های عضو داده است. در این گزارش اعلام شده که در ژانویه ۲۰۱۹، آژانس ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر در مکانی که توسط ایران به آژانس اظهار نشده بود، شناسایی کردهکه اعلام نتیجه نمونه‌برداری به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است.
 
این گزارش دستاویز جدیدی برای رسانه‌های دست راستی آمریکا و رسانه‌های عربی شده تا برنامه هسته‌ای ایران را غیر صلح‌آمیز جلوه بدهند، اما گزارش وال استریت ژورنال از برنامه‌های هسته‌ای کشور و تاثیر کمپین حداکثر فشار آمریکا علیه ایران، گزارش جالبی است.
 
این رسانه در یادداشت خود هدف از کمپین حداکثر فشار را به طور تلویحی تحریک ایران به نقض برجام خوانده است. در این یاددشت گفته شده جمهوری اسلامی ایران اطلاعات کاملی در حوزه برنامه‌های هسته‌ای‌اش را در اختیار کسی نمی‌دهد و چند سالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ایران را پوشش می‌دهد.
 
وال استریت ژورنال نوشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که به همه اعضای آژانس ارسال شده و به دست رسانه‌ها نیز رسیده نسبت به اقدامات ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شده «آژانس چهار ماه است که نگرانی جدی دارد چرا که ایران به اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای را نداده است.»
 
در این گزارش همچنین آمده «تقریبا یک سال است که جمهوری اسلامی قادر نبوده به سوالات آژانس در رابطه با مواد هسته‌ای اعلام نشده و فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای پاسخ روشنی بدهد.»
 
وال استریت ژورنال در ادامه یادداشت خود مدعی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران برخی بخش‌هایی است که در آن دیسک‌های ساخته شده از اورانیوم که از پیش اعلام نشده بوده پیدا شده و همچنین برخی مواد هسته‌ای که قبلا کسی از وجود آن‌ها خبر نداشت در این مکان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در گزارش آژانس گفته شده که تهران عادت دارد تاسیساتش را در شرایط ضروری پاکسازی یا نابود کند.
 
این رسانه دست راستی آمریکا بنیان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را بر فرض صادق بودن ایران با وجود محافظه‌کاری درباره اطلاعات هسته‌ای پیشین توصیف کرده و گفته بر اساس گزارش آژانس ناسازگاری‌های ایران با آژانس نشان می‌دهد تهران مواد هسته‌ای یا تاسیساتی برای پنهان کردن دارد.
بیشتر بخوانید: وال‌استریت‌ژورنال: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۵۰ درصد افزایش یافته است
وال استریت ژورنال مدعی شده شواهد نشان می‌دهد ایران به سمت ساخت بمب اتم به محض انقضای محدودیت‌های هسته‌ای مندرج در توافق برجام گام بر خواهد داشت. گزارش وال استریت ژورنال در حالی منتشر شده که ایران در چند دوره مختلف اعلام کرده به علت فتوای حرام بودن بمب اتم، قرار نیست به سمت ساخت آن برود. با این حال مخالفان ایران همواره کشور را به احتمال ساخت بمب اتم متهم می‌کنند.
 
به گزارش رویداد۲۴ آژانس انرژی اتمی در روز جمعه گزارش مجرایی منتشر کرده که در آن گفته شده ایران تعداد انبار‌های اورانیوم خود را بیشتر کرده است. در این گزارش تاکید شده که میزان غنی سازی اورانیوم توسط ایران پایین‌تر از سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتم است، اما روز اول ژوئن تهران به آژانس گفته که آماده است تا سانتریفیوژ‌های جدیدی رادر تاسیسات نطنز راه‌اندازی کند و سال گذشته نیز گازدهی به سانتریفیوژ‌های فردو را آغاز کرده بود.
 
به اذعان وال استریت ژورنال، منتقدان کمپین حداکثر فشار دونالد ترامپ علیه ایران می‌گویند نقض توافق هسته‌ای توسط ایران به معنای شکست تحریم‌های دولت جدید آمریکاست، اما در واقع این دقیقا واکنشی است که دولت ترامپ انتظارش را داشته است. ترامپ به دنبال رسیدن به یک توافق جدید است که در آن برنامه موشکی ایران نیز مورد بجث قرار گرفته باشد.
 
با این حال این رسانه خود به این نتیجه رسیده که بعید به نظر می‌رسد ایران قبل از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا دست به هیچ توافق با ترامپ بزند. بر کسی پنهان نیست که تهران می‌خواهد ترامپ شکست بخورد. به گفته ماکروسافت و گوگل، هکر‌های ایرانی کمپین انتخاباتی ترامپ را بار‌ها مورد حمله قرار داده‌اند. جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ نیز گفته در صورت انتخاب شدن به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.
 
وال استریت ژورنال در پایان توصیه کرده مهم نیست چه کسی در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا پیروز شود. اینکه اهرم جدیدی که ترامپ با کمپین حداکثر فشارش علیه ایران ساخته توسط هر کسی نابود شود کار عاقلانه‌ای نیست. اگر با این گزار‌های اخیر آژانس بین المللی اتمی تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، احمقانه است. گزارش صادقانه بازرسان آژانس باید مورد توجه هر دو کاندیدای رقابت‌های انتخاباتی آمریکا قرار بگیرد.
 
دونالد ترامپ اخیرا درپی تبادل زندانی میان ایران و آمریکا در توییتر خود تصمیم ایران برای صبر استراتژیک تا بعد از انتخابات آمریکا را مورد انتقاد قرار داد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از ایران برای آزادی مایکل وایت، نظامی سابق آمریکایی، تشکر کرده و همچنین مقام‌های ایرانی را به مذاکره با آمریکا فراخواند و گفت لازم نیست تا انتخابات آمریکا صبر کنند. او در توییتر خود نوشت: «تشکر از ایران. تا انتخابات آمریکا صبر نکنید تا بخواهید یک ماجرای بزرگ درست کنید. من برنده می‌شوم. شما الان به توافق بهتری می‌رسید!»
 
در ادبیات سیاسی آمریکا خبر‌هایی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری میتواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد، به «غافلگیری اکتبر» معروفند. این اصطلاح از زمان انتخابات نیکسون در ادبیات سیاسی ایالات متحده به جای مانده است. در آن انتخابات خبر پایان جنگ ویتنام سرنوشت انتخابات را تغییر داد.
 
ایران سابقه تغییر سرنوشت انتخابات آمریکا را در کارنامه خود دارد. جیمی کارتر رییس جمهور آمریکا در زمان انقلاب اسلامی رقابت‌های انتخاباتی را به رونالد ریگان رقیب جمهوری خواه خود واگذار کرد چرا که ایران آزادی گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری به تعویق انداخت تا مانع از بهره برداری سیاسی کارتر از این پیروزی شود و عملا پیروزی را دو دستی به ریگان تقدیم کرد. تنها چند دقیقه بعد از سوگند ریاست جمهوری توسط ریگان در مراسم تحلیف، گروگان‌های آمریکایی آزاد شدند.
 
اگر هر دو رقیب انتخاباتی آمریکا به ادعای وال استریت ژورنال به این نتیجه رسیده باشند که کمپین حداکثر فشار علیه ایران نتیجه بخش بوده پس انتظار دارند ایران در هر حال مجبور به رسیدن به یک توافق جدید به شمول برنامه های موشکی اش باشد. با این اوصاف باید دید آیا مقامات کشور توصیه ترامپ برای رسیدن به یک توافق قبل از انتخابات را در دستور کار خود قرار می‌دهند یا نه.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان