تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

طرح جدید قرارگاه عمار و مهدی طائب/ آیا خدمه ناو‌های آمریکایی با سپاه فارسی حرف می‌زنند؟

مهدی طائب رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار اخیرا در اظهاراتی گفته ناو‌ها و کشتی‌های آمریکایی برای پاسخ به سوالات ایران در دریا مجبورند فارسی حرف بزنند. صحت و سقم این اظهارات و تبعات آن برای جمهوری اسلامی در گزارش رویداد۲۴ مورد بررسی فرار گرفته است.
مهدی طائب
 
رویداد۲۴  اخیرا ویدئویی از مهدی طائب رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار بازنشر شده که به یکی از سخنرانی‌های او در نشستی با عنوان «تبیین گام دوم انقلاب» تعلق دارد. او در این سخنرانی گفته «الان هر ناو آمریکایی وقتی می‌خواهد وارد آب‌های خلیج فارس شود دم جزیره ابوموسی باید وایسه. باید وایسه ازش بپرسی تو کی هستی؟ اینا اوایل انگلیسی حرف می‌زدن. سپاه گفت حیفه. باید فارسی حرف بزنند. یارو اومد انگلیسی، این به فارسی. خلاصه یکدفعه به انگلیسی گفت تا فارسی حرف نزنی نمی‌گذارم. مجبور شدن همه ناو‌های انگلیس و آمریکا همه مترجم گرفتند. وقتی می‌روند آنجا همه باید فارسی حرف بزنن.»

او در ادامه مساله عجیب‌تری را مطرح کرده و گفته: «یک موقعی یک طرحی بود، خودمون نتونستیم اجرایش کنیم. گفتند از این به بعد بهشون بگیم با لهجه باید جواب بدن. یعنی بیسیمچی ما اگر رشتیه داره گیلکی حرف می‌زنه اون باید گیلکی حرف بزنه وگرنه نمی‌گذارن رد شه. می‌خواستند این کار را بکنند بعد دیدند از نظر خودمون مشکل داره و الا اگر اینکار را می‌کردیم این‌ها مجبور بودن اقسام لهجه‌های ایران را مترجم بگیرند بگذارند آنجا. حالا این می‌خواهد به ما حمله کنه؟ این می‌خواهد با ما بجنگه؟»
 
 
اظهارات او از نظر قانون دریانوردی قابل تامل و بررسی است. «سی اسپیک» یا زبان دریا، انگلیسی و زبان بین المللی دریانوردی در جهان است. این زبان به این دلیل اختراع شده که هرگونه کج فهمی در دریا یا بنادر می‌تواند فجایع جدی به دنبال داشته باشد. از این رو زبان دریا برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ها به وجود آمده است.
 
در دهه ۱۹۶۰ آمریکا و انگلیس بیشترین مراودات دریایی را در آب‌های جهان داشتند و ۸۰ درصد کشتی‌ها در سراسر اقیانوس‌ها به این دو کشور تعلق داشت و متعاقبا زبان خدمه این کشتی‌ها نیز زبان انگلیسی بود. در پایان دهه ۷۰، اما وضعیت دریا‌ها تغییر کرده بود و ۸۰ درصد خدمه کشتی‌های جهان به انگلیسی حرف نمی‌زدند، اما همچنان وجود یک زبان مرجع برای ارتباط بین خدمه کشتی‌ها لازم بود.
 
برای جلوگیری از سردرگمی، در سال ۱۹۸۳ گروهی از کارشناسان زبان شناسی و دریانوردی سیستم جدیدی را برای ارتباط تحت عنوان «سی اسپیک» ابداع کردند.
 
انگلیسی به عنوان زبان دایرالمعارف زبان دریا انتخاب شد، چون بیشتر کشتی‌ها در آن زمان قادر بودند به این زبان تکلم کنند (هرچند نه به عنوان زبان اول). از همه این‌ها مهمتر اینکه زبان انگلیسی زبان دریانوردی جهان بود. در سال ۱۹۸۸ سازمان بین المللی دریانوردی زبان دریا، را به عنوان زبان رسمی دریانوردی ابداع کرد.
 
سی اسپیک در واقع قواعد چگونگی مکالمه رادیویی بین کشتی‌ها را تعیین می‌کند. این دایرالمعارف در حقیقت شامل ترمینولوژی محدودی از واژگان است که برای جلوگیری از سردرگمی خدمه به کارشان می‌آید. هشت واژه که در واقع سازنده پیام هستند معنای یک جمله مستقل را مخابره می‌کنند. این واژگان عبارتند از: توصیه، پاسخ، اطلاعات، ساختار، قصد و غرض، سوال، درخواست و هشدار. این زبان جدید هیچ گرامری ندارد.
 
با این تفاسیر هدف از ابداع زبان بین المللی دریا، جلوگیری از سردرگمی و بروز فجایع عنوان شده و هر اقدامی در جهت عدم بهره‌برداری از این زبان به بروز عوامل بنیادین اختراع این زبان منجر خواهد شد.
 
هرچند پیشنهادهای چهره‌هایی همچون طائب برای خودداری از استفاده از زبان بین المللی در چارچوبی که زبان را قدرت تلقی می‌کند، نوعی قدرت‌نمایی به شمار می‌رود، اما بهره‌وری این اقدام با توجه به رویارویی‌های متعدد قایق‌های سپاه با ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس محل سوال است.
بیشتر بخوانید: ایران باز هم دنیا را به بستن تنگه هرمز تهدید می‌کند؟
به گزارش رویداد۲۴ ایران و آمریکا از زمان خروج آمریکا از برجام و آغاز کمپین حداکثر فشار آمریکا علیه ایران در تنش جدی هستند. ۲۶ ژوئن این دو قدرت به یک جنگ تمام‌عیار نزدیک شدند. ایران پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را در خلیج فارس مورد هدف قرار داد و ترامپ اعلام کرد ده دقیقه مانده به حمله متقابل علیه ایران، جنگ را متوقف کرده است، اما امارات به طرز اعجاب‌انگیزی ساکت بوده و از مقصر جلوه دادن ایران برای حملاتی که به نفتکش‌های این کشور در ماه‌های می‌و ژوئن شده خودداری کرده است. حملاتی که به ادعای مقام‌های آمریکایی کمپین خرابکارانه توسط ایران بوده است.
 
آخرین رویارویی ایران و آمریکا در خلیج فارس به ۲۷ فروردین امسال برمی‌گردد که یازده قایق نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس به گفته مقامات آمریکایی «به نحو تحریک کننده و پر مخاطره‌ای» به ناو‌های آمریکایی پولر، پال همیلتون، فایربولت، سیروکو، رنگل، و یو اس سی جی سی مائوی در آب‌های بین‌المللی در خلیج فارس نزدیک شده اند و از جمله وارد محدوده ۱۰ یاردی (حدود ۹ متری) کشتی «مائوی» شدند.
 
سپاه در بیانیه‌ای درباره این رویارویی به یک رویارویی پیش از ان اشاره کرده و گفته «در روز‌های ۱۸ و ۱۹ فروردین دو بار سد راه کشتی «شهید سیاوشی» در خلیح فارس شده‌اند که در حال انجام ماموریت و گشت‌زنی بوده است.»
 
 
سپاه پاسداران بارها اعلام کرده مسئول حفظ امنیت خلیج فارس است. دریادار پاسدار علی رضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در گفتگویی تاکید کرده نیروی دریایی سپاه مسئول تضمین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس است و هیچ نیازی به غریبه‌ها نیست.
 
تعدد رویارویی‌های ایران و آمریکا در خلیج فارس مستلزم سازوکاری برای جلوگیری از تبدیل آن به یک جنگ تمام عیار است. اگرچه تصاویری که از آخرین رویارویی سپاه با ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس منتشر شده نشانی از استفاده طرفین از زبانی به جز زبان بدن و بوق هشدار ندارد، اما خودداری ایران از استفاده از زبان بین المللی دریانوردی در خلیج فارس می‌تواند به یک فاجعه منتهی شود که به گفته طائب با استخدام مترجم در ناوگان ناو‌های آمریکایی تا امروز جلوی آن گرفته شده است.
 
طائب کیست؟
 
قرارگاه عمّار که با نام‌های قرارگاه سایبری عمار یا قرارگاه فرهنگی عمار نیز معروف است با ریاست مهدی طائب، در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در تهران اعلام موجودیت کرد. بنیانگذارانش این قرارگاه را «مجمع صاحب‌نظران، اندیشمندان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» می‌دانند که اهداف آن «تعمیق بصیرت جامعه» و «مبارزه با عملیات جنگ نرم دشمنان» است.

هستهٔ اولیهٔ این قرارگاه متشکل از ۷۰ نفر از وابستگان سیاسی، نظامی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و پس از نخستین جلسهٔ مجمع عمومی، مهدی طائب به عنوان رئیس و علیرضا پناهیان، نایب رئیس آن انتخاب شده‌اند. محمدمهدی ماندگاری، حمید رسایی، حسن عباسی، سعید حدادیان، نادر طالب‌زاده، مهدی کوچک‌زاده، حسین الله‌کرم و سعید قاسمی از اعضای نخستین شورای مرکزی این قرارگاه بوده‌اند که خود را عماریون می‌خوانند.

مهدی طائب در سال‌های اخیر بار‌ها سخنان جنجالی مطرح کرده است. او در ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در اظهار نظری که در رسانه‌ها بازتاب زیادی پیدا کرد، سوریه را سی و پنجمین استان ایران و استانی استراژیک دانست و گفت: «اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد، اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم، چون اگر سوریه را نگه داریم، می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم، اما اگر سوریه را از دست بدهیم، تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم.»
 
مهدی طائب در ۲۹ آذر ۱۳۹۴ برای شرکت در پنجمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد، اما صلاحیت وی به دلیل عدم شرکت در آزمون خبرگان از سوی شورای نگهبان احراز نشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهدی طائب
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
بلوچستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
1
4
جن الخالق ای ول باید همه دنیا فارسی صحبت کنند دکترا هم باید نسخه هاشون فارسی در همه دنیا بنویسن اگر با این منوال پیش بریم بیکاری در کشور نداریم همه مترجم میشیم آمریکا بودجه ای باید مصوب کند تا حساب کار بدستش بیاد با ایرانی جماعت نمیشه لج کرد این همه خوشبختی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
0
0
پس برای همین پشت خودروهای تولیدی خودمون لوگوی فارسی گذاشتیم تا اونها مجبور بشن فارسی یاد بگیرند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان