تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

عاقبت مبهم ماجراجویی‌ها در خاورمیانه/ آیا آمریکا در صدد جنگ با ایران است؟

یکی از مقامات ارشد سابق نایاک در یادداشتی سیاست جنگ اقتصادی آمریکا با ایران را زمینه‌ساز جنگ جدیدی در منطقه خوانده و گفته دخالت‌های آمریکا در منطقه قدرت ایجاد کانال‌های دیپلماتیک توسط متحدان آمریکا در منطقه را گرفته و به نظر می‌رسد عربستان می‌خواهد تا آخرین آمریکایی با ایران بجنگد.
جنگ ایران و آمریکا
رویداد۲۴ تریتا پارسی رییس پیشین شورای ایرانیان آمریکا موسوم به نایاک در یادداشتی که در نشریه نشنال اینترست منتشر شده کمپین حداکثر فشار آمریکا علیه ایران را در شرایط کنونی زمینه‌ساز جنگی در منطقه خوانده که در واقع ترامپ وعده داده بود دیگر اتفاق نیفتد.

در این یادداشت گفته شده دونالد ترامپ در سخنرانی سالانه خود در کنگره در فوریه ۲۰۱۹ گفته بود «نیرو‌های شجاع آمریکا ۱۹ سال است که در خاورمیانه در حال جنگند و در افغانستان و عراق نزدیک به ۷ هزار قهرمان آمریکایی جانشان را از دست دادند و بیش از ۵۲ هزار آمریکایی به سختی مجروح شدند. از سوی دیگر آمریکا بیش از ۷ هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده و من در دوران کاندیداتوری وعده داده بودم که دیگر هیچ جنگ بی‌پایانی را آغاز نکنم.»

ترامپ در مورد آمار‌ها درست گفته بود. آمریکا بیش از چندین هزار میلیارد دلار برای حفظ سلطه‌اش در خاورمیانه هزینه کرده و این کار را به نام ایجاد ثبات در منطقه و امنیت برای آمریکایی‌ها انجام داده است. هیچ یک از این دو هدف آمریکا محقق نشده و در واقع مداخلات آمریکا منطقه را بی‌ثبات‌تر کرده و انگیزه را از متحدان آمریکا برای ایجاد کانال‌های دیپلماتیک با همسایگانشان گرفته و در عوض آن‌ها را وادار کرده برای لابی کردن در واشنگتن و قانع کردن آمریکا برای شروع یک جنگ دیگر میلیارد‌ها دلار هزینه کنند. اما در وضعیتی که نفت خاورمیانه اهمیتش را برای آمریکا از دست داده، آمریکا فاقد منابع متخصصی است که بتوانند این وضعیت ناکارآمد را در منطقه درست کنند. در این وضعیت یک تحلیل هزینه و فایده ساده نشان می‌دهد حضور نظامی و هژمونی آمریکا در خاورمیانه دیگر بی معنی است. سال گذشته ترامپ اعلام کرده بود که «بگذارید بقیه در این جهنم دره خونین بجنگند»

بیشتر بخوانید: شبیه سازی یک جنگ/ آمریکا در صورت حمله به ایران با چه شرایطی روبرو خواهد شد؟ +نقشه


به گزارش رویداد۲۴ ترامپ در دوران کاندیداتوری بار‌ها هزینه‌های آمریکا در جنگ‌های خارمیانه را بیهوده خوانده و گفته بود ما هزاران میلیارد دلار برای سیطره بر مردم مختلف جهان صرف کردیم و صادقانه باید بگویم اگر این هزینه برای ساخت جاده و پل و حل دیگر مشکلات کشور صرف شده بود ما وضعیت بسیار بهتری داشتیم.

مردم آمریکا و به طور خاص پایگاه رای ترامپ همچنان بر این ایده استوارند. یک نظر سنجی که چند ماه پیش توسط گروه تارنس انجام شده نشان می‌دهد ۸۶ درصد خاستگاه رای ترامپ خواستار خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه، ۵۸ درصد خواستار ترک عراق هستند. اکثر این گروه یعنی حدود ۶۶ درصد آن‌ها دیپلماسی با ایران را ترجیح می‌دهند ۲۵ درصد تنها خواستار جنگ با ایرانند. به همین دلیل است که سیاست ترامپ در قبال ایران بی نتیجه است.
 
ترامپ تا امروز به هیچ جنگ بی‌پایانی پایان نداده است. توافق او با طالبان تنها تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را به تعداد قبل از افزایش نیرو‌ها در دوران خود ترامپ برگردانده است. در عراق دولت از آمریکا خواسته خاک این کشور را ترک کند، اما ترامپ به جای اینکه از این فرصت استفاده کند، درخواست آن‌ها را رد کرده و عراق را تهدید به تحریم کرده است.
 
در مورد ایران ترامپ سیاست‌های مقابله‌ای را پایان نداده و برعکس مسیر را طوری طراحی کرده که به یک جنگ جدید در خاورمیانه می‌انجامد.
 
سیاست حداکثر فشار علیه ایران بسیاری از مردم این کشور را در رنج قرار داده است. سه سال بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، ترامپ در رسیدن به اهدافش در اعمال این تحریم‌ها بازمانده و تهران را در سیاست‌هایش مُصِر‌تر کرده است.
 
سیاست حداکثر فشار ایران را به سمت غنی‌سازی بیشتر اورانیوم سوق داده و ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را توسعه داده است. ایران برنامه موشک‌های بالستیکش را کنار نگذاشته و به آزمایش موشک و همچنین حمایت از نیرو‌های نیابتی اش رد عراق، لبنان، یمن و فلسطین ادامه می‌دهد.
 
حتی ترور قاسم سلیمانی که مهمترین فرمانده نظامی ایران بود نیز این کشور را از حمایت از حملات به منافع و نیرو‌های آمریکایی بازنداشته است. در هفته‌های گذشته ما شاهد حملات نیرو‌های عراقی به نیرو‌های آمریکایی بودیم که ترامپ را مجبور کرد بیانیه تهدید آمریکا را در توییتر خود منتشر کند.
بیشتر بخوانید: جنگ ایران و آمریکا چه عواقبی دارد؟/ در صورت درگیری ایران به کجا حمله می‌کند؟
تعجبی نیست که نتیجه منطقی جنگ اقتصادی یک جنگ نظامی باشد. به این ترتیب می‌توان گفت که سیاست حداکثر فشار آمریکا این کشور را به سمت یک جنگ جدیدی در منطقه هدایت کرده است. هیچکدام از این‌ها بدان معنا نیست که ایران در این مدت دشمنی‌اش را با آمریکا کنارگذاشته است. کارشناسان غربی معتقدند ایران هم نیرو‌های آمریکایی را بار‌ها مورد هدف قرار داده و با نفوذ آمریکا در خاورمیانه مشکل جدی دارد. اما این مورد هم شبیه طالبان است. ترامپ برای خارج شدن از باتلاق خاورمیانه به درستی شمشیر‌ها را در مقابل طالبان پایین آورد. در مورد ایران ترامپ برعکس عمل کرده است. در واقع اگر شما برای کنترل یک منطقه از خصومت استفاده کنید، نمی‌خواهید که این بر این منطقه تسلط داشته باشید.
 
باب گیتز وزیر پیشین دفاع آمریکا یک بار گفته بود سعودی‌ها می‌خواهند تا آخرین آمریکایی با ایرانی‌ها بجنگند. واقعیت این است که وعده‌های ترامپ برای آزادی آمریکا از ماجراجویی‌ها در خاورمیانه در صورتی که جنگ اقتصاد با ایران ادامه داشته باشد، به شدت زیر سوال خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان