تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۹

خطر جدی در کمین افرادی که زیاد می‌نشینند

نشستن طولانی مدت بر خلاف تصور، فشار زیادی را به کمر وارد می سازد زیرا در حالت نشستن به سمت جلو متمایل می شود ، برای کاهش این فشار بهتراست یاد بگیرید در وضعیت متعادل بنشینید و بلند شوید.

اخبار سلامت

رویداد۲۴ مدت زمان زیادی است که به دلیل شیوع بیماری کرونا افراد زیادی مجبورند برای ساعت های متوالی پشت سیستم بنشینند یا گوشی به دست کارهایشان را پیگیری کنند. کم کم نتایج این بی تحرکی و یک جا نشستن خودش را نشان می دهد، چه این که به طور معمول مردم جامعه ما تحرک کافی نداشتند و این وضعیت هم مزید بر علت شده است تا بیشتر بنشینند .افرادی که بیشتر از 6 ساعت در طول روز می نشینند بیشتر در معرض بیماری ها قرار می گیرند.

به تازگی در مطالعه‌ای جدید محققان دانشگاه پزشکی تگزاس برای اولین بار دست به پژوهشی زده‌اند تا مشخص کنند که آیا میزان فعالیت بدنی افراد، ارتباطی با مرگ ناشی از سرطان در آن ها دارد یا خیر؟ ادامه مطلب را بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید:

افزایش 82 درصدی احتمال فوت
در این پژوهش وضعیت نزدیک به هشت هزار آمریکایی بالای 45 سال مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از سنجش اولیه، به صورت میانگین تا پنج سال وضعیت این افراد پیگیری شد. از این تعداد 268 نفر بر اثر سرطان فوت شدند. وقتی میزان عادات رفتاری و سبک زندگی این افراد در مقایسه با افراد دیگری که مبتلا به سرطان شده اند اما بهبود پیدا کرده اند، مقایسه شد، مشخص شد میزان فعالیت بدنی این دو گروه با هم تفاوت‌هایی اساسی دارد. افرادی که بر اثر سرطان فوت شده بودند، فعالیت بدنی بسیار پایینی داشتند و مدت زمان زیادی در هر روز را می‌نشستند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد گروه کم‌تحرک تا نزدیک 82 درصد بیشتر از گروه با فعالیت بدنی بالا، در معرض خطر فوت به واسطه سرطان قرار داشته است.

زیاد نشستن آن قدر ضرردارد که بعضی از کارشناسان ورزشی معتقدند با ورزش‌کردن هم نمی‌توانید به جنگ مضرات نشستن زیاد بروید. حتی اگر در هفته ۷ ساعت (۲ تا ۳ ساعت در هفته توصیه می‌شود) هم ورزش کنید، باز نمی‌توانید با آثار منفی ۷ ساعت نشستن پی‌درپی مقابله به عمل آورید. بااین‌حال، سعی نکنید که از زیر ورزش و تمرین‌ در بروید. درعوض تحرک‌تان را در طول روز با کمتر نشستن بیشتر کنید.


معجزه‌ 30 دقیقه تحرک روزانه
محققان این مطالعه می‌گویند بر اساس نتایج این مطالعه می‌توان بر اساس میزان زمانی که افراد پیش از تشخیص سرطان، عادت به نشستن روزانه داشته‌اند، احتمال فوت آن ها را بعد از ابتلا به سرطان پیش‌بینی کرد. علاوه بر آن، این مطالعه نشان می‌دهد وقتی افراد روزانه تنها 30 دقیقه از زمان نشستن خود کم و آن را با فعالیت بدنی جایگزین می‌کنند، احتمال فوت آن ها تا 31 درصد کاهش می‌یابد. برای چنین کاهشی لازم نیست افراد حتما فعالیت‌های بدنی سنگینی انجام بدهند، فعالیت بدنی با شدت متوسط هم موثر است. کمی پیاده‌روی، دوچرخه سواری یا حتی بالا رفتن از پله‌ها از جمله فعالیت‌های بدنی پیشنهادی این گروه از محققان است.

زیاد نشستن و درد کمر
نشستن طولانی مدت بر خلاف تصور، فشار زیادی را به کمر وارد می سازد زیرا در حالت نشستن به سمت جلو متمایل می شود ، برای کاهش این فشار بهتراست یاد بگیرید در وضعیت متعادل بنشینید و بلند شوید.
بیشتر بخوانید: دلایل کمردرد و ۱۰ راه پیشگیری از آن


احتمال لخته شدن خون
با زیاد نشستن احتمال لخته شدن خون در رگ‌های پا زیاد می شود. این لخته خون در رگ‌ ها حرکت می کند وممکن است در ناحیه دیگر مانند قلب یا ریه رسوب کند وحتی باعث مرگ فرد شود. برای کاهش این خطر حداقل هر یک ساعت از جای خود بلند شوید وحرکت کنید .
واریس هم لخته خون کم خطری است که در این افراد زیاد دیده می شود .

آنتی اکسیدان در مقابل رادیکال آزاد
تحرک بدنی منظم باعث تحریک تولید آنتی اکسیدان های محافظ سلول های بدن می شود، درحالی‌که بی تحرکی سلول ها را درمعرض رادیکال های آزاد قرارمی دهد.رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که باعث آسیب سلول ها و پیری زودهنگام آن ها می شوند.نتایج پژوهش ها نشان می دهند که بی تحرکی باعث کنترل نشدن انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد کم تحرک افزایش می دهد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان