تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۸ تير ۱۳۹۹

روحانی: الان وقت دعوای دولت و مجلس نیست/ استفاده از ماسک در تمامی اماکن اجباری خواهد شد

رییس جمهوری با بیان اینکه متحدتر و متشکل‌تر در کنار هم باشیم، گفت: الان وقت دعوای مجلس و دولت نیست این سه قوه باید کاملا همدیگر را یاری کنند.
روحانی
رویداد۲۴حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور صبح امروز یکشنبه هشتم تیر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در سخنانی با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی، گفت: در سال ۶۰ حوادث بسیار سختی اتفاق افتاد و شاید تلخ‌ترین حادثه در سال ۶۰ ماجرای انفجار محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه تهران بود که در آنجا یک شخصیت بسیار والای ما شهید آیت الله بهشتی و ۷۲ نفر دیگر از یاران ایشان در یک حادثه به شهادت رسیدند و البته تعدادی هم زخمی شدند.

وی ادامه داد: این حادثه آن اندازه مهم بود که مخالفان و ضدانقلاب فکر می‌کردند که توانستند ضربه نهایی را بزنند، می‌گفتند که مجلس شورای اسلامی اکنون تعدادی شهید شده‌اند، رئیس‌جمهور هم عزل شده و با این شرایطی که ایجاد شده، انتخابات هم برگزار نخواهد شد و فکر می‌کردند که این ضربه، یک ضربه نهایی است.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: خب امام با آن توان و بیان قوی خود و بعد هم مردم به صحنه آمدند و واقعا حادثه ۷ تیر کشور را عوض کرد، همه مردم حالت دیگری پیدا کردند و این جمله که «ایران پر از بهشتی است» که در تشییع جنازه ایشان گفته شد، یک تحول عظیمی را به وجود آورد و در آن زمان یک مثلث شوم از نظر امنیتی بالای سر کشور بود، مثلثی متشکل از آمریکایی‌ها، صدام و منافقین که این مثلث شوم کشور را دچار مشکلات عظیم کرد.

وی افزود: ما یک شخصیت والای کم‌نظیر از لحاظ علمی، مدیریتی، جامع بودن و مسلط بودن به شرایط سیاسی دنیا، مسلط بودن به چند زبان زنده دنیا را متاسفانه از دست دادیم، به همان دلیل هم به خاطر اهمیت این حادثه هفته قوه قضاییه هم در همین ایام واقع می‌شود. ما هم خدمت همه قضات کشور و مسئولان قوه قضاییه تبریک عرض می‌کنیم این ایام را و گرامی می‌داریم.

روحانی در ادامه با تاکید بر لزوم همدلی و انسجام میان قوای سه‌گانه بیان داشت: در این شرایط کشور تنها راه ما روابط صمیمانه میان سه قوه است و راه دوم برای ما وجود ندارد، در این شرایط کشور، حتما باید وحدت و یگانگی بین قوا وجود داشته باشد، همان سخنانی که من در روز افتتاح مجلس جدید گفتم که پیوند ما را به پیروزی می‌رساند. اگر همه با هم پیوند لازم و دوستی داشته باشیم و منسجم باشیم، ان‌شاءالله خداوند پیروزی را نصیب ما خواهد کرد.

وی ادامه داد: جالب هم است که این چند ماه پشت سر هم قرار گرفته است، خرداد متعلق به مجلس است، تیر متعلق به قوه قضاییه، نیمه مرداد هم زمانی است که متعلق به دولت است و رئیس‌جمهور‌های جدید دولت را تحویل می‌گیرند، هشتم شهریور هم هفته دولت است و این نهاد‌ها همانطور که ماه‌های آن‌ها متصل است باید با هم متحد باشند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی بر کشور وجود دارد، گفت: سال ۹۹ سخت‌ترین سال اقتصادی ماست، تحریم‌ها یک طرف بیماری که آمده است از یک سوی دیگر بر فضای کشور تأثیر گذاشته است.

وی با بیان این‌که چنین وضعیتی و فشار اقتصادی در کشور ما مثل و مانند نداشته است، گفت: فشار‌های اقتصادی از سال ۹۷ آغاز شد، سال ۹۸ بیشتر شد و امروز در شدیدترین حالت خود قرار دارد و با بیماری که آمده بیشتر شده است. چنین بیماری در یک قرن اخیر بی‌سابقه است و از ۱۰۲ سال پیش چنین بیماری مسری نبوده است که شرایط را سخت و بسیار خطرناک کند.

روحانی خاطرنشان کرد: کمتر بیماری در جهان وجود دارد که بر همه جنبه‌های زندگی از روابط بین‌المللی گرفته تا اقتصاد تاثیر بگذارد. شما مشاهده کنید کشور‌هایی که اقتصاد تحت فشار نداشتند، امروز چه شدند، امروز در آمریکا ۲۵ درصد بیکار شدند، برخی از مشاغل به طور کامل تعطیل شدند، ۲ الی ۳ ماه سراسر دنیا تعطیل شده و اقتصاد جهانی ضربه دیده است.

وی ادامه داد: این بیماری چنان تاثیراتی بر اقتصاد گذاشته است که بر همه ابعاد تاثیر گذاشته است؛ تولید در دنیا کاهش پیدا کرده و این بیماری یک یه حادثه جهانی است. مقام معظم رهبری فرمودند کسی نباید این بیماری را ساده انگارد. بله این بیماری خطرناک است که بر همه چیز تاثیرگذار است. سرمایه‌های بسیاری از کشور‌ها خارج شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: با وجود این شرایط امروز یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم، سال گذشته هم دریافت نکردیم. شما ببنید دنیا چه وضعی دارد و ما امروز کجا هستیم.

وی ادامه داد: در دوران کرونا اتفاقات اجتماعی بسیاری افتاد در آن دوران مشاهده کردید که خشونت خانگی در بسیاری از کشور‌ها چه کرد.

رئیس دولت تاکید کرد: مردم نباید خیال کنند یک آنفولانزایی بود و رفت، خیر چنین نیست این بیماری خطرناک است.

روحانی با بیان اینکه ما امروز یک بار مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش داریم، گفت: کار وزارت بهداشت و درمان، بخش تولید، حمل و نقل، کشاورزی، صنعت، بانک مرکزی، اقتصاد و بورس افتخار آفرین و کم نظیر بود.

وی افزود: من خدمت ملت ایران شهادت می‌دهم که همه مسئولانی که من می‌شناسم شش ماه است که حتی یک روز هم استراحت نکرده‌‎اند و شبانه روز در حال تلاش هستند البته این به این معنا نیست که همه مشکلات مردم حل شده بلکه یکسری از مشکلات آن‌ها همچنان باقی مانده است.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به بسته معیشتی گفت: کمک معیشتی دیگری نیز از آبان ۹۸ برای ۱۸ میلیون خانواده شروع شده و پرداخت می‌شود؛ این بسته‌های معیشتی و اضافه حقوق، حداکثر توان دولت بوده و امروز نیاز به استقراض خارجی و داخلی نداریم و به وحدت و اتحاد و تعامل و همکاری و یاری یکدیگر احتیاج داریم.

وی اضافه کرد: ما باید متحدتر و متشکل‌تر در کنار هم باشیم، الان موقع دعوای مجلس و دولت نیست؛ وقت دعوای قوه قضاییه با مجلس نیست، بلکه باید این سه قوه در کنار یکدیگر باشند و نیرو‌های مسلح با آن‌ها متحد شوند و رهبری معظم بالاسر همه این‌ها باشد و مردم در صحنه حضور داشته باشند، بدون حضور مردم، ما موفق نخواهیم بود، اگر یاری مردم باشد، ید الله مع الجماعه و ان‌شاالله دست خدا بالای سر ما خواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: همه ما می‌دانیم که ما با این ویروس از دی و بهمن ماه مواجه شدیم؛ این ویروس قدم به قدم همه جهان را گرفت و هیچ کشوری را استثنا نکرد، همه کشور‌ها دچار این گرفتاری شدند و ناچار شدند محدودیت‌ها را اعمال کنند و پس از مدتی محدودیت‌ها را کاهش دادند. در کشور ما نیز این ویروس وارد شد و شیوع پیدا کرد، در حال حاضر هم شاهد هستیم که هر استانی که قبلاً بارانداز این ویروس نبوده الان بارانداز این ویروس شده است.

وی ادامه داد: ما این ویروس را داریم و با ادامه راه خواهیم داشت، شش ماه از این بیماری گذشته تا امروز واکسنی برای این بیماری نیامده است. ممکن است این وضع تا یک سال دیگر نیز ادامه داشته باشد، پس ما باید خودمان را برای بلندمدت آماده کنیم؛ بنده از هفته اول شیوع این ویروس گفتم ما باید با این ویروس مدت مدیدی زندگی کنیم و سازگاری داشته باشیم و خودمان را آماده کنیم.

روحانی گفت: مردم ما بدانند این ویروس وارد هر استانی شد و شیوع پیدا کرد کار ما این است که نگذاریم افزایش پیدا کند.

رئیس دولت دوازدهم بیان کرد: اینکه همیشه گفته می‌شود مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند، برای این است که ما با کمترین خسارت و پیچیدگی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی اولین اصل مقابله با کروناست، گفت: حالا در این شرایط باید همه صنوف، مشاغل و مردم باید اصول بهداشتی را مراعات کنند و ما راه دوم نداریم و تنها راه، مراعات اصول بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری است، مراقب این باشیم که اگر جایی جمعیت زیاد بود از ماسک حتما استفاده کنیم و به طور مداوم نیز دستمان را بشوییم.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امروز ما باید همدیگر را کمک و یاری کنیم و در اجرای این دستورالعمل‌ها دقت شود، شاید یک شهری زرد یا سفید باشد، اما اماکن محل تجمع در هر شهری که باشد، به طور اتوماتیک قرمز است، برای مثال در یک شهر سفید اگر مجلسی برای عروسی یا عزا و یا مهمانی برگزار شود، خب در این فضا همه در کنار هم هستند و صحبت می‌کنند و با هم تعامل دارند، بعد از پایان هم فکر می‌کنیم که این مراسم به خوبی تمام شد، اما نه اتفاقاً می‌بینیم که چند روز یا یک هفته بعد برخی به دردسر می‌افتند و کار به بیمارستان، ICU و یا حتی خدایی ناکرده به فوت می‌رسد، ما باید هر نوع محل تجمع را منطقه قرمز بدانیم.

وی افزود: ما مرتب به مسئولان می‌گوییم که ماسک ارزان قیمت و ساده در اختیار مردم قرار دهند، اما از مردم هم می‌خواهیم با توجه به اینکه تولید و تهیه ماسک در منزل هم بسیار ساده و ارزان است، حتما از ماسک استفاده کنند، استفاده از ماسک اکنون موضوعی است که وزارت بهداشت ما بیش از همه تاکید می‌کند، البته همه ما باید مراقب سالمندان و بیماران زمینه‌ای باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان امروز خود در ستاد ملی مقابله با کرونا، بیان داشت: ما امروز در ستاد ملی چند مصوبه داشتیم، یک مصوبه مربوط به استان‌هایی است که بعضی شهرها در آن‌ها قرمز است، طبق مصوبه امروز هر استانی که شهرستان قرمز دارد، استاندار آن استان می‌تواند محدودیت‌هایی را به وزیر بهداشت و وزیر کشور پیشنهاد دهد و در صورت تایید یک هفته اجرا می‌شود و حتی اگر لازم دیده شد پس از این مدت امکان تمدید هم وجود دارد، ما اکنون می‌خواهیم یک شدت عملی نشان دهیم.

وی ادامه داد: مصوبه دوم اینکه هر کجا که اجتماع است قرمز محسوب می‌شود، همچنین از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک را در تمامی اماکن و محل‌های اجتماع اجباری خواهیم کرد.

روحانی در ادامه بیان داشت: در خصوص این مساله هم اگر لازم باشد، ماده‌ای را تصویب خواهیم کرد که قوه قضاییه در چه مواردی به موضوعات خارج از نوبت رسیدگی کند تا ما بتوانیم در بعضی از مکان‌ها و بعضی از شهرستان‌ها که قرمز است و یا در آن جا‌هایی که اجتماع و سرپوشیده است، ماسک را الزامی کنیم.

وی افزود: نکته دیگر در زمینه مسکن و اجاره‌ها که افزایش آن در این شرایط برای مردم طاقت‌فرسا شده است، لذا ما امروز گفتیم که وزارت مسکن و وزارت کشور طرح‌هایی را برای مسأله مسکن بیاورند و تصویب کنیم که زمین ارزان و مصالح با تسهیلات در اختیار سازنده قرار گیرد، همچنین تشریفات شهرداری به حداقل برسد و حتی اگر امکان دارد، غیرحضوری شود تا در این زمینه تسریع انجام شود، قرار شد که همه این‌ها تهیه شده و در جلسات بعد بررسی و تصویب شود.

رییس‌جمهور با اشاره به مصوبه قبلی ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تمدید اجاره‌ها به مدت دو ماه، اظهار داشت: درخصوص اجاره‌ها ما در یک مقطعی گفته بودیم که اجاره‌ها دو ماه تمدید شود، اما در مدت بعد از آن برخی افزایش اجاره‌ها مستاجران را تحت فشار قرار داد، لذا امروز تصویب شد که اگر تاکنون مستاجر و موجر متنی را امضا نکردند، میزان افزایش اجاره‌ها در شهر‌ها بالاتر از ۲۰ درصد و استان‌ها بالاتر از ۱۵ درصد نمی‌تواند باشد.

وی ادامه داد: این مصوبه از فردا اجرایی است و مبنایی برای اجاره‌بها خواهد بود، اینکه از فردا اجرایی می‌شود و تا کی معتبر است، زمان اجرای آن تا زمانی است که وزارت بهداشت و درمان ما شرایط ویروس را از حالت اضطرار خارج کند. در غیر اینصورت این مصوبه تا ۳ ماه قابل اجرا است و بعد از سه ماه هم مجدداً ستاد درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد کرد. همچنین در خصوص انتخابات مرحله دوم هم در ۱۱ حوزه انتخابیه باید برگزار شود، مقررات لازم برای برگزار آن هم بررسی و مطرح شد و باقی موارد هم ان‌شاءالله شنبه آینده بررسی خواهد شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روحانی ، رئیس جمهور
نظرات شما
پیشخوان